Jokainen koulunsa päättävä on tärkeä

Suomen Mielenterveysseura toivottaa onnea elämässä kaikille lapsille ja nuorille koulujen ja opintojen päättymisen johdosta: ”Aikuisten tehtävä on tässä kohtaa valaa nuoriin itseluottamusta ja luoda näin lähtökohtia hyvälle mielenterveydelle.”

– Kouluvuosi on lopussa, oppivelvollisuus tai tutkinto on tullut päätökseen. Jokainen meistä on tehnyt sen, mikä tänä vuonna ja tässä hetkessä on ollut mahdollista. Haluamme sanoa, että se riittää, Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi painottaa.

Suorittamisen ja menestyksen ihannointi yhteiskunnassa aiheuttaa paljon paineita, jotka kärjistyessään voivat johtaa mielenterveyden horjumiseen. Vanhemmilta tai muilta tärkeiltä aikuisilta saatu hyväksyntä, huolenpito ja rakkaus taas tukevat vahvan itsetunnon rakentumista, joka luo perustaa hyvälle mielenterveydelle.

– Koulujen päättyessä haluamme muistuttaa vanhempia ja sukulaisia siitä, että kaikki lapset ja nuoret ovat tärkeitä koulumenestyksestä riippumatta. Jokainen lapsi ja nuori kaipaa aikuisten aikaa, huomiota ja läsnäoloa.

Loma on lepoa ja virkistäytymistä varten

Lasten ja nuorten arki on usein kiireistä ja joskus kuormittavaa, joten lepo tulee tarpeeseen. Koulun ja harrastusten loppuminen keväällä voi kuitenkin aiheuttaa ahdistustakin, kun tutut ja turvalliset aikataulut taukoavat. Samalla tavalliseen arkeen kuuluvat sosiaaliset verkostot "reikiintyvät". Harrastuksissa ja koulussa tuttuja kavereita nähdään säännöllisesti, kun taas lomalla arjen kaverit hajaantuvat.

– Aikuisten tehtävä on huolehtia, että lapset saavat lomalla levätä ja ohjelmaa on sopivasti. Loma on tehnyt tehtävänsä, kun se alkaa olla jo tylsää. Silloin paluu kouluun ja arjen rutiineihin tuntuu mielekkäältä.

Pop-tähden viesti kaikille: ”Olet tärkeä!”

Mielinauha-keräyksen keulahahmo Alma on myös puhunut koulun itselleen aiheuttamista paineista.

Nyt, kun Alma tekee kansainvälistä uraa maailmalla, hänen mielestään kaiken menestymisen takana on turvallinen lapsuus ja perhe. ”Ei niinkään kasvatus, vaan läsnäolo ja kuunteleminen.”

Ja vaikka Alma ja hänen sisarensa Anna eivät valkolakkia päähänsä painaneetkaan, vanhemmat ovat heistä nyt ylpeitä.

”Varo sit ulkomailla, ne vaan sanoo.”

Mielinauha-keräys jatkuu kesäkuun loppuun asti. Keräyksellä tuetaan mielenterveystyötä. Mielinauhan voi ostaa itselleen tai vaikka koulunsa päättävälle R-kioskilta, Tokmannilta tai apteekista. Lisätietoa: mielinauha.fi

Lisätietoa Suomen Mielenterveysseurasta:

Sari Aalto-Matturi
+358 400 508 234 tai

KUVA:EMILIA IKÄHEIMO

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.