Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Jokaiselle peruskoulun päättävälle nuorelle kesäduuni

Eka kesäduuni -kampanja haastaa työnantajat Helsingissä, Vantaalla, Porissa ja Rovaniemellä tarjoamaan kesätyöpaikkoja yhdeksäsluokkalaisille nuorille. Viime vuonna Järvenpäässä pilotoitu kampanja toi usealle järvenpääläiselle nuorelle kesätöitä.

Kesätyökokemus tarjoaa nuorelle mahdollisuuden ansaita omaa rahaa, kartuttaa arvokasta kokemusta työelämästä ja kenties mahdollisuuden löytää itseä kiinnostavan toimialan. Talous ja nuoret TATin Eka kesäduuni -kampanja tähtää siihen, että paikalliset työnantajat ja kaupunki tekevät yhteistyötä nuorten työllistymisen eteen.

”Tarjoamme kesätyösetelin ihan jokaiselle ysiluokkalaiselle. Aiomme tänä vuonna myös puhua kesätöistä koulussa enemmän, kannustaa nuoria olemaan aktiivisia kesätöiden etsimisessä”, Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Katri Kalske sanoo.

Kampanjalla on kesätöihin suuri vaikutus, sillä kampanjaan osallistuvissa kaupungeissa on yhteensä lähes 10 000 yhdeksäsluokkalaista. Tavoitteena on, että suurin osa heistä voi jatkaa syksyllä opintojaan yhtä tai useampaa työelämäkokemusta rikkaampana.

”Heitän tässä haasteen myös muille kaupungeille, että ottakaa koppia näistä nuorimmista hakijoista, sillä se kantaa hedelmää tulevaisuuden työelämäpoluilla. On todella tärkeää, että koulun lisäksi myös kotona kannustetaan nuoria hakemaan kesätöitä, olemaan rohkeita ja näkemään vaivaa kesätyöpaikan eteen. Kesätöihin valmistautumisessa voi käyttää apuna esimerkiksi Duunikoutsi-sovellusta”, TATin kumppanuuspäällikkö Riikka Lehtinen haastaa.

Yhteistyö avaa nuorille ovia

TAT haastoi kaupungit mukaan yhteistyöhön, sillä kouluverkoston kautta tavoitetaan kaikki peruskoulun päättävät nuoret. Kampanjan myötä nuorille järjestetään kouluissa kesätyöinfoja ja kuukausittain tsempataan eri kanavien kautta. Kaupungit myös tuntevat parhaiten paikalliset työnantajat, jotka voivat työllistää ysejä matalalla kynnyksellä kaupungin tarjoaman kesätyöseteli-palkkatuen avulla.

”Nuorena saatu työelämäkokemus on arvokasta ja jo ensimmäinen kesätyö saattaa antaa vinkkejä tulevaisuuden uravalintaan. Samalla työnantajilla on mahdollisuus profiloitua tulevaisuuden osaajien rekrytoijana. Porissa hyödynnämme kesätyöntekijöitä myös SuomiAreenan ja Pori Jazzin järjestelyissä”, Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen kommentoi.

”Helsingissä on valtavasti erilaisia työnantajia. Toivomme, että Eka kesäduuni -kampanja kannustaa nuoria hakemaan rohkeasti kesätöitä miltä alalta hyvänsä. Hyvä vinkki on hakea kesätöitä sieltä, missä oli TET-harjoittelussa”, Helsingin kaupungin apulaispormestari Pia Pakarinen vinkkaa.

"Nuorten työllistymisen edistäminen on meillä yksi tärkeä strateginen tavoite kaupungissa ja kesätyöllistäminen on yksi keskeinen väline tähän tavoitteeseen vastaamiseksi. Paikalliset yritykset ovat avainasemassa nuorten kesätyöllistämisen mahdollistajana ja toivomme yhä useamman yrityksen lähtevän mukaan tähän", toteaa Rovaniemen kaupungin elinvoimajohtaja Jukka Kujala.

Kesätyöpaikkoja on tarjolla myös Vastuullinen kesäduuni -kampanjan kautta, eri puolilla Suomea. Tässä kampanjassa työnantajat sitoutuvat reilun kesätyön periaatteisiin kuten hyvään hakijakokemukseen, mielekkääseen työhön, perehdytykseen ja ohjaamiseen sekä kirjalliseen työsopimukseen ja -todistukseen. Vastuullinen kesäduuni -kampanjaa koordinoiva Oikotie Työpaikat on kumppanina myös Eka kesäduuni -kampanjassa.

Lisätietoja:

Eka kesäduuni -kampanja
Riikka Lehtinen
041 545 0800 / riikka.lehtinen@tat.fi

Annika Naski
040 3347541 / annika.naski@hki.fi

Pori
Jonna Kuparinen
044 701 1236 / jonna.kuparinen@pori.fi

Rovaniemi
Jaana Vento
040 183 1613 / jaana.vento@rovaniemi.fi

Vantaa
Kirsi Viitaila
050 3042548 / kirsi.viitaila@vantaa.fi

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu: Uudeltamaalta finaaliin jatkaa 11 yritystä6.3.2024 16:01:55 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Uudenmaan aluetapahtumaan osallistui 6. maaliskuuta 2024 yhteensä 70 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja yli 200 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 11 yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Myyrmannissa Vantaalla.