Jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle kesätyöpaikka Järvenpäässä

Järvenpäässä halutaan tarjota kesätyömahdollisuus jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle nuorelle. Ysit kesäduuniin -kesätyökampanja on rohkea haaste, josta toivotaan syntyvän kaikkiin kuntiin ja kaupunkeihin leviävä kesätyömalli.

Kesätyökokemus tarjoaa nuorelle mahdollisuuden ansaita omaa rahaa, kartuttaa arvokasta kokemusta työelämästä ja kenties mahdollisuuden löytää itseä kiinnostavan toimialan. Järvenpään kaupunki haastaa yhdessä Talous ja nuoret TATin, Kaupan liiton, Vastuullinen kesäduuni -kampanjan sekä OP Keski-Uusimaan kanssa paikalliset työnantajat tarjoamaan kesätyöpaikkoja mahdollisimman monella peruskoulunsa päättävälle nuorelle. Kesätyökampanja on Järvenpäässä ensimmäinen laatuaan ja toimii samalla pilottina muille suomalaisille kunnille.

”Ensimmäinen työpaikka on merkittävä mahdollisuus nuorelle. Kesätyö antaa siivet työllistymiseen tulevaisuudessa ja siksi ysiluokkalaisellekin työkokemus on tärkeää”, Järvenpään kaupungin Osaamis- ja työllisyyspalvelujen päällikkö Sirkka Lehti sanoo.

”Toivomme, että Järvenpään näyttämä esimerkki innostaa muutkin kunnat haastamaan kunnan alueella toimivat yritykset ja organisaatiot tarjoamaan nuorille kesätyöpaikkoja. Olisi myös tärkeää, että kotona ja koulussa kannustetaan nuoria hakemaan kesätöitä, olemaan rohkeita ja näkemään vaivaa kesätyöpaikan eteen”, TATin talous- ja työelämätaitojen asiantuntija Riikka Lehtinen haastaa.

Kesätyömallit avaavat nuorille ovia

Kesätyökampanjassa sekä nuorille että heidän vanhemmilleen on lähetetty infokirje, jossa on kerrottu perinteisen kesätyöhaun lisäksi muista vaihtoehdoista, kuten Tutustu työelämään ja tienaa -mallista. Mallissa nuori pääsee kahdeksi viikoksi töihin ja saa siitä toimialakohtaisesti sovitun korvauksen. Malli on laajalti käytössä esimerkiksi kaupan alalla.

”Kaupan alalla työskenteli viime kesänä arviolta lähes 10 000 14–18-vuotiasta nuorta Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluohjelmassa. Nuoret pitivät hyvänä harjoittelussa muun muassa työtehtävien ja palkan sopivuutta, mukavia työkavereita, hyvän työkokemuksen kerryttämistä ja asiakaspalveluosaamisen hankkimista”, Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä kommentoi.

Kesätyöpaikkoja on tarjolla myös Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjan kautta. Tässä kampanjassa työnantajat sitoutuvat reilun kesätyön periaatteisiin kuten hyvään hakijakokemukseen, mielekkääseen työhön, perehdytykseen ja ohjaamiseen, kohtuulliseen palkkaan sekä kirjalliseen työsopimukseen ja -todistukseen. Kampanjassa mukana olevat työnantajat ovat oikeutettuja hyödyntämään viestinnässään Vastuullinen kesäduuni -logoa, joka on nuorelle tae hyvästä kesätyöpaikasta.

”Vastuullisen kesäduunin tehtävänä on haastaa työnantajia tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaita kesätyöpaikkoja. Meillä on tavoitteena tarjota nuorille tänä kesänä 100 000 onnistunutta kesätyökokemusta, mukana kampanjassa on jo 520 työnantajaa.  Vastuullinen kesäduuni -kampanja on työnantajalle mahdollisuus kantaa vastuunsa nuorista – ja kertoa siitä”, Vastuullisen kesäduuni -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen sanoo.

Ysit kesäduuniin -kesätyökampanja on Järvenpään kaupungin järjestämä haaste yhteistyössä Talous ja nuoret TATin, Kaupan liiton, Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjan sekä OP Keski-Uusimaan kanssa. Tahot haastavat Järvenpäässä toimivat työnantajat tarjoamaan kesätyöpaikkoja yhdeksäsluokkalaisille nuorille ja yhdeksäsluokkalaiset hakemaan rohkeasti kesätöitä. Myös nuorten vanhemmat on haastettu mukaan kannustamaan nuoria kesätöiden hakemiseen. Tavoitteena on, että jokainen peruskoulunsa päättävä järvenpääläinen saisi kesätyöpaikan kesällä 2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle25.2.2019 12:05:41 EETTiedote

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.