Jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle kesätyöpaikka Järvenpäässä

Järvenpäässä halutaan tarjota kesätyömahdollisuus jokaiselle yhdeksäsluokkalaiselle nuorelle. Ysit kesäduuniin -kesätyökampanja on rohkea haaste, josta toivotaan syntyvän kaikkiin kuntiin ja kaupunkeihin leviävä kesätyömalli.

Kesätyökokemus tarjoaa nuorelle mahdollisuuden ansaita omaa rahaa, kartuttaa arvokasta kokemusta työelämästä ja kenties mahdollisuuden löytää itseä kiinnostavan toimialan. Järvenpään kaupunki haastaa yhdessä Talous ja nuoret TATin, Kaupan liiton, Vastuullinen kesäduuni -kampanjan sekä OP Keski-Uusimaan kanssa paikalliset työnantajat tarjoamaan kesätyöpaikkoja mahdollisimman monella peruskoulunsa päättävälle nuorelle. Kesätyökampanja on Järvenpäässä ensimmäinen laatuaan ja toimii samalla pilottina muille suomalaisille kunnille.

”Ensimmäinen työpaikka on merkittävä mahdollisuus nuorelle. Kesätyö antaa siivet työllistymiseen tulevaisuudessa ja siksi ysiluokkalaisellekin työkokemus on tärkeää”, Järvenpään kaupungin Osaamis- ja työllisyyspalvelujen päällikkö Sirkka Lehti sanoo.

”Toivomme, että Järvenpään näyttämä esimerkki innostaa muutkin kunnat haastamaan kunnan alueella toimivat yritykset ja organisaatiot tarjoamaan nuorille kesätyöpaikkoja. Olisi myös tärkeää, että kotona ja koulussa kannustetaan nuoria hakemaan kesätöitä, olemaan rohkeita ja näkemään vaivaa kesätyöpaikan eteen”, TATin talous- ja työelämätaitojen asiantuntija Riikka Lehtinen haastaa.

Kesätyömallit avaavat nuorille ovia

Kesätyökampanjassa sekä nuorille että heidän vanhemmilleen on lähetetty infokirje, jossa on kerrottu perinteisen kesätyöhaun lisäksi muista vaihtoehdoista, kuten Tutustu työelämään ja tienaa -mallista. Mallissa nuori pääsee kahdeksi viikoksi töihin ja saa siitä toimialakohtaisesti sovitun korvauksen. Malli on laajalti käytössä esimerkiksi kaupan alalla.

”Kaupan alalla työskenteli viime kesänä arviolta lähes 10 000 14–18-vuotiasta nuorta Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluohjelmassa. Nuoret pitivät hyvänä harjoittelussa muun muassa työtehtävien ja palkan sopivuutta, mukavia työkavereita, hyvän työkokemuksen kerryttämistä ja asiakaspalveluosaamisen hankkimista”, Kaupan liiton työmarkkina-asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä kommentoi.

Kesätyöpaikkoja on tarjolla myös Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjan kautta. Tässä kampanjassa työnantajat sitoutuvat reilun kesätyön periaatteisiin kuten hyvään hakijakokemukseen, mielekkääseen työhön, perehdytykseen ja ohjaamiseen, kohtuulliseen palkkaan sekä kirjalliseen työsopimukseen ja -todistukseen. Kampanjassa mukana olevat työnantajat ovat oikeutettuja hyödyntämään viestinnässään Vastuullinen kesäduuni -logoa, joka on nuorelle tae hyvästä kesätyöpaikasta.

”Vastuullisen kesäduunin tehtävänä on haastaa työnantajia tarjoamaan nuorille enemmän ja laadukkaita kesätyöpaikkoja. Meillä on tavoitteena tarjota nuorille tänä kesänä 100 000 onnistunutta kesätyökokemusta, mukana kampanjassa on jo 520 työnantajaa.  Vastuullinen kesäduuni -kampanja on työnantajalle mahdollisuus kantaa vastuunsa nuorista – ja kertoa siitä”, Vastuullisen kesäduuni -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen sanoo.

Ysit kesäduuniin -kesätyökampanja on Järvenpään kaupungin järjestämä haaste yhteistyössä Talous ja nuoret TATin, Kaupan liiton, Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjan sekä OP Keski-Uusimaan kanssa. Tahot haastavat Järvenpäässä toimivat työnantajat tarjoamaan kesätyöpaikkoja yhdeksäsluokkalaisille nuorille ja yhdeksäsluokkalaiset hakemaan rohkeasti kesätöitä. Myös nuorten vanhemmat on haastettu mukaan kannustamaan nuoria kesätöiden hakemiseen. Tavoitteena on, että jokainen peruskoulunsa päättävä järvenpääläinen saisi kesätyöpaikan kesällä 2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o