Jolla keskittyy Sailfish OS:n lisensointiin ja perustaa uuden yhtiön laiteliiketoiminnalle

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää ja mobiililaitteita kehittävä Jolla Oy julkisti tänään uuden yhtiörakenteen sekä muutoksia yhtiön johdossa, joilla tähdätään vahvistamaan yhtiön strategian toteuttamista.

Jolla Oy keskittyy jatkossa Sailfish OS:n kehittämiseen sekä lisensointiliiketoimintaan. Oman laiteliiketoiminnan jatkokehittämistä varten perustetaan uusi yhtiö, joka keskittyy liiketoiminnassaan erityisesti vahvennetulla tietoturvalla varustettuihin mobiililaitteisiin.

Antti Saarnio, Jollan nykyinen hallituksen puheenjohtaja ottaa Jolla-yhtiön vetovastuun. Aikaisempi toimitusjohtaja Tomi Pienimäki aloittaa kotimaisen IT-yhtiön Vincit Groupin toimitusjohtajana elokuun aikana. Jolla-laiteliiketoimintayhtiön johtaja nimitetään myöhemmin syksyllä.

“Jokainen nuori yhtiö vaatii aikaa löytääkseen strategisen kiintopisteensä, ja uskon, että Jolla on nyt sen löytänyt”, Antti Saarnio sanoo. “Meillä on huimat mahdollisuudet Sailfish OS:n lisensoinnissa maailmalla, ja olen erittäin ylpeä ja innokas voidessani ottaa Jollan ohjat purjehtiessamme uuteen vaiheeseen. Sailfish OS -käyttöjärjestelmää on kehitetty kolme vuotta, ja olemme nyt pääsemässä suuremmille vesille lisensointistrategiassamme. Tämä vaatii koko Jolla-tiimiltä keskittymistä ohjelmistotuotantoon.”

“Näemme loistavan tulevaisuuden myös Jollan omille tuotteille. Jollan kaltaisille erilaisille mobiililaitteille, joissa on vahva yksityisyydensuoja, on varmasti kysyntää. Tämän takia olemme päättäneet jatkaa tätä liiketoimintaa omassa yhtiössä.”

Jolla osallistuu Mobile World Congress -tapahtumaan Shanghaissa 15.-17.7, jossa yhtiö kertoo lisää Sailfish OS -lisensoinnista. “Jollalle kyseessä on erittäin tärkeä tapahtuma ja julkistus, jolla haluamme kertoa etenemisestämme erityisesti Intiassa ja Venäjällä”, Antti Saarnio jatkaa.

Laitepuolella Jolla työskentelee tällä hetkellä Jolla Tablet -tuotteen viimeistelyn kanssa, ja tavoitteena on saada laitteet jakeluun joukkorahoituskampanjaan osallistuneille mahdollisimman pian. "Jolla Tabletin Sailfish OS 2.0 -ohjelmisto on erittäin hyvällä mallilla, mutta meillä on ollut toimitusongelmia erään komponentin kanssa. Uskomme asian ratkeavan pian”, Saarnio sanoo.

Uudesta Jolla-laiteyhtiöstä tiedotetaan erikseen kesän jälkeen.

Jollan lehdistömateriaalit: http://jolla.com/fi/lehdisto/

Juhani Lassila, viestintäjohtaja, 040 541 2365, press@jolla.com.

Antti Saarnio

Jolla kehittää avointa Sailfish OS -käyttöjärjestelmää ja sitä hyödyntäviä mobiililaitteita. Jolla perustettiin vuonna 2011, ja ensimmäiset Sailfish OS-älypuhelimet Jolla-brändillä tulivat markkinoille Suomessa marraskuussa 2013. Tällä hetkellä Jolla-älypuhelimia voi ostaa kaikkialla Euroopassa, Hongkongissa, Intiassa ja Venäjällä. Marraskuussa 2014 Jolla julkisti Jolla Tablet projektin, ja Jolla Tablet -laitteet jaellaan joukkorahoituskampanjaan osallistuneille kesän 2015 aikana.

Jolla ja Zipper kehittävät älypuhelinratkaisua kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille Sony Xperia™ -laitteisiin30.11.2017 10:00:00 EET | Tiedote