Jollan ensimmäisen Sailfish OS -lisensointikumppani on Intex Technologies, yksi Intian suurimmista älypuhelinvalmistajista

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla Oy julkisti tänään Mobile World Congress Shanghai -messuilla ensimmäisen Sailfish OS -lisensointikumppaninsa. Intian toiseksi suurin älypuhelinvalmistaja Intex Technologies aloittaa Sailfish OS -laitteiden valmistuksen. Jolla ilmoitti myös, että Sailfish OS 2.0 on nyt kaikkien lisensoijien saatavilla skaalautuvalla 4G LTE -referenssialustalla. Osana Jollan BRICS-maiden strategiaa Jolla kertoi myös Sailfish India - mobiiliekosysteemin synnystä. Ensimmäiset kumppanit paikallisia palveluja tukevassa yhteenliittymässä ovat Times Internet sekä Snapdeal.

Jollan käyttöjärjestelmä Sailfish OS on nyt kehittynyt Sailfish OS 2.0:ksi. Uudistetun käyttöliittymän myötä Jolla on nyt valmis lisensoimaan käyttöjärjestelmäänsä kansainvälisesti kaikille halukkaille laitevalmistajille. Potentiaalisille lisensointikumppaneilleen Jolla on kehittänyt valikoiman laitealustoja, joiden perustana on Qualcomm Snapdragon 200/600/800 -sarjojen prosessorit, joissa kaikissa 4G on sisäänrakennettuna.

Maailman ensimmäinen Sailfish OS 2.0 -lisensointialustaa hyödyntävä kumppani on Intian toiseksi suurin älypuhelinvalmistaja Intex Technologies, joka on tuomassa markkinoille ensimmäisen Sailfish OS -älypuhelimen vuoden loppuun mennessä.

Sailfish India: aito, vaihtoehtoinen intialainen mobiiliekosysteemi

Jolla julkisti Mobile World Congress Shanghai -tapahtumassa myös Sailfish India - mobiiliekosysteemin ja siihen liittyviä ensimmäisiä uusia kumppanuuksia. Nyt julkistettuja kumppaneita ovat lisensoija Intex Technologies, Intian suurin digitaalinen julkaisija Times Internet sekä Intian suurin sähköinen kauppapaikka Snapdeal.

Sailfish India -yhteenliittymän tavoitteena on luoda ainutlaatuinen ja vaihtoehtoinen ekosysteemi intialaisille mobiilialan toimijoille, joka lisää kuluttajien vaihtoehtoja markkinoilla, lisää kuluttajien tyytyväisyyttä sekä tuo lisää liikevaihtoa paikallisille toimijoille.

“BRICS-strategiassamme olemme edenneet nopeimmin Intiassa, joka on yksi maailman tärkeimmistä markkinoista mobiilialalla”, sanoo Antti Saarnio, Jollan hallituksen puheenjohtaja. “Sailfish OS on herättänyt valtavasti kiinnostusta eri toimijoissa, kuten laitevalmistajissa, digitaalisen sisällön tuottajissa sekä operaattoreissa. He kaikki ovat kiinnostuneita vaihtoehtoisista käyttöjärjestelmistä ja haluavat keskustella mahdollisuuksista. Intia ansaitsee oman vaihtoehtoisen mobiiliekosysteemin, joka tukee vahvasti paikallisia yrityksiä ja palveluita.”

“Olemme erittäin tyytyväisiä alkavaan lisensointiyhteistyöhömme Intexin kanssa. Intex on vielä nälkäinen haastaja, joka kasvattaa asemaansa jatkuvasti. Intex on nopealiikkeinen, kasvava yhtiö, joka on Jollan tavoin valmis muuttaman alan toimintatapoja. Olemme myös erittäin innostuneita uusista sisältö- ja online-kaupan kumppaneistamme Times Internetistä ja Snapdealista”, Antti Saarnio jatkaa.

“Intex on ylpeä asemastaan maailman ensimmäinenä Sailfish OS -lisensoijana”, sanoo Sanjay Kalirona, Intexin mobiililiiketoiminnasta vastaava johtaja. “Uskomme, että Sailfish OS 2.0 -käyttöjärjestelmä tarjoaa loistavan käyttökokemuksen asiakkaillemme. Yhdessä muiden Sailfish India -kumppaneiden kanssa voimme tarjota uuden ja innostavan vaihtoehdon ensin intialaisille älypuhelinten käyttäjille, ja myöhemmin myös globaalisti. Yhteistyössä voimme tuoda kuluttajille paikallista relevanttia sisältöä ennennäkemättömällä tavalla, suoraan integroituna älypuhelimen käyttöjärjestelmään.”

PartnerSpace: näkyvä paikka paikalliselle sisällölle

Sailfish OS 2.0 sisältää uuden PartnerSpace-toiminnallisuuden, jonka avulla kumppaneiden tarjoamia sisältöjä voidaan tuoda suoraan käyttöliittymään. Uudenlainen liiketoimintamalli luo myös mahdollisuuksia paikallisille yrityksille ja palveluille. Sailfish India -kumppani Times Internet tuo palveluun erittäin suositun Gaana-musiikkipalvelun sekä Cricbuzz-krikettisovelluksen. Snapdeal puolestaan tuo monipuolisen online-kauppansa vain yhden pyyhkäisyn päähän Sailfish OS:n kotinäkymästä.

“Uskomme vahvasti, että tuomalla palveluita suoraan älypuhelimen käyttöliittymään saamme niille vähintään kymmenkertaisen näkyvyyden sekä luomme huomattavasti enemmän liikevaihtoa palveluille. Sailfish OS 2.0 on osaltaan suunniteltu tukemaan kumppaneidemme käyttäjäliikevaihdon tuottamista”, Antti Saarnio jatkaa. “Intexin Sailfish OS -laite yhdistettynä Times Internetin ja Snapdealin laadukkaisiin sisältöihin luo kokonaan uuden bisnesmallin, jota nyt pilotoidaan Intiassa. Olemme ylpeinä uusien kumppaneidemme kanssa luomassa tätä uudenlaista liiketoimintaa koko mobiilialalle.”

Sailfish OS 2.0: palkittu uusi käyttökokemus

Sailfish-käyttöjärjestelmän seuraava eli 16. ohjelmistopäivitys sisältää paljon uusia ominaisuuksia, minkä johdosta ohjelmisto päivittyy Sailfish OS 2.0:ksi. Kyseessä on Jollan suurin ohjelmistopäivitys tähän mennessä ja se tuo mukanaan muun muassa täysin uudistetun ja visuaalisesti raikastetun käyttöliittymän, jonka käyttö on nopeaa ja vaivatonta. Näin Sailfish OS:n tavaramerkki moniajo tulee entistäkin tehokkaammaksi.

Sailfish OS 2.0:ssa on myös parannettu tuki Android-sovelluksille, nettiselainta on kehitetty eteenpäin, siirtymät ovat entistäkin jouhevampia, ja suorituskyky ylipäätään nousee uudelle tasolle. Tämän ansiosta Sailfish OS:n päivittäinen käyttö on entistäkin nopeampaa ja sujuvampaa.

Jolla esitteli uutta Sailfish OS 2.0 -käyttöliittymää jo maaliskuussa Mobile World Congress Barcelonassa, jossa Jolla Tabletin prototyyppi sai palkinnon messujen parhaana tablettina.

Sailfish OS 2.0:sta voi lukea enemmän Jollan englanninkielisestä blogista osoitteesta https://blog.jolla.com.

Jollan lehdistömateriaalit: http://jolla.com/fi/lehdisto/

Juhani Lassila, viestintäjohtaja, 040 541 2365, press@jolla.com.

Jolla kehittää avointa Sailfish OS -käyttöjärjestelmää ja sitä hyödyntäviä mobiililaitteita. Jolla perustettiin vuonna 2011, ja ensimmäiset Sailfish OS-älypuhelimet Jolla-brändillä tulivat markkinoille Suomessa marraskuussa 2013. Tällä hetkellä Jolla-älypuhelimia voi ostaa kaikkialla Euroopassa, Hongkongissa, Intiassa ja Venäjällä. Marraskuussa 2014 Jolla julkisti Jolla Tablet -projektin, ja Jolla Tablet -laitteet jaellaan joukkorahoituskampanjaan osallistuneille kesän 2015 aikana. Heinäkuussä 2015 Jolla julkisti ensimmäisen Sailfish OS -lisensointikumppaninsa. Jollalla on toimipisteet Helsingissä (pääkonttori), Tampereella ja Hongkongissa.

Jolla ja Zipper kehittävät älypuhelinratkaisua kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille Sony Xperia™ -laitteisiin30.11.2017 10:00:00 EET | Tiedote