Jollan Sailfish OS Sony Mobile Xperia -älypuhelimiin

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla julkisti tänään, että se tukee Sonyn Open Device -ohjelmaa. Uuden hankkeen myötä Jollan lisensointiasiakkaat sekä yhteisöjäsenet saavat mahdollisuuden hyödyntää Sailfish OS -käyttöjärjestelmää Sonyn laitealustalla.

Jollan tavoitteena on julkistaa virallinen Sailfish OS -versio Sonyn Xperia -sarjan eri laitteille. Ensimmäisenä on tulossa Xpreria X, jonka Sailfish OS -versio on nähtävänä Jollan Mobile World Congress 2017 -osastolla tällä viikolla (osasto 5H19).

Lähitulevaisuudessa Jollan lisensointiasiakkaat voivat halutessaan valita Sonyn tuotteita Sailfish-projekteihinsa, ja Sailfish-yhteisöjäsenet ja -fanit saavat uusia Sailfish-laitteita Sonyn Open Device -ohjelman kautta.

“Sony Mobile ja sen laitteet on tunnettu korkeasta laadustaan joka puolella maailmaa. Uskomme, että Xpreria-tuoteperhe on erinomainen alusta Sailfish OS -asiakkaille ja yhteisöjäsenillemme”, kommentoi Jollan toimitusjohtaja Sami Pienimäki. “Olemme erittäin innoissamme tästä hankkeesta Sony Mobilen kanssa ja odotamme innolla, että pääsemme tarjoamaan asiakkaillemme uuden rautaisen laiteratkaisun ja yhteisöjäsenillemme seuraajan Jolla C -laitteelle.”

“Uskomme luoviin, avointa lähdekoodia hyödyntäviin ratkaisuihin”, kommentoi Karl-Johan Dahlström, johtaja, Sony Developer Program. ”Sonyn Open Devices -ohjelman tavoitteena on rakentaa vahvin mahdollinen portfolio ainutlaatuisia ohjelmistoja kehittyneille käyttäjille ja kehittäjille. Yhteistyö Jollan kanssa tukee vahvasti tätä tavoitetta”.

Aikataulullisesti projektin tavoitteena tarjota Jollan asiakkaille ja yhteisöjäsenille uusi Sailfish OS -laite vuoden 2017 toisen neljänneksen loppuun mennessä.

Lisätietoja: Juhani Lassila, viestintäjohtaja, 040 541 2365, press@jolla.com.

Jollan muuta lehdistömateriaalia ja -kuvia löytyy osoitteesta www.jolla.com/press.

Jolla Oy
Jolla kehittää ja lisensoi avointa Sailfish OS -käyttöjärjestelmää. Jolla perustettiin vuonna 2011, ja ensimmäiset Sailfish OS -älypuhelimet Jolla-brändillä tulivat kansainvälisille markkinoille vuoden 2013 lopulla. Tällä hetkellä Jolla keskittyy lisensointistrategiaan tavoitteenaan palvella valtiollisia ja räätälöityjä käyttöjärjestelmätoteutuksia hakevia yritysasiakkaita. Jollan ensimmäinen merkittävä lisensointikumppani oli Intex Technologies, Intian suurin älypuhelinvalmistaja.

Jollalla on toimipisteet Helsingissä, Tampereella ja Hongkongissa.
www.jolla.com

About Sony Mobile Communications

Sony Mobile Communications is a subsidiary of Tokyo-based Sony Corporation, a leading global innovator of audio, video, game, communications, key device and information technology products for the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Through its Xperia™ smartphone and tablet portfolio, as well as innovative smart products, Sony Mobile Communications delivers the best of Sony technology, premium content and services, and easy connectivity to Sony’s world of networked entertainment experiences. For more information: www.sonymobile.com

Lehdistökontakti:
Juhani Lassila, viestintäjohtaja, 040 541 2365, press@jolla.com.

Kalevantie 2
33100 TAMPERE

Tietoa Jollasta

Jolla Oy on suomalainen mobiiliyhtiö ja itsenäisen Sailfish OS -käyttöjärjestelmän kehittäjä. Sailfish OS on maailman ainoa paikallisiin ekosysteemihankkeisiin lisensoitava mobiilikäyttöjärjestelmä. Tällä hetkellä Jollan paikalliset kumppanit rakentavat sen pohjalle paikallisia toteutuksia Latinalaisessa Amerikassa, Venäjällä ja Kiinassa.

Sailfish OS toimii virallisesti jo yli tusinan mobiililaitteen käyttöjärjestelmänä - yhteisöprojektien kautta laitemäärä on vieläkin suurempi. Jollan viimeisin tuote, ladattava ja asennettava Sailfish X -ohjelmisto julkistettiin vuoden 2017 lokakuussa ensimmäisenä Sony Xperia X -laitteelle.

Jollan juuret ovat Nokiassa ja MeeGo-käyttöjärjestelmässä.

www.jolla.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jolla Oy

Jolla julkisti Sailfish 3:n, uusia Sailfish-laitteita ja uuden käyttöjärjestelmäversion peruspuhelimille26.2.2018 12:30:00 EET | Tiedote

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla julkisti Mobile World Congress 2018 -messuilla Barcelonassa Sailfish 3:n, kolmannen sukupolven version sen itsenäisestä käyttöjärjestelmästä. Jolla julkisti myös laitetuen Sonyn Xperia™ XA2:lle, Gemini PDA:lle sekä uusille INOI-tableteille, sekä esitteli Sailfish OS -version uusille tehokkaille 4G-peruspuhelimille.

Jolla ja Zipper kehittävät älypuhelinratkaisua kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille Sony Xperia™ -laitteisiin30.11.2017 10:00:00 EET | Tiedote

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla ja lohkoketju-startup Zipper julkistivat tänään aloittavansa mobiili- ja lohkoketjuteknologioiden kehittäjille suunnatun yhteisöohjelman, jonka tavoitteena on kehittää turvallinen ja helppokäyttöinen älypuhelinratkaisu kryptovaluutoille ja lohkoketjusovelluksille. Zipper aloittaa tänään oman kryptovaluuttaansa ennakkomyynnin.

Sailfish OS etenee vahvasti BRICS-maissa: virallinen asema Venäjällä, keskustelut etenevät Kiinassa ja Etelä-Afrikassa29.11.2016 10:00:06 EET | Tiedote

Sailfish OS -käyttöjärjestelmää kehittävä Jolla julkisti tänään, että Sailfish OS on virallisesti hyväksytty ainoana mobiilikäyttöjärjestelmänä käytettäväksi Venäjän valtion ja valtio-omisteisten yritysten tulevissa mobiililaitehankinnoissa. Keskustelut ovat käynnissä myös paikallisten mobiiliekosysteemin luomisesta Kiinassa ja Etelä-Afrikassa.