Tays Sydänsairaala

Jonottamatta hoitoon Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalaan

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitoa tarvitsevat sydänpotilaat on hoidettu vuoden alusta alkaen Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalassa. Hoitojonot on saatu purettua Kanta-Hämeessä reilun viiden kuukauden tehokkaan toiminnan tuloksena. Sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, pallolaajennukseen, rytminsiirtoon ja tahdistinasennukseen pääsee Hämeenlinnan Sydänsairaalassa nyt kahden viikon kuluessa lähetteestä ja kardiologin vastaanotolle Hämeenlinnassa ja Riihimäellä alle kuukaudessa.

- Hoitojonot on saatu purettua, vaikka uusien lähetteiden määrä on kasvanut noin 12 % edelliseen vuoteen verrattuna.Hyvän hoitoonpääsyn taustalla on toiminnan aktiivinen kehittäminen ja tiimityö, toteaa Sydänsairaalan Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköiden toimintopäällikkö ja osastonylilääkäri Teemu Hovila. Sydänpotilaiden kohdalla oikea-aikainen hoitoonpääsy on erityisen tärkeää. Nopea hoitoonpääsy mahdollistaa aiempaa paremmin myös asiakkaan yksilöllisen toiveen huomioimisen hoitoajankohtaa sovittaessa ja jatkossa hoitopolun aktiivisemman kehittämisen yhteistyössä alueen muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi pystymme nyt hoitamaan Sydänsairaalan Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköissä tarvittaessa myös muiden alueiden sydänpotilaita, kuten vapaan hoitopaikan valinnan perusteella hoitoon hakeutuvia potilaita, Hovila jatkaa.

Sydänsairaala laajeni Kanta-Hämeeseen, kun Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kardiologiset toiminnot siirtyivät vuoden 2017 alussa Tays Sydänsairaalalle. Sydänsairaala toimii Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin tiloissa Hämeenlinnan keskussairaalassa ja Riihimäen yksikössä. Hämeenlinnassa on kattavan vastaanottotoiminnan ja avohoidon tutkimusten lisäksi myös Sydänsairaalan toimenpideyksikkö (varjoainekuvaukset, pallolaajennukset, tahdistinasennukset ja rytminsiirrot), sydänvalvonta sekä vuodeosastot. Riihimäellä on Sydänsairaalan kardiologin vastaanotto, jossa tehdään myös sydämen perustutkimuksia. Erityisen vaativat sydäntutkimukset ja hoidot kantahämeläisille sydänpotilaille tehdään Tays Sydänsairaalassa Tampereella.

Hämeenlinnan ja Riihimäen lisäksi Sydänsairaala toimii Tampereella, Valkeakoskella sekä Helsingissä. Sydänsairaalaan toimipaikkoihin pääsee tutkimuksiin ja hoitoon mistä tahansa Suomesta erikoissairaanhoidon potilaan valinnanvapautta käyttämällä.

Lisätietoja: Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköiden toimintopäällikkö ja osastonylilääkäri Teemu Hovila, puh. 050 436 9489, teemu.hovila@sydansairaala.fi

Tays Sydänsairaala
Teiskontie 35

(03) 311 716http://www.sydansairaala.fi
Tays Sydänsairaala on Tampereen yliopistollisen sairaalan omistama osakeyhtiö. Sydänhoitoon keskittyvässä sairaalassa hoidetaan potilaita, jotka tarvitsevat kardiologista tai sydän- ja rintaelinkirurgista hoitoa. Sydänsairaala vastaa Pirkanmaan alueen sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluita myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Lisäksi Sydänsairaalaan voi hakeutua joko julkisen sektorin erikoissairaanhoidon valinnanvapauspotilaana tai yksityispotilaana kaikkialta Suomesta.

Lue lisää julkaisijalta Tays Sydänsairaala

Helsingin Sydänsairaala tuo uuden palvelumallin sydänsairauksien hoitoon27.4.2015 08:30Tiedote

Helsinkiin avataan toukokuussa 2015 sydänsairauksien hoitoon erikoistunut Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka mahdollistaa helpon ja nopean pääsyn sydänhoidon kokeneiden erikoisosaajien vastaanotolle ilman lähetettä. Jokaiselle asiakkaalle voidaan suunnitella yksilöllinen hoitosuunnitelma ja mahdollisesti tarvittavat tutkimukset ja hoidot välittömästi, yhden vastaanottokäynnin aikana. Helsingin Sydänsairaala toimii yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Tays Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa myös vaativammat sydäntutkimukset ja -toimenpiteet. Asiakkaiden kannalta yhteistyö tarkoittaa viiveetöntä ja sujuvaa hoitoketjua sydäntutkimuksiin ja -hoitoihin niihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyönä.

Yhtenäisellä hoitoketjulla parempiin tuloksiin – Tampereella ryhdytään tutkimaan sydämen vajaatoimintapotilaiden hoitoa27.2.2015 09:54Tiedote

Hajanaiset hoitoketjut, päällekkäiset toiminnot ja järjestelmän pirstaleisuudesta johtuva potilaan hoidon kokonaisvastuun puute haittaavat suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän toimintaa. Samalla syntyy turhia kustannuksia. Hoitoketjut ovat suomalaisissa kunnissa epäselviä, koska hoito on jakautunut eri toimijoille ja edelleen näiden toimijoiden eri organisaatioyksiköille.

Kiinalaiset sydänkirurgit hakevat mallia toimintaansa suomalaisesta sydänsairaalasta13.8.2014 13:38Tiedote

Kiinalaisten sydänkirurgien Sino-Finnish Meeting Tays Sydänsairaalassa 15.8.2014 Maailmanlaajuisesti terveydenhuollon ongelmat ovat yhtenäiset. Väestö ikääntyy ja elintasosairaudet lisääntyvät. Sosiaali- ja terveysmenot ovat kasvussa ja samaan aikaan julkisilla varoilla kustannettavat palvelut heikkenevät. Yhtälö on haastava. Julkisen terveydenhuollon on vastattava haasteeseen ja etsittävä itselleen uusia toimintamalleja. Myös Kiinassa kehitetään parhaillaan terveydenhuoltojärjestelmää viisivuotissuunnitelman 2011–2015 puitteissa. Tampereella 15.8. järjestettävän tieteellisen kokouksen yhteydessä kiinalaiset terveydenhuollon vaikuttajat ja sydänkirurgit tutustuvat Tays Sydänsairaalan public-private ja heart team -toimintamalleihin, jotka ovat herättäneet suurta kiinnostusta myös Euroopassa.