Joroinen ja Rantasalmi saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt elokuussa Joroisissa ja Rantasalmella. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz -taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Uuden 5G-verkon myötä Itä- ja Pohjois-Suomen asukkaiden mobiililaajakaista- ja puhepalveluiden kuuluvuusalue kasvaa ja laajakaistan siirtonopeudet sekä palvelutaso paranevat.

Tukiasemia rakennetaan nyt seuraaville alueille:

• Joroisissa: Huutokoski, Kaitainen, Kerisalo, Keskusta, Korkeakangas, Lahnalahti ja Savuniemi
  • Juvalla: Härkälä, Paatela, Pakinmaa, Vehmaa ja Vuorenmaa
  • Rantasalmella: Asikkala, Hiltula, Keskusta, Kolkonpää, Kolkontaipale, Pahakkala, Parkumäki, Pohjoiskylä, Porosalmi, Ritalahti, Tiemassaari, Torasalo ja Tuhkula
  • Savonlinnassa: Kallislahti, Pihlajalahti ja Pirhiänniemi
  • Sulkavalla: Tunnila
  • Varkaudessa: Harjuranta, Rauhamäki ja Kangaslampi

Rakentaminen alueella aloitetaan 2. elokuuta ja koko alueen tukiasemavaihtojen on tarkoitus valmistua viimeistään 27. elokuuta 2021.

Tukiasemien vaihtoon liittyvistä töistä aiheutuu pahimmillaan työpäivän mittainen paikallinen katkos DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Katkokset pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

Uuden verkon 5G- ja 4G-kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden, ja palvelutaso paranee myös 4G-päätelaitteilla.

5G:n hyödyt pähkinänkuoressa:

• Luotettavuus: Luotettavampi ja toimintavarmempi kuin olemassa olevat verkot.
  • Nopeus: Jopa yli gigan nopeudet.
  • Laatu: Suoratoistopalveluiden, videoiden ja TV-ohjelmien parempi laatu ja pätkimättömyys.
  • Miellyttävä käyttökokemus: Esimerkiksi etätyöt ja pelaaminen onnistuvat paremmin, kun viiveitä on vähemmän ja sovellukset reagoivat välittömästi.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.