Jorvin sairaala-alueelle suunnitellaan uudisrakennusta vuodeosastotoiminnalle / En nybyggnad för vårdavdelningsfunktionerna planeras på Jorv

Uudisrakennukseen suunnitellaan sijoitettavaksi nyt vuodeosastotorneissa sijaitsevat osastot. Muut sijoitettavat toiminnat, väistöt ja tarvittava sairaansijamäärä määritetään meneillään olevan selvitystyön aikana. Jorvin sairaalan rakennushankkeiden tilanne tuotiin HUSin hallitukselle tiedoksi kokouksessa 25.3.2019.

Syksyllä 2019 valmistuva hankeselvitys sisältää hankkeen sisällön, laajuuden, aikataulun ja kustannusarvion. Hankeselvitys tuodaan valmistuttuaan hallitukseen päätettäväksi. Jorvin uudisrakennus pyritään toteuttamaan mahdollisimman nopeasti siten, että rakennus on otettavissa käyttöön vuonna 2025.

Uudisrakennuksen vuodeosastoihin tehdään yhden hengen huoneet ja osastoista riittävän suuria, jotta toiminnasta saadaan turvallista ja kustannustehokasta. Huonekorkeus voidaan määrittää tulevaisuuden teknisten tarpeiden mukaisesti riittäväksi, mikä mahdollistaa muuntojoustavuuden.

Uudisrakennus sijoitetaan nykyisen lasten valvontaosasto L2:n ja lasten poliklinikan tilalle. Näille lasten toiminnoille järjestetään korvaavat tilat ennen purkutöiden alkua.

Uudisrakennuksen lisäksi Jorvin sairaalassa on meneillään ja tulossa myös muita rakennushankkeita. Hankkeet toteutetaan toiminnan keskellä: Tämä vaikeuttaa ja hidastaa hankkeiden toteuttamista. Suuret peruskorjaus- ja uudisrakentamishankkeet muodostavat tilajärjestelyjen ketjun, jossa seuraava hanke voidaan toteuttaa vasta edeltävien hankkeiden valmistuttua.

Jorvin sairaalan vanhimmat osat valmistuivat vuonna 1976. Sairaalaa on laajennettu useissa vaiheissa, muun muassa päivystysrakennus otettiin käyttöön vuonna 2016. Jorvin eri rakennusosat ovat suurelta osin peruskorjaamattomia, huonokuntoisia ja tekniikaltaan vanhentuneita.

Psykoosi- ja oikeuspsykiatrian potilaiden hoito Kellokoskelta Ohkolan sairaalaan

Kellokosken sairaalan Uusitalo -nimisessä rakennuksessa toimii kolme osastoa, joissa hoidetaan HUS Psykiatrian Psykoosien ja oikeuspsykiatrian linjan vaikeaoireisimpia potilaita. Kiinteistössä tehtiin vuoden 2018 lopulla sisäympäristön tilaa koskevia tutkimuksia. Tehtyjen tutkimusten mukaan rakennus on erittäin huonokuntoinen ja sen käyttäminen vaatisi peruskorjauksen.

Kellokosken ja Ohkolan kiinteistöissä oleva vaativa psykiatrinen osastohoito on pitkällä aikavälillä suunniteltu sijoitettavaksi Laakson yhteissairaalaan. Väliaikaisratkaisuna toiminnot siirretään Kellokosken sairaalasta Ohkolan sairaalaan, jossa jo sijaitsee osa Psykoosien ja oikeuspsykiatrian osastohoidosta. Ohkolan sairaalaan tehdään tarvittavat korjaus- ja muutostyöt siten, että osastot voidaan siirtää sinne nopeasti. Tilat pyritään saamaan muuttovalmiiksi kesän 2019 aikana. Muutostöiden kustannusarvio on 1,4 milj. euroa.

HUSin strategian päivitys käynnistyy

HUSin nykyinen strategia on laadittu vuosille 2012-2016. Tämän jälkeen on uudistettu vuosittain strategisia painopisteitä ja avaintavoitteita, mutta kattavaa päivitystä strategiaan ei ole kuitenkaan viime vuosina tehty. Hallitus päätti käynnistää HUSin strategian päivityksen. Tavoitteena on luoda tiivis asiakirja, jossa kuvataan keskeiset strategiset painopisteet ja niiden tavoitteet strategiakaudella 2020-25. Muuttuvan toimintaympäristön vuoksi strategiaa tullaan tarvittaessa tarkistamaan myös jo kesken strategiakauden. Strategiapäivityksen yhteydessä on tarkoitus käydä läpi myös HUSin arvot ja selkeyttää niitä. Strategiatyöhön osallistetaan laajasti eri sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä. Näitä ovat henkilöstö, jäsenkunnat, oppilaitokset sekä HUSin poliittinen ja viranhaltijajohto.

HYKS-sairaanhoitoalueelle päätoiminen sairaanhoitoalueen johtaja

HUSin nykyisen hallintosäännön mukaan HYKS-sairaanhoitoalueen johtajana on toiminut toimitusjohtaja. Käytännössä kuitenkin sairaanhoitoalueen johtajan ja toimitusjohtajan tehtävien yhdistäminen on ollut lähinnä muodollinen järjestely, koska toimitusjohtajan ajalliset resurssit eivät ole mahdollistaneet syvällistä paneutumista sairaanhoitoalueen johtamiseen. Hallitus hyväksyi tehtävien eriyttämiseen vaadittavat muutokset hallintosääntöön.

____

En nybyggnad för vårdavdelningsfunktionerna planeras på Jorv

Enligt planerna kommer de avdelningar som nu finns i de s.k. avdelningstornen att flytta till nybyggnaden. Övriga funktioner, flyttarrangemang och mängden patientplatser fastställs under det utredningsarbete som pågår som bäst. Läget för byggprojekten på Jorvs sjukhus presenterades för HUS styrelse under mötet 25.3.3019.

Utredningen som görs inför projektet blir färdig hösten 2019 och innefattar projektets innehåll, omfattning, tidtabell och kostnadsberäkning. Då utredningen är klar presenteras den för styrelsen som fattar beslut om projektet. Målet är att nybygget på Jorv genomförs så fort som möjligt och att den nya byggnaden tas i bruk år 2025.

Vårdavdelningarna i den nya byggnaden kommer att bestå av enkelrum och avdelningarna görs tillräckligt stora så att verksamheten blir både säker och kostnadseffektiv. Rumshöjden kan fastställas tillräckligt högt vilket möjliggör både en flexibel anpassning av rummen och framtida tekniska behov.

Den nya byggnaden kommer att placeras där den nuvarande övervakningsavdelningen för barn, L2, och barnpolikliniken finns för tillfället.

Förutom nybygget pågår också andra byggprojekt på Jorvs sjukhus. Projekten genomförs under pågående verksamhet vilket både försvårar och fördröjer deras förlopp. Stora totalrenoveringsprojekt och nybyggen bildar en kedja där ett nytt projekt kan inledas först efter att föregående projekt avslutats.

De äldsta delarna av Jorvs sjukhus blev färdiga 1976. Sjukhuset har fått tillbyggnader flera gånger, bland annat jourbyggnaden togs i bruk år 2016. De olika byggnadsdelarna på Jorv är till stora delar i dåligt skick med föråldrad teknik och i behov av totalrenovering.

Vården av psykos- och rättspsykiatriska patienter flyttar över från Mariefors till Ohkola sjukhus

På Mariefors sjukhus (Kellokoski) finns en byggnad med tre avdelningar där man vårdar patienter med de svåraste symptomen inom linjen för psykoser och rättspsykiatri, HUS Psykiatri. I slutet av 2018 gjordes en undersökning av inomhusmiljön, och enligt den är byggnaden i mycket dåligt skick och kräver en totalrenovering.

Den krävande psykiatriska avdelningsvård som nu finns på Mariefors och Ohkola sjukhus kommer enligt en långsiktig plan att flyttas över till Dals samsjukhus. Som en tillfällig lösning överförs funktioner från Kellokoski sjukhus till Ohkola sjukhus, där redan en del av avdelningsvården inom Psykoser och rättspsykiatri finns. De nödvändiga reparations- och ombyggnadsarbetena på Ohkola sjukhus görs så att avdelningarna snabbt kan flytta dit. Lokalerna kommer att göras flyttklara under sommaren 2019. De beräknade kostnaderna för ombyggnadsarbetena är 1,4 miljoner euro.

Uppdateringen av HUS strategi inleds

HUS nuvarande strategi har gjorts upp för åren 2012-2016. Efter det har strategiska fokusområden och nyckelmål fastställts årligen, men en heltäckande uppdatering av strategin har inte gjorts. Styrelsen fattade beslut om att inleda en uppdatering av HUS strategi. Målet är att skapa en koncis handling med de viktigaste strategiska fokusområdena och tillhörande mål före perioden 2020-2025. På grund av förändringarna i omvärlden kan strategin vid behov justeras också under den pågående strategiperioden. I samband med uppdateringen är målet också att gå igenom HUS värderingar och göra dem tydligare. I strategiarbetet deltar olika interna och externa intressenter: personalen, medlemskommunerna, läroanstalter samt HUS politiska ledning och tjänstemannaledning.

HUCS sjukvårdsområde får en direktör på heltid

Enligt HUS förvaltningsstadga har verkställande direktören fungerat som direktör för HUCS sjukvårdsområde. I praktiken har kombinationen av dessa uppgifter närmast varit ett formellt arrangemang, eftersom de tidsresurser som krävs för att leda sjukvårdsområdet inte är förenliga med uppdraget som verkställande direktör. Styrelsen godkände de förändringar i förvaltningsstadgan som krävs för att dessa uppgifter kan separeras.