Jorvin sairaalan synnytysosasto käyttökunnossa

Sisäilma- ja kosteusteknisessä kuntotutkimuksessa Jorvin sairaalan synnytys- ja N5-, N6- ja N7-osastoilla ei löytynyt merkittäviä sisäilmaan vaikuttavia asioita. Toiminta osastoilla jatkuu normaalisti samalla kun rakennuksessa tehdään suositusten mukaisia korjauksia.

HUS-Kiinteistöt Oy:n tilaaman kuntotutkimuksen suoritti Sweco Asiantuntijapalvelut Oy 10.5.–8.6.2017. Tutkimukseen kuului muun muassa kosteusmittauksia, rakenneavauksia ja materiaalien mikrobinäytteiden analysointia. Tulokset esiteltiin Jorvin sairaalaan henkilöstölle järjestetyssä kokouksessa 6.11.2017.

Synnytysosaston ala- ja välipohjat olivat kunnossa kuten myös ulkoseinät. Ikkunoissa ja joidenkin märkätilojen pintamateriaaleissa oli merkkejä vesivuodoista. Mikrobivaurioita ei löydetty, mutta niitä on aiemmin havaittu muualla rakennuksen ulkoseinissä.

Osastoilla N5, N6 ja N7, joissa on lapsivuodeosastoja, oli ulkoseinissä enemmän merkkejä ikkunoihin liittyvistä vesivuodoista. Myös joitakin mikrobivaurioita havaittiin ja yhden varastona toimivan huoneen tunkkaisuus edellyttää jatkotoimenpiteitä. Ala- ja välipohjat olivat täälläkin pääosin kuivat.

Sweco suosittelee, että N5-, N6- ja N7-osastojen ulkoseinän peltiverhous, eristeet, ikkunat ja niiden puitteet ja ikkunapenkit uusitaan. Sen lisäksi muun muassa märkätilojen muoviset pintamateriaalit on syytä vaihtaa kaikilla osastoilla. Korjaustoimet ovat jo alkaneet osastolla N5.

Kuntotutkimuksesta antoi lausuntonsa myös HUS Työterveys (lausunto liitteenä) ja raporttiin perehtyi työterveyshuollon lisäksi myös Työterveyslaitoksen asiantuntijaryhmä.

Jorvin sairaalan synnytystoiminta ja kaksi lapsivuodeosastoa siirtyvät suunnitellusti vuoden vaihteen jälkeen viereisen Espoon sairaalan uusiin tiloihin.
Lisätiedot:

Timo Peltoniemi
Kiinteistöpäällikkö
HUS-Tilakeskus

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.