Jorvin sairaalan synnytysosasto käyttökunnossa

Sisäilma- ja kosteusteknisessä kuntotutkimuksessa Jorvin sairaalan synnytys- ja N5-, N6- ja N7-osastoilla ei löytynyt merkittäviä sisäilmaan vaikuttavia asioita. Toiminta osastoilla jatkuu normaalisti samalla kun rakennuksessa tehdään suositusten mukaisia korjauksia.

HUS-Kiinteistöt Oy:n tilaaman kuntotutkimuksen suoritti Sweco Asiantuntijapalvelut Oy 10.5.–8.6.2017. Tutkimukseen kuului muun muassa kosteusmittauksia, rakenneavauksia ja materiaalien mikrobinäytteiden analysointia. Tulokset esiteltiin Jorvin sairaalaan henkilöstölle järjestetyssä kokouksessa 6.11.2017.

Synnytysosaston ala- ja välipohjat olivat kunnossa kuten myös ulkoseinät. Ikkunoissa ja joidenkin märkätilojen pintamateriaaleissa oli merkkejä vesivuodoista. Mikrobivaurioita ei löydetty, mutta niitä on aiemmin havaittu muualla rakennuksen ulkoseinissä.

Osastoilla N5, N6 ja N7, joissa on lapsivuodeosastoja, oli ulkoseinissä enemmän merkkejä ikkunoihin liittyvistä vesivuodoista. Myös joitakin mikrobivaurioita havaittiin ja yhden varastona toimivan huoneen tunkkaisuus edellyttää jatkotoimenpiteitä. Ala- ja välipohjat olivat täälläkin pääosin kuivat.

Sweco suosittelee, että N5-, N6- ja N7-osastojen ulkoseinän peltiverhous, eristeet, ikkunat ja niiden puitteet ja ikkunapenkit uusitaan. Sen lisäksi muun muassa märkätilojen muoviset pintamateriaalit on syytä vaihtaa kaikilla osastoilla. Korjaustoimet ovat jo alkaneet osastolla N5.

Kuntotutkimuksesta antoi lausuntonsa myös HUS Työterveys (lausunto liitteenä) ja raporttiin perehtyi työterveyshuollon lisäksi myös Työterveyslaitoksen asiantuntijaryhmä.

Jorvin sairaalan synnytystoiminta ja kaksi lapsivuodeosastoa siirtyvät suunnitellusti vuoden vaihteen jälkeen viereisen Espoon sairaalan uusiin tiloihin.
Lisätiedot:

Timo Peltoniemi
Kiinteistöpäällikkö
HUS-Tilakeskus

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta