Jos AKT:n myötätuntotyötaistelu 25.11. toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL:n bussiliikenteeseen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut tukevansa Postin työkiistaa myötätuntotyötaistelulla, joka alkaa maanantaina 25.11. klo 03.00 ja päättyy tiistaina 26.11. klo 03.00. Jos myötätuntotaistelu toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL-alueen bussien kulkuun. Tilannekuva siitä, kuinka paljon bussinkuljettajia on töissä ja mitä linjoja mahdollisesti ajetaan, täsmentyy vasta työtaistelun alkaessa.

Lähijunat, metro ja raitiovaunut liikennöivät tämän hetkisen tiedon mukaan maanantaina normaalisti. Jos työtaistelu toteutuu, matkustajien kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää niitä bussien sijaan. Matkoihin on syytä varata ylimääräistä aikaa. Myös siihen kannattaa varautua, että raidekulkuneuvoissa voi olla maanantaina tungosta.

Mikäli työt sen sallivat, maanantaina kannattaa pitää etäpäivä. Koska henkilöautoja ja takseja on todennäköisesti liikkeellä tavallista enemmän, autoilua Helsingin keskusta-alueella kannattaa välttää.

HSL:n Reittiopas on avuksi myös maanantain reittien suunnittelussa. Reittihausta kannattaa poistaa vaihtoehto bussit, jolloin Oppaasta saa näkyviin ainoastaan raideliikenteen reitit.

HSL:n matkalippujen tarkastajat ja VR:n konduktöörit opastavat matkustajia maanantaiaamuna suurimmissa bussiliikenneterminaaleissa. HSL kertoo poikkeusliikenteestä HSL:fi:ssä ja muissa tiedotuskanavissaan, joten niitä kannattaa seurata.

Ryhmäpäällikkö Ville Uusi-Rauva, HSL, puh. 040 179 1187

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.7.20202.7.2020 13:23:28 EESTTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 51b/2020 ratkaisu Nobina Oy on voittanut HSL:n tarjouskilpailun, jossa oli mukana viisi eri puolille Helsinkiä sekä kaksi Vantaalle Myyrmäkeen kulkevaa linjaa. Mukana oli 68 linja-auton liikenne, josta Nobina Oy hoitaa huomattavan osan sähköbusseilla elokuusta 2021 alkaen. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Liikennöitsijöille maksettava lisäkorvaus bussikaluston tehokkaammasta sisäpuhdistuksesta koronatartuntojen ehkäisemiseksi Hallitus päätti korvata bussiliikennöitsijöille kaluston lisäsiivouksesta ja desinfioinnista kalustotyypistä riippuen 50 tai 100 euroa/bussi/kk ajanjaksolla 16.3.–30.9.2020. Lisäksi hallitus valtuutti HSL:n toimitusjohtajan jatkamaan lisäkorvauksen maksua harkinnan perusteella 31.12.2020 saakka. Olemme tiedottaneet asiasta erillisellä tiedotteella STT Info -palvelussa. Linkki pöytäkirjaan Toimivallan siirto toimitusjohtajalle koronavirustilanteessa mahdollisesti tapahtuv

Kohti turvallisempia matkoja – näitä asioita asiakkaamme toivovat joukkoliikenteeseen26.6.2020 10:00:00 EESTTiedote

Kysyimme asiakkailtamme kesäkuussa, miten he suhtautuvat joukkoliikenteeseen nykyisessä koronatilanteessa ja mitkä toimet parantaisivat turvallisuuden tunnetta. Positiivisimmin joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaisivat kyselyn perusteella tarkempi tieto liikennevälineiden ruuhkautumisesta, tehostettu siivous ja näkyvät ohjeet matkustajien käyttäytymiseen. Valtaosa kyselyyn vastanneista aikoo käyttää joukkoliikennettä lähiviikkojen aikana.