Jos AKT:n myötätuntotyötaistelu 25.11. toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL:n bussiliikenteeseen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut tukevansa Postin työkiistaa myötätuntotyötaistelulla, joka alkaa maanantaina 25.11. klo 03.00 ja päättyy tiistaina 26.11. klo 03.00. Jos myötätuntotaistelu toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL-alueen bussien kulkuun. Tilannekuva siitä, kuinka paljon bussinkuljettajia on töissä ja mitä linjoja mahdollisesti ajetaan, täsmentyy vasta työtaistelun alkaessa.

Lähijunat, metro ja raitiovaunut liikennöivät tämän hetkisen tiedon mukaan maanantaina normaalisti. Jos työtaistelu toteutuu, matkustajien kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää niitä bussien sijaan. Matkoihin on syytä varata ylimääräistä aikaa. Myös siihen kannattaa varautua, että raidekulkuneuvoissa voi olla maanantaina tungosta.

Mikäli työt sen sallivat, maanantaina kannattaa pitää etäpäivä. Koska henkilöautoja ja takseja on todennäköisesti liikkeellä tavallista enemmän, autoilua Helsingin keskusta-alueella kannattaa välttää.

HSL:n Reittiopas on avuksi myös maanantain reittien suunnittelussa. Reittihausta kannattaa poistaa vaihtoehto bussit, jolloin Oppaasta saa näkyviin ainoastaan raideliikenteen reitit.

HSL:n matkalippujen tarkastajat ja VR:n konduktöörit opastavat matkustajia maanantaiaamuna suurimmissa bussiliikenneterminaaleissa. HSL kertoo poikkeusliikenteestä HSL:fi:ssä ja muissa tiedotuskanavissaan, joten niitä kannattaa seurata.

Ryhmäpäällikkö Ville Uusi-Rauva, HSL, puh. 040 179 1187

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.11.201926.11.2019 15:41:14 EETTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kalusto- ja varikkohankinnan valmistelu Halliitus päätti käynnistää uusien lähijunien hankintaa valmistelevat toimet yhdessä Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n kanssa. Hallitus myös valtuutti toimitusjohtajan käynnistämään tarvittavan selvitykset muun muassa junien ominaisuuksiin ja lukumäärään sekä varikkoratkaisuihin liittyen. Junien hankinnan käynnistämistä ja varikkoratkaisua koskevat hankepäätösesitykset tuodaan hallituksen käsiteltäväksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Bussiliikenteen tarjouskilpailun 49/2019 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteiden 260 ja 261 voittajaksi Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n. Yhtiö alkaa liikennöidä linjoja 562 ja 587 elokuusta 2020 alkaen, linjoja 75, 77 ja 79N elokuusta 2021 alkaen (kohde 260) sekä linjaa 55 vuoden 2021 alusta (kohde 261). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella LINKKI PÖYTÄKIRJAAN Liikennöinnin yksinoikeuden myöntäminen tarjousk