Jos AKT:n myötätuntotyötaistelu 25.11. toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL:n bussiliikenteeseen

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut tukevansa Postin työkiistaa myötätuntotyötaistelulla, joka alkaa maanantaina 25.11. klo 03.00 ja päättyy tiistaina 26.11. klo 03.00. Jos myötätuntotaistelu toteutuu, se vaikuttaa merkittävästi HSL-alueen bussien kulkuun. Tilannekuva siitä, kuinka paljon bussinkuljettajia on töissä ja mitä linjoja mahdollisesti ajetaan, täsmentyy vasta työtaistelun alkaessa.

Lähijunat, metro ja raitiovaunut liikennöivät tämän hetkisen tiedon mukaan maanantaina normaalisti. Jos työtaistelu toteutuu, matkustajien kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää niitä bussien sijaan. Matkoihin on syytä varata ylimääräistä aikaa. Myös siihen kannattaa varautua, että raidekulkuneuvoissa voi olla maanantaina tungosta.

Mikäli työt sen sallivat, maanantaina kannattaa pitää etäpäivä. Koska henkilöautoja ja takseja on todennäköisesti liikkeellä tavallista enemmän, autoilua Helsingin keskusta-alueella kannattaa välttää.

HSL:n Reittiopas on avuksi myös maanantain reittien suunnittelussa. Reittihausta kannattaa poistaa vaihtoehto bussit, jolloin Oppaasta saa näkyviin ainoastaan raideliikenteen reitit.

HSL:n matkalippujen tarkastajat ja VR:n konduktöörit opastavat matkustajia maanantaiaamuna suurimmissa bussiliikenneterminaaleissa. HSL kertoo poikkeusliikenteestä HSL:fi:ssä ja muissa tiedotuskanavissaan, joten niitä kannattaa seurata.

Ryhmäpäällikkö Ville Uusi-Rauva, HSL, puh. 040 179 1187

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja