”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Suomen ohjelmistoala on toipunut koronasta vahvemmin kuin mikään muu toimiala ja noussut Suomen talouskasvun veturiksi, tiivistää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha alan Sykemittarin tulokset.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 1.6.2021 klo 00.01

Ohjelmistoalan kehitystä ja kasvua seuraava Sykemittari kertoo kasvunäkymistä, joista mikään muu toimiala Suomessa ei voisi edes haaveilla. Toimialan hermokeskuksessa Ohjelmisto- ja e-business ry:ssä uunituore Sykemittari herättää kaksi koko Suomelle elintärkeää johtopäätöstä.

”Ensinnäkin viimeistään nyt voidaan varmuudella sanoa, että ohjelmistoala on noussut Suomen kasvun veturiksi. Emme puhu ainoastaan alan omasta kasvusta, vaan koko siitä digitaalisesta kilpailukyvystä ja kasvuvoimasta, jonka ohjelmistoala luo muihin yrityksiin ja organisaatioihin, eli koko Suomeen”, kiteyttää Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

”Yli 85 prosenttia yrityksistä ennakoi kasvua. Kun suhteutamme tämän aiempiin toteutuneisiin kasvulukuihin, on perusteltua odottaa euromääräisesti noin 1,5 miljardin, jopa 2 miljardin kasvua. Kun pohjana on alan nykyinen noin 15 miljardin liikevaihto, niin tällainen kasvu on realismia. Siksi toivomme, että koko Suomi havahtuisi tähän valtavaan toimialapotentiaaliin.”

Ohjelmistoalalla vahvat kansainväliset näkymät: 60% & 60%

Sykemittari kertoo erittäin lupaavista vientinäkymistä ohjelmistoalalle.

”Jo 60 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on myös vientiyrityksiä. Tämä itsessään on erinomainen tilanne. Vielä parempaa on se, että koko alalta yli 60% ennakoi uusia kansainvälisiä asiakkuuksia eli viennin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle”, iloitsee Roiha.

Kansainvälinen kasvu istuu erinomaisesti Roihan visioon ohjelmistoalasta niin nuorten kuin alanvaihtajienkin uutena ykköstoimialana.

”On syytä katsoa, mihin suuntaan liikumme kansainvälisesti. Digitaalisuus ei tunne etäisyyksiä, joten ohjelmistoala on vientialana syrjäiselle Suomelle erityisen sopiva. Ja hyvältä siis näyttää! Sykemittariin vastanneet toimitusjohtajat kertovat, että lähes 40% on saanut lisää kansainvälistä myyntiä kuluneen koronavuoden aikana. Tämä antaa erittäin vahvan pohjan nyt ennakoidulle entistä voimakkaammalle vientikasvulle tästä vuodeksi eteenpäin. Töitä on siis tarjolla!

”Kaikkien ei tarvitse koodata”

Suomessa on valtava koulutuksen ja työn kohtaanto-ongelma. Sen voisi ratkaista yhtä lailla nuorten kuin alanvaihtajienkin eduksi.

”Suomen on herättävä toimiin. Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa. Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne! Reilusti yli 10 000 avointa työpaikkaa löytyisi heti. Lisää tarvitaan koko ajan. Miksi tuskailemme, ettei töitä ole tarpeeksi, kun töitä nimenomaan olisi, jos vain alanvalintaa ohjattaisiin ohjelmisto-osaamisen suuntaan? kysyy Roiha.

Roiha korostaa, että kaikkien ohjelmistoalalle suuntautuvien ei suinkaan tarvitse olla itse koodareita, vaan osaamista tarvitaan laajalla skaalalla. Alanvaihdosta löytyy upeita esimerkkejä, kun sairaanhoitajat tai metsäkoneen operaattorit ovat heittäytyneet ohjelmistojen maailmaan.

”Puhumme yhtä lailla siitä, miten ohjelmistoja osataan käyttää ja miten oivalletaan tarpeita siihen, miten ohjelmistokehityksellä voidaan erilaisia uusia ratkaisuja ja parannuksia löytää.”

”Oli kyse sitten taloushallinnosta, markkinoinnista tai oikeastaan mistä tahansa, ohjelmistoja kehittämällä ja niitä fiksusti hyödyntämällä voidaan luoda parempaa tuottavuutta, parempaa kilpailukykyä, kasvua ja työtä. Ohjelmistoala on tietysti itse tästä paras esimerkki, kun miltei 75% yrityksistä on palkkaamassa lisää työntekijöitä”, alleviivaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.