”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Suomen ohjelmistoala on toipunut koronasta vahvemmin kuin mikään muu toimiala ja noussut Suomen talouskasvun veturiksi, tiivistää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha alan Sykemittarin tulokset.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 1.6.2021 klo 00.01

Ohjelmistoalan kehitystä ja kasvua seuraava Sykemittari kertoo kasvunäkymistä, joista mikään muu toimiala Suomessa ei voisi edes haaveilla. Toimialan hermokeskuksessa Ohjelmisto- ja e-business ry:ssä uunituore Sykemittari herättää kaksi koko Suomelle elintärkeää johtopäätöstä.

”Ensinnäkin viimeistään nyt voidaan varmuudella sanoa, että ohjelmistoala on noussut Suomen kasvun veturiksi. Emme puhu ainoastaan alan omasta kasvusta, vaan koko siitä digitaalisesta kilpailukyvystä ja kasvuvoimasta, jonka ohjelmistoala luo muihin yrityksiin ja organisaatioihin, eli koko Suomeen”, kiteyttää Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

”Yli 85 prosenttia yrityksistä ennakoi kasvua. Kun suhteutamme tämän aiempiin toteutuneisiin kasvulukuihin, on perusteltua odottaa euromääräisesti noin 1,5 miljardin, jopa 2 miljardin kasvua. Kun pohjana on alan nykyinen noin 15 miljardin liikevaihto, niin tällainen kasvu on realismia. Siksi toivomme, että koko Suomi havahtuisi tähän valtavaan toimialapotentiaaliin.”

Ohjelmistoalalla vahvat kansainväliset näkymät: 60% & 60%

Sykemittari kertoo erittäin lupaavista vientinäkymistä ohjelmistoalalle.

”Jo 60 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on myös vientiyrityksiä. Tämä itsessään on erinomainen tilanne. Vielä parempaa on se, että koko alalta yli 60% ennakoi uusia kansainvälisiä asiakkuuksia eli viennin kasvua seuraavalle 12 kuukaudelle”, iloitsee Roiha.

Kansainvälinen kasvu istuu erinomaisesti Roihan visioon ohjelmistoalasta niin nuorten kuin alanvaihtajienkin uutena ykköstoimialana.

”On syytä katsoa, mihin suuntaan liikumme kansainvälisesti. Digitaalisuus ei tunne etäisyyksiä, joten ohjelmistoala on vientialana syrjäiselle Suomelle erityisen sopiva. Ja hyvältä siis näyttää! Sykemittariin vastanneet toimitusjohtajat kertovat, että lähes 40% on saanut lisää kansainvälistä myyntiä kuluneen koronavuoden aikana. Tämä antaa erittäin vahvan pohjan nyt ennakoidulle entistä voimakkaammalle vientikasvulle tästä vuodeksi eteenpäin. Töitä on siis tarjolla!

”Kaikkien ei tarvitse koodata”

Suomessa on valtava koulutuksen ja työn kohtaanto-ongelma. Sen voisi ratkaista yhtä lailla nuorten kuin alanvaihtajienkin eduksi.

”Suomen on herättävä toimiin. Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa. Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne! Reilusti yli 10 000 avointa työpaikkaa löytyisi heti. Lisää tarvitaan koko ajan. Miksi tuskailemme, ettei töitä ole tarpeeksi, kun töitä nimenomaan olisi, jos vain alanvalintaa ohjattaisiin ohjelmisto-osaamisen suuntaan? kysyy Roiha.

Roiha korostaa, että kaikkien ohjelmistoalalle suuntautuvien ei suinkaan tarvitse olla itse koodareita, vaan osaamista tarvitaan laajalla skaalalla. Alanvaihdosta löytyy upeita esimerkkejä, kun sairaanhoitajat tai metsäkoneen operaattorit ovat heittäytyneet ohjelmistojen maailmaan.

”Puhumme yhtä lailla siitä, miten ohjelmistoja osataan käyttää ja miten oivalletaan tarpeita siihen, miten ohjelmistokehityksellä voidaan erilaisia uusia ratkaisuja ja parannuksia löytää.”

”Oli kyse sitten taloushallinnosta, markkinoinnista tai oikeastaan mistä tahansa, ohjelmistoja kehittämällä ja niitä fiksusti hyödyntämällä voidaan luoda parempaa tuottavuutta, parempaa kilpailukykyä, kasvua ja työtä. Ohjelmistoala on tietysti itse tästä paras esimerkki, kun miltei 75% yrityksistä on palkkaamassa lisää työntekijöitä”, alleviivaa Roiha.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa22.4.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

MEDIAKUTSU 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa16.4.2021 12:00:11 EEST | Kutsu

Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”23.3.2021 00:01:00 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.