Jos kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat, linjasto laajenee seuraavan viidentoista vuoden aikana merkittävästi
HSL on laatinut suunnitelman siitä, miltä Helsingin seudun raitiolinjasto voisi näyttää noin viidentoista vuoden päästä. Uusi ratoja on parhaillaan rakenteilla. Jos myös muut Helsingin seudun kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat, raitiotieverkko on 2030-luvun puolimaissa paljon nykyistä laajempi.
Raitiovaunuja kulkee Helsingin kantakaupungissa huomattavasti nykyistä enemmän. Pikaraitioteiden ansiosta raitiovaunuilla pääsee matkustamaan laajalti myös muualla Helsingin seudulla.
Raitiotieverkosto täydentyy lähivuosina esimerkiksi Pasilassa, Jätkäsaaressa, Hernesaaressa, Ilmalassa ja Kalasatamassa. Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie 550, Itäkeskus-Keilaniemi, aloittaa liikenteen vuonna 2024.
Verkoston myöhempi laajeneminen riippuu muun muassa siitä, milloin Vihdintien ja Vantaan pikaraitiotielinjat rakennetaan. HSL olettaa linjastosuunnitelmassaan, että radat rakennetaan 2020-luvun jälkipuoliskolla, mutta kyse on kuntien päätöksistä.
Laajeneva raitiotieverkko kasvattaa raitioliikenteen operointikustannukset kolminkertaisiksi nykytasosta.
Jos kaikki kuntien suunnitelmat raitiotiehankkeista toteutuvat, Helsingin seudun asukkaita saattaa 2030-luvun puolimaissa palvella parikymmentä raitiolinjaa.
Kaupunkiraitiolinjat
• 1 Katajanokan terminaali – Ylioppilastalo – Töölö – Käpylä
• 1T Katajanokan terminaali – Rautatieasema
• 2 Katajanokka – Mannerheimintie – Messukeskus
• 3 Olympiaterminaali – Kallio – Meilahti
• 4 Olympiaterminaali – Töölö – Munkkiniemi
• 5 Eira – Kamppi – Meilahden sairaala
• 6 Hernesaari – Rautatieasema – Sörnäinen – Arabia
• 7 Jätkäsaari – Kruununhaka – Sörnäinen – Länsi-Pasila – Meilahti
• 8 Jätkäsaari – Sörnäinen – Arabia
• 9 Hernesaari – Kallio – Ilmala
• 10 Kirurgi – Mannerheimintie – Pikku-Huopalahti
• 11 Kruunuvuorenranta – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
• 13 Kolmikulma – Kruununhaka – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
Pikaraitiotielinjat
• 12 Jätkäsaari – Keskusta – Yliskylä
• 14 Keskusta – Kannelmäki
• 16 Keskusta – Malmin lentokenttä
• 17 Keskusta – Pakila
• 550 Itäkeskus – Keilaniemi
• 570 Mellunmäki – Tikkurila - Lentoasema
”Olemme hahmotelleet suunnitelmassa sitä, millaisella linjastokokonaisuudella olemassa olevia ja mahdollisia uusia ratoja olisi viidentoista vuoden päästä tarkoituksenmukaista liikennöidä”, ryhmäpäällikkö Johanna Wallin HSL:stä sanoo. ”Suunnitelma toimii tarkemman jatkosuunnittelun pohjana.”
”Suunnitelman tavoitteena on muodostaa raitioliikenteestä entistä kattavampi ja palvelevampi verkosto, joka kytkeytyy tiivisti muuhun joukkoliikenteeseen sujuvan matkustamisen varmistamiseksi.”
Suunnitelma syntyi vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
HSL laati linjastosuunnitelman tiiviissä yhteistyössä asiakkaittensa kanssa. Vuorovaikutuksen jatkuvana kanavana toimi joukkoliikennesuunnittelijoiden ylläpitämä blogi.
HSL myös järjesti suunnittelutyön aikana kaksi vuorovaikutuskierrosta kysyäkseen palautetta linjastoluonnoksista. Vuorovaikutuksen perusteella suunnitelmaluonnoksia tarkennettiin.
HSL teki tiivistä yhteistyötä myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kanssa. Erityisen tiivistä yhteistyö oli pääkaupungin liikennesuunnittelijoiden kanssa, koska uudistukset vaikuttavat merkittävästi juuri Helsingin kantakaupungin liikenteeseen.
”HSL kiittää kaikkia suunnitteluun osallistuneita”, Johanna Wallin sanoo. ”Suunnitelma on saanut pääpiirteissään myönteisen vastaanoton. Vuorovaikutus on auttanut meitä tunnistamaan ja korjaamaan suunnitelman ongelmakohtia.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Johanna Wallin, HSL, puh. 050 337 5685
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme