Jos saisit valita vain 500 tavaraa, mitä säästäisit? Entinen helluntaipastori, nykyinen markkinointimies kannustaa uutuuskirjassaan luopumaan turhasta

Viidet kalsarit. Lasten hammasharjat. Kylpyhuoneen matto. Vinyylilevysoitin. Teemu Kunto listaa Minimalismi-uutuuskirjassaan kaiken omaisuutensa ja kannustaa keskittymään olennaiseen – minimalismia voi soveltaa paitsi tavaraan, myös elämään laajemmin.

Teemu Kunnon Minimalismi on ensimmäinen suomalainen minimalismikirja. Minimalismi on elämäntyyli, jota voi soveltaa paitsi tavaraan, myös moneen muuhun elämänalueeseen. Sen avulla vältät tarpeetonta päätelaitteiden käyttöä, kevennät hankalien ihmissuhteiden kuormittavuutta ja vähennät ilmastoahdistusta. Minimalismia voi harjoittaa myös keittiössä.

Kolmen lapsen viikonloppuisä Teemu Kunto päätti muutama vuosi sitten karsia turhan pois ja rajata omistamansa tavarat 500:n. Jäljelle jäivät mm. huonekaluja, harrastusvälineitä ja kolme kirjaa. Samassa rytäkässä myös muu elämä terävöityi.

“Luopumalla turhasta saa elämään paljon selkeyttä, tyyneyttä ja hyvää oloa. Koti näyttää kuin hotellihuoneelta, kun sieltä puuttuu kaikki turha roina”, Teemu Kunto toteaa.

Kunto on minimalisti, hedonisti, optimisti sekä seinäjokelainen kolmen lapsen isä. Hän on entiseltä ammatiltaan nuorisopastori. Nykyään hän toimii kiertotalouden markkinointitehtävissä ja pitää suosittua minimalismi.fi-blogia.

Teemu Kunto antaa mielellään haastatteluja esimerkiksi siitä, kuinka juhlia joulua ilman lahjaähkyä, miten lapsiperheessä voi vähentää tavaraa, ja minkälaisiin elämänmuutoksiin jatkuvasta oravanpyörästä pois hyppääminen on johtanut.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa ilmestyessään 3.12.2020

Pdf-vedokset ja tekijän haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Moomin Characters, Kustannusosakeyhtiö Otava ja Förlaget innostavat lapsia lukemaan ja kirjoittamaan kaikissa Pohjoismaissa13.1.2021 09:10:00 EETTiedote

Kustannusosakeyhtiö Otava, Moomin Characters ja Förlaget julkaisevat yhteistyössä lapsia lukemaan ja kirjoittamaan innostavia teoksia Pohjoismaissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Otava julkaisee teoksia ruotsiksi suoraan pohjoismaisille markkinoille. Kirjat, lukupäiväkirjat, puuha- ja tarrakirjat, tunnekortit ja -kirjat ovat osa monivuotista, kansainvälistä konseptia Reading, Writing and the Moomins.