Joukkohaudasta pyhien kuoroon

Joensuun Siilaisilla keväällä 1918 teloitettu ja villasukkien raitojen perusteella joukkohaudasta tunnistettu Johannes Karhapää liitetään 12.–13.7. pyhien joukkoon nimellä marttyyri ja tunnustaja Johannes Sonkajanrantalainen.

Palvelukset toimitetaan Joensuussa, Ilomantsin Kokonniemessä ja Sonkajanrannalla sijaitsevassa Pyhän profeetta Hannan kirkossa. Niihin osallistuvat kaikki Suomen ortodoksisen kirkon toimessa olevat piispat.

Paikalliskirkon ensimmäiset omat pyhät

Suomen ortodoksinen kirkko oli pitkään ainoa paikalliskirkko, jolla ei ole ollut ainoatakaan kirkon hallinnollisen itsenäisyyden ajalla kanonisoitua ja kansallisuudeltaan suomalaista pyhää. Piispainkokous asetti 1.4.2014 kolmijäsenisen työryhmän tutkimaan mahdollisuuksia löytää pyhien joukkoon virallisesti luettavia edesmenneitä kirkon jäseniä Suomesta ja Karjalasta. Marraskuussa 2018 Konstantinopolin Ekumeenisen patriarkaatin Pyhä Synodi hyväksyi yksimielisesti Suomen ortodoksisen kirkon aloitteen skeemaigumeni Johanneksen ja Johannes Karhapään liittämisestä pyhien joukkoon. Heistä ensimmäinen, pyhittäjä Johannes Valamolainen, kanonisoitiin Valamossa 31.5.–1.6.2019.

Johannes Karhapää, kiihkeä kansanvalistaja

Johannes Karhapää toimi Suomen ortodoksisen kirkon muodostumisvaiheessa 1900-luvun alun vaikeissa olosuhteissa aktiivisena, työhönsä koko olemuksellaan sitoutuneena kansanvalistajana, joka puolusti suomalais-karjalaisen ortodoksisuuden asiaa. Hänellä oli laaja ja merkittävä panos silloisen Kuopion läänin ortodoksien sivistystyössä ja suomenkielisen ortodoksisuuden juurruttamisessa paikallistasolla.

Johannes Karhapään elämää ja toimintaa leimasi syvä ortodoksisuus, mistä hänet muistetaan. Kansallisen kuohunnan aikana äärisuunnat saivat voimakkaan aseman sekä yhteiskunnassa että kirkossa. Johannes Karhapään toimintaan liitettiin tuolloin siihen todellisuudessa kuulumaton poliittinen ulottuvuus. Karhapää kesti vainon ja pilkan nöyrästi antamatta periksi vakaumuksestaan, minkä vuoksi hän kärsi marttyyrikuoleman keväällä vuonna 1918.

Koko elämäkerta: https://ort.fi/uutishuone/2018-11-30/pyha-marttyyri-ja-tunnustaja-johannes-sonkajanrantalainen-1884-1918

Perjantai: Muistopalvelukset teloituspaikalla ja haudalla, ikonin esiin kantaminen

Perjantaina pyhälle toimitetaan kaksi muistopalvelusta.

Ensimmäinen näistä toimitetaan kello 11 Joensuun Siilaisilla pyhän teloituspaikalla (Seljatie 9). Palveluksen toimittaa kirkkoherra Tuomas Järvelin yhdessä Joensuun seurakunnan muun papiston kanssa.

Toinen panihida toimitetaan kello 14 Ilomantsin Kokonniemessä pyhän haudalla. Palveluksessa muistetaan myös pyhän läheisiä: vanhempia, puolisoita ja lapsia. Palveluksen toimittaa kirkkoherra Ioannis Lampropoulos ja kuoroa johtaa kanttori Riikka Patrikainen.

Kello 17 alkaa Sonkajanrannalla Pyhän profeetta Hannan kirkossa (kuvassa yllä) juhlavigilia, jonka toimittaa metropoliitta Arseni. Kuoroa johtaa dir.cant. Petri Nykänen. Tämän palveluksen myötä käynnistyy marttyyri ja tunnustaja Johannes Sonkajanrantalaisen julkinen liturginen kunnioittaminen. Palveluksen aikana pyhän alttarissa siunattu ikoni kannetaan kunnioitettavaksi keskelle kirkkoa.

Lauantai: Liturgia ja ensimmäinen akatistos pyhälle

Lauantaina kello 10 alkaa Sonkajanrannan Pyhän profeetta Hannan kirkossa liturgia, jonka toimittaa arkkipiispa Leo yhdessä muun papiston kanssa. Palveluksessa pidetään marttyyri ja tunnustaja Johannes Sonkajanrantalaista koskeva opetuspuhe ja luetaan hänen elämäkertansa.

Palveluksen jälkeen – noin kello 13 – kirkkokansalle on tarjolla kenttälounas.

Ruokailun jälkeen toimitetaan akatistos marttyyri ja tunnustaja Johannes Sonkajanrantalaiselle. Palveluksen toimittaa Joensuun seurakunnan papisto ja kirkkokansan laulua johtaa kanttori Olga Grinevich.