Joukkoliikenteen asiakastyytyväisyys pysyi syksyllä korkealla tasolla
Valtaosa HSL:n matkustajista antoi syksyn asiakastyytyväisyystutkimuksessa joukkoliikentelle kiitettävän yleisarvosanan.

Syksyn 2021 asiakastyytyväisyystutkimuksessa HSL-joukkoliikenteen matkustajista 86 % oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5, kun asteikko oli 1–5.
Yleisarvosanan keskiarvo oli 4,09. Vastaavasti syksyllä 2020 matkustajista 90 % oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä ja yleisarvosanan keskiarvo oli 4,16. Yleisarvosanat laskivat kaikissa kulkumuodoissa syksyn 2020 tuloksiin verrattuna.
"Tuloksiin vaikuttivat etenkin lähiliikenteen ongelmat sekä mahdollisesti pandemian vuoksi toteutetut muut joukkoliikenteen sopeuttamisen toimenpiteet", osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.
Joukkoliikenteelle annetun yleisarvosanan perusteella tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista peräti 90 % antoi arvosanan 4 tai 5. Raitiovaunuliikenteessä tyytyväisten osuus oli 87 %, bussiliikenteessä 86 % ja lähijunaliikenteessä 81 %.
Metromatkustajat olivat tyytyväisimpiä liikenteen täsmällisyyteen
Liikennöinnin täsmällisyyteen matkustajista oli tyytyväisiä 78 %. Tyytyväisimpiä olivat metromatkustajat, joista 90 % antoi täsmällisyydelle arvosanan 4 tai 5.
Raitiovaunuliikenteessä täsmällisyyteen tyytyväisten osuus oli 84 %, bussiliikenteessä 77 % ja lähijunaliikenteessä 62 %. Lähijunaliikenteessä tyytyväisten osuus laski merkittävästi. Syksyllä 2020 lähijunaliikenteessä täsmällisyyteen oli tyytytyväisiä 79 % matkustajista.
HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin kyselytutkimuksella arkisin maanantaista torstaihin kello 6–18 ja perjantaisin kello 6–16. Tutkimus toteutettiin bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä.
Vastaukset on painotettu syksyn 2019 nousijamäärien perusteella. Kyselyyn vastasi 23 022 matkustajaa. Tutkimusaineisto kerättiin 16.8. – 26.11.2021.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, marko.vihervuori@hsl.fi, puh. 040 767 2208
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HRT mäter kundnöjdhet och fordonskvalitet i kollektivtrafiken under hösten12.8.2022 12:33:35 EEST | Uutinen
Också denna höst mäter HRT hur nöjda passagerarna är med kollektivtrafiktjänsterna i HRT-området med en enkät som genomförs ombord på olika kollektivtrafikmedel. Kundnöjdhetsundersökningen görs på bussar, närtåg, spårvagnar och i metron.
HSL tutkii syksyllä joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua12.8.2022 12:20:40 EEST | Uutinen
HSL selvittää myös tänä syksynä asiakkaidensa tyytyväisyyttä joukkoliikenteen palveluihin liikennevälineissä tehtävällä tutkimuksella. Lisäksi HSL havainnoi kaluston laatua busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa.
Vahvistamme Vantaan bussiliikennettä 15.8. alkaen kolmella runkolinjalla, Vantaan ja Pohjois-Espoon väliset yhteydet tihenevät9.8.2022 13:36:55 EEST | Tiedote
Vantaalla ajetaan 15.8. alkaen kolmea uutta tiheän vuorovälin runkobussilinjaa. Pohjois-Espoon ja Vantaan väliset bussiyhteydet tihenevät Pohjois-Espoossa tapahtuvien reittimuutosten ansiosta.
Ratikoiden reitit muuttuvat maanantaina 15.8. - katko Töölössä jatkuu 28.8. asti3.8.2022 12:00:00 EEST | Tiedote
Kesän työmaat eri puolilla kaupunkia valmistuvat pääosin 15.8. mennessä ja ratikat palaavat suurelta osin normaaleille reiteille. Töölön ratikkakatko eli linjojen 1, 2 ja 8 poikkeus pitenee kuitenkin kahdella viikolla alkuperäisesti suunnitellusta ja raitiolinjat 1, 2 ja 8 kulkevat Mannerheimintietä Töölön sijasta 28.8. asti.
HSL-alueen joukkoliikenteen palvelutaso Euroopan terävintä kärkeä koronasta huolimatta2.8.2022 10:25:54 EEST | Tiedote
Heinäkuussa julkaistu eurooppalainen joukkoliikennebarometri kertoo HSL-alueen korkeasta palvelutasosta myös vuonna 2020 sekä Helsingin seudun nopeasta väestönkasvusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme