Joukkoliikenteessä runsaasti muutoksia 4.3.2019: Hämeentien uudistustyömaa siirtää ratikat pois Sörnäisistä, Tapiolan bussiterminaali avautuu

Tapiolan metroaseman yhteyteen rakennettu bussiterminaali avataan liikenteelle 4. maaliskuuta. Samana päivänä Hämeentien uudistustyömaa siirtää raitiovaunut pois Sörnäisistä, ja Maunulan seudulla bussilinjoja alkaa kulkea katutöiden vuoksi pitkäaikaisilla poikkeusreiteillä. Myös Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä yhteyksiä parannetaan.

Kyse on HSL:n ensimmäisistä suurista liikennöintimuutoksista vuoden 2019 aikana.

Tapiolan terminaali parantaa Etelä-Espoon joukkoliikenneyhteyksiä

Tapiolan bussiterminaalin avaaminen parantaa merkittävästi joukkoliikenneyhteyksiä eteläisessä Espoossa. Vaihtaminen metron ja bussien välillä Tapiolassa helpottuu merkittävästi, ja samalla myös vaihtaminen kahden bussin välillä helpottuu.

Esimerkiksi Tapiolan-liityntäbussista voi vaihtaa sisätiloissa tiheästi kulkeville linjoille 550 ja 551, minkä myötä yhteydet Etelä-Espoosta esimerkiksi Meilahteen tai Leppävaaraan helpottuvat.

Lisätietoa Tapiolan terminaalista liikennetiedotteessa

Hämeentien uudistustyömaa aiheuttaa poikkeuksia raitiovaunuille

Hämeentien uudistustyömaan myötä raitiovaunuliikenne Sörnäisten kautta katkeaa, ja linjat 1, 6, 6T, 7 ja 8 siirtyvät kulkemaan poikkeusreiteille Kallion ja Sturenkadun kautta. Raitiovaunujen on määrä palata kulkemaan Sörnäisten kautta alkuvuodesta 2020, ja kokonaisuudessaan Hämeentien työmaan on tarkoitus valmistua vuoden 2020 loppupuolella.

Bussit kulkevat Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla myös työmaan ajan, mutta pysäkkien sijainteihin tulee työmaan edetessä muutoksia. Myös metro kulkee normaalisti, mutta Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin tulee muutoksia. Samassa yhteydessä uusitaan myös Sörnäisten metroaseman lippuhallin kattoa.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Hämeentiellä liikennetiedotteessa

Maunulan alueen poikittaiset yhteydet muuttuvat

Maunulan Pirjontiellä tehdään johtosiirtoja, mikä vaikuttaa etenkin Maunulassa kulkeviin poikittaislinjoihin. Runkolinja 550 sekä bussilinjat 51, 52, 63 ja 552 siirtyvät poikkeusreiteille. Johtosiirtotyöt kestävät kesään 2020 asti, minkä jälkeen Pirjontiellä jatkuvat uuden pikaraitiotien rakennustyöt – jos Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot hyväksyvät Raide-Jokeri-hankkeen uuden kustannusarvion.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Maunulan alueella liikennetiedotteessa

Kirkkonummen ja Matinkylän väliset yhteydet paranevat

Kirkkonummen ja Matinkylän välillä kulkevaan bussiliikenteeseen tehdään parannuksia, joita on suunniteltu yhdessä Kirkkonummen kunnan ja asukkaiden kanssa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut nopeuttaa Kirkkonummen ja Matinkylän välisiä matka-aikoja.

Lisätietoa liikennöintimuutoksista Kirkkonummella liikennetiedotteessa

Myöhemmin luvassa vuonna 2019: uusia bussilinjoja, uusia runkolinjoja ja uusi Pasilan asema

Syksyllä 2019 uudistuvat Pohjois-Espoon ja Leppävaaran sekä Tuusulan ja Keravan bussilinjastot, uudet runkolinjat 500 ja 510 aloittavat ja uusi Pasilan asema ja joukkoliikenneterminaali avautuvat.

Johannes Laitila
informaatiosuunnittelija
HSL
johannes.laitila@hsl.fi

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt