Joukkorahoituspalvelujen tarjoajat Invesdor Group ja alankomaalainen Oneplanetcrowd yhdistyvät

Invesdor Groupin ja Oneplanetcrowdin yhdistyminen viitoittaa tietä laajentumiselle kasvumarkkinoilla.

- Tuomme yhteen kestävät energiahankkeet, kasvuyrittäjät ja sijoittajat eri puolilta Euroopan unionia, minkä myötä tasoitamme tietä eurooppalaisille innovaatioille ja energiamurrokselle. Yhdistyminen tukee tavoitettamme laajentua ja kasvaa markkinajohtajaksi Euroopassa, kertoo Invesdorin Pohjoismaiden-toimitusjohtaja Mari Lymysalo.

Eurooppalaisia joukkorahoituspalveluntarjoajia koskeva EU-asetus vahvisti yhdenmukaiset säännöt osake- ja lainapohjaisten joukkorahoituspalvelujen tarjoamiselle koko EU:n alueella (the Regulation on European Crowdfunding Service Providers, ECSP). Oneplanetcrowd on kolmas rahoitusalusta Euroopassa, jolle on myönnetty ECSP-lisenssi. Fuusion myötä Invesdor Group saa lisenssin käyttöönsä, jolloin yritykset ja hankkeet voivat hakea rahoitusta suoraan yksityisiltä ja ammattilaissijoittajilta ympäri Euroopan alhaisin transaktiokustannuksin.

– Kasvuyritysten ja uusiutuvan energian hankkeiden suoran rahoituksen kysyntä on kasvanut erittäin voimakkaasti, kun pankkilainojen saanti on vaikeutunut.  Innovaatiotoiminnan ja kestävän energiamurroksen rahoitusvajeen umpeen kurominen Euroopassa on entistäkin tärkeämpää. Maailmanlaajuisesti rahoitusvaje on arviolta 4–6 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuodessa, kertoo Lymysalo.

Rahoitusalustojen yhdistyminen viitoittaa tietä laajentumiselle kasvumarkkinoilla

Yhdistymisen myötä Invesdorin toinen perustaja Christopher Grätz jatkaa konsernin toimitusjohtajana, ja Oneplanetcrowdin toinen perustaja ja toimitusjohtaja Maarten de Jong liittyy Invesdor Groupin johtoryhmään vastuualueenaan Benelux-maat.

– ECSP-lisenssi antaa meille suuren etumatkan lupaavilla kasvumarkkinoilla, joiden koko pelkästään ydinalueellamme on yli 2,47 miljardia euroa. Yhdessä olemme merkittävä ja vakiintunut toimija, joka täyttää tiukat eurooppalaiset laatuvaatimukset, de Jong kommentoi.

– Yhdistyminen nostaa meidät joukkorahoituksen eturintamaan, ja tarkastelemme edelleen mahdollisia uusia fuusioita ja yrityskauppoja osana kasvustrategiaamme, Grätz sanoo.

Mari Lymysalo Kuva: Raphael Nast

Invesdor

Invesdor Group on yksi suurimmista eurooppalaisista sijoitus- ja rahoitusalustoista yli 328 miljoonan euron välitetyllä rahoitusvolyymilla. Se toimii tällä hetkellä Suomessa, Saksassa ja Itävallassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Berliinissä. Digitaalinen Invesdor-alusta tarjoaa räätälöityjä rahoitusratkaisuja pörssin ulkopuolisille yrityksille. Invesdor-konserni syntyi, kun maidensa johtavat rahoitusalustat Invesdor, Finnest ja Kapilendo fuusioituivat kesällä 2022.

Oneplanetcrowd

Oneplanetcrowd on Alankomaiden ensimmäinen kestävien hankkeiden ja yritysten rahoitukseen erikoistunut joukkorahoitusalusta. Alusta perustettiin vuonna 2012, ja sen kautta pk-yrittäjät, scale-up-yritykset ja kestävän energian hankkeet voivat hankkia rahoitusta suoraan yksityisiltä sijoittajilta. Oneplanetcrowdin kautta on rahoitettu mm. Bomhofsplasia, Euroopan suurina kelluvaa aurinkopuistoa. Yhdistymisen myötä Oneplanetcrowdista tulee osa Invesdor Groupia.