Joukkovelkakirjarahoitus vauhdittaa Fintoil Hamina Oy:n kasvuinvestointia

Fintoil Hamina Oy keräsi 70 miljoonan euron vihreän joukkovelkakirjarahoituksen. Finnvera osallistui joukkovelkakirjalainaan merkittävällä osuudella ehdollisen merkintätakauksensa perusteella. Fintoil rakentaa HaminaKotkan satamaan biojalostamoa, jonka myötä Fintoilista tulee maailman neljänneksi suurin raakamäntyöljyn jalostaja noin 10 prosentin markkinaosuudella.

Liikkeeseenlaskun järjestäjänä toimi Nordea. Sijoittajina on pääasiassa pohjoismaisia instituutiosijoittajia. Finnveran tehtävä on mahdollistaa kasvua, investointeja ja vientiä hankkeissa, joissa kaupallisen menestymisen edellytykset ovat olemassa.

- Fintoilin investointi on merkittävä biopolttoaineisiin ja biokemikaaleihin liittyvä hanke, joka lisää suoraan vientiä. Laitos hyödyntää metsäteollisuuden sivuvirtoja ja nostaa metsäteollisuuden jalostusastetta kotimaassa, mikä tuottaa arvonlisää Suomeen. Uusi teknologia hyödyntää osaamista, jota Suomessa on jo olemassa. Finnveran näkökulmasta rahoituksessa oli uutta joukkovelkakirjan käyttö projektirahoituksessa, samoin kuin se, että kyse on ensimmäisestä green bond -rahoituksestamme, sanoo rahoitusjohtaja Tuukka Andersén Finnverasta.

- Finnvera oli mukana mahdollistamassa rahoituksen järjestymistä antamalla ehdollisen merkintätakauksen osallistua joukkovelkakirjalainaan enintään 50 prosentin osuudella ja vetäytyä ylimerkintätilanteessa yksityisten sijoittajien tieltä, Andersén jatkaa.

- Suuri kiitos sijoittajille ja joukkolainan onnistumisen merkintätakauksellaan mahdollistaneelle Finnveralle. Saamamme seniorirahoitus mahdollistaa tämän vientiä ja vihreää siirtymää edistävän investointihankkeen toteutumisen suunnitellussa aikataulussa, toteaa Fintoilin toimitusjohtaja Jukka Ravaska.

Fintoil on vuonna 2017 perustettu yhtiö, jonka omistajia ovat yrityksen avainhenkilöt sekä Taaleri Sijoitus Oy ja joukko suomalaisia perheomisteisia sijoitusyhtiöitä.

- Finnveran merkintätakausmalli tukee Suomen edelleen pienten joukkovelkakirjalainamarkkinoiden kehittymistä. Joukkovelkakirjarahoitus on pankkirahoitukselle merkittävä vaihtoehtoinen ja täydentävä kanava. Taaleri haluaa olla mukana kehittämässä rahoitusmarkkinoiden rakenteita, ja tässä syntyy hyvä ennakkotapaus toimintamallista Finnveran kanssa, sanoo Fintoilin taloudellisen neuvonantajan, Taaleri Kapitaali Oy:n toimitusjohtaja Vesa Heikkilä.

Finnveran joukkovelkakirjarahoitus soveltuu yritysten yleisiin rahoitustarpeisiin kuten investointeihin, toiminnan laajentamiseen ja kehittämiseen tai rahoitusrakenteen järjestelyyn liittyviin tarpeisiin. Finnvera käytti ensimmäistä kertaa mandaattiaan myöntää joukkovelkakirjarahoitusta pk- ja midcap-yrityksille maaliskuussa 2015. Finnveran osuus toteutuneista merkinnöistä on tyypillisesti noin 20-30 prosenttia ja enintään 50 prosenttia tilanteissa, joissa hanke arvioidaan Finnverassa riskeiltään ja joukkovelkakirja ehdoiltaan riittävän hyviksi. Sitoumus pyritään aina antamaan markkinahintaan.

- Joukkovelkakirjalainat ovat suuryrityksissä aktiivisesti käytössä yhtenä rahoitusmuotona, mutta niiden yleistyminen myös pk-yritysten keskuudessa toisi monipuolisuutta niiden käytettävissä olevaan rahoitustarjontaan, sanoo Finnveran tuotehallintapäällikkö Mirva Salenius.

Tuukka Andersén, rahoitusjohtaja, suuryritykset, Finnvera, puh. 029 460 2688

Jukka Ravaska, toimitusjohtaja, Fintoil Oy, +358 50 310 4437, jukka.ravaska@fintoil.com

Vesa Heikkilä, toimitusjohtaja, Taaleri Kapitaali Oy, +358 50 355 4541, vesa.heikkila@taaleri.com

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 2/2021: Voiko Venäjällä ja Valko-Venäjällä tehdä edelleen kauppaa?9.7.2021 10:47:28 EEST | Tiedote

Venäjä ja Valko-Venäjä ovat pysyneet alkuvuonna otsikoissa. Presidenttien Putinin ja Bidenin tapaaminen oli äskettäin huomion keskipisteessä, ja Valko-Venäjän viimeaikaiset toimet ovat johtaneet EU:n uusiin pakotteisiin. Venäjälle Finnvera myöntää vientitakuita yritys- ja pankkiriskeihin tapauskohtaisesti. Valko-Venäjälle sen sijaan uusia vientitakuita ei toistaiseksi myönnetä.

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.