Jouluaikaan turhan moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä

Moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä. Joulu on erityisen tulipaloherkkää aikaa, sillä silloin monessa taloudessa käy melkoinen vilinä ja vilske. Ja jouluvalmisteluissa moni asia tapahtuu juuri keittiössä: piparkakut pitää paistaa, kinkku hunnuttaa ja glögi lämmittää. Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela neuvoo, kuinka tehdä jouluvalmisteluja paloturvallisesti.

Joulu tuo monelle meistä mukanaan myös stressiä, vaikka se muuten ihanaa aikaa onkin

Ja kun mennään juoksumarssia ja hoidetaan monta asiaa yhtä aikaa, asioita voi myös unohtua: esimerkiksi liesi voi jäädä päälle ja liedelle unohtuneet ruoat käräyttää koko kodin. Yleisin syypää keittiöpaloon onkin liesi ja ihmisen sen käytössä tekemä virhe: käytännössä joko ruoan jättäminen liedelle tai palavan materiaalin jättäminen lieden lähellesanoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Tehokkain tapa ehkäistä joulunajan tulipaloa keskittyä kokkaamiseen – ja jättää suosiolla muut hulinat muille.

Liedelle tai uuniin ei pidä koskaan jättää mitään vartioimatta. Ruoan valmistumaan jättäminen yön yli ei siis ole hyvä idea, vaikka monessa joulureseptissä niin neuvotaanPidä myös lieden ympäristö tyhjänä kaikesta helposti syttyvästä tavarasta, kuten keittiöpaperirullasta ja patalapuista – ne voivat syttyä palamaan lieden sammuttamisen jälkeenkin, Koskela neuvoo.

Joulun aikaan toisen riskitekijän muodostavat kynttilät, joita palaa monessa kodissaNiiden kanssa Koskela antaa saman neuvon: niitäkään ei saa jättää yksin valvomatta. Viimeistään nukkumaan mennessä myös ulkokynttilät on syytä sammuttaa.

Nämä jokaisesta kodista on hyvä löytyä

Kiireen keskelläkin kannattaa tarkistaa, että omasskodissa on tulipalon varalle vähintään sammutuspeite, käsisammutin ja palovaroitinLisäksi Koskela suosittelee jokaiseen talouteen myös liesivahtia tai -hälytintä.

Näin joulun alla ja jouluhengessä on hyvä tarkistaa, että sama turvavarustus löytyy myös vanhemman lähiomaisen taloudesta. Jos ei löydy, niistä voi kenties vinkata joulupukille, Koskela sanoo

Jos palo syttyy, pienen palon alun voi saada nujerrettua sammutuspeitteen tai käsisammuttimen avulla. Jos palo saa alkunsa liedestä, sammuta ensimmäisenä liesi.

Jos tulipalo on jo roihahtanut, älä ryhdy urotekoihin, jos et ole varma osaamisestasi. Jos sinulla on pieninkään epäilys siitä, ettei palon sammuttaminen onnistu yksin, pelasta itsesi sekä muut kotona olijat ja hälytä apua, Koskela neuvoo.

Turvallisuus on pieniä epäkimurantteja asioita, joista huolehtiminen ei useinkaan vaadi muuta kuin hieman keskittymistä ja huolellisuutta.

If toivottaa kaikille rentoa, rauhallista ja paloturvallista joulunalusaikaa!

Lisätietoja: