Jouluaikaan turhan moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä

Moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä. Joulu on erityisen tulipaloherkkää aikaa, sillä silloin monessa taloudessa käy melkoinen vilinä ja vilske. Ja jouluvalmisteluissa moni asia tapahtuu juuri keittiössä: piparkakut pitää paistaa, kinkku hunnuttaa ja glögi lämmittää. Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela neuvoo, kuinka tehdä jouluvalmisteluja paloturvallisesti.

Joulu tuo monelle meistä mukanaan myös stressiä, vaikka se muuten ihanaa aikaa onkin

Ja kun mennään juoksumarssia ja hoidetaan monta asiaa yhtä aikaa, asioita voi myös unohtua: esimerkiksi liesi voi jäädä päälle ja liedelle unohtuneet ruoat käräyttää koko kodin. Yleisin syypää keittiöpaloon onkin liesi ja ihmisen sen käytössä tekemä virhe: käytännössä joko ruoan jättäminen liedelle tai palavan materiaalin jättäminen lieden lähellesanoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Tehokkain tapa ehkäistä joulunajan tulipaloa keskittyä kokkaamiseen – ja jättää suosiolla muut hulinat muille.

Liedelle tai uuniin ei pidä koskaan jättää mitään vartioimatta. Ruoan valmistumaan jättäminen yön yli ei siis ole hyvä idea, vaikka monessa joulureseptissä niin neuvotaanPidä myös lieden ympäristö tyhjänä kaikesta helposti syttyvästä tavarasta, kuten keittiöpaperirullasta ja patalapuista – ne voivat syttyä palamaan lieden sammuttamisen jälkeenkin, Koskela neuvoo.

Joulun aikaan toisen riskitekijän muodostavat kynttilät, joita palaa monessa kodissaNiiden kanssa Koskela antaa saman neuvon: niitäkään ei saa jättää yksin valvomatta. Viimeistään nukkumaan mennessä myös ulkokynttilät on syytä sammuttaa.

Nämä jokaisesta kodista on hyvä löytyä

Kiireen keskelläkin kannattaa tarkistaa, että omasskodissa on tulipalon varalle vähintään sammutuspeite, käsisammutin ja palovaroitinLisäksi Koskela suosittelee jokaiseen talouteen myös liesivahtia tai -hälytintä.

Näin joulun alla ja jouluhengessä on hyvä tarkistaa, että sama turvavarustus löytyy myös vanhemman lähiomaisen taloudesta. Jos ei löydy, niistä voi kenties vinkata joulupukille, Koskela sanoo

Jos palo syttyy, pienen palon alun voi saada nujerrettua sammutuspeitteen tai käsisammuttimen avulla. Jos palo saa alkunsa liedestä, sammuta ensimmäisenä liesi.

Jos tulipalo on jo roihahtanut, älä ryhdy urotekoihin, jos et ole varma osaamisestasi. Jos sinulla on pieninkään epäilys siitä, ettei palon sammuttaminen onnistu yksin, pelasta itsesi sekä muut kotona olijat ja hälytä apua, Koskela neuvoo.

Turvallisuus on pieniä epäkimurantteja asioita, joista huolehtiminen ei useinkaan vaadi muuta kuin hieman keskittymistä ja huolellisuutta.

If toivottaa kaikille rentoa, rauhallista ja paloturvallista joulunalusaikaa!

Lisätietoja:

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita16.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?