Jouluaikaan turhan moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä

Moni tulipalo saa alkunsa keittiöstä. Joulu on erityisen tulipaloherkkää aikaa, sillä silloin monessa taloudessa käy melkoinen vilinä ja vilske. Ja jouluvalmisteluissa moni asia tapahtuu juuri keittiössä: piparkakut pitää paistaa, kinkku hunnuttaa ja glögi lämmittää. Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela neuvoo, kuinka tehdä jouluvalmisteluja paloturvallisesti.

Joulu tuo monelle meistä mukanaan myös stressiä, vaikka se muuten ihanaa aikaa onkin

Ja kun mennään juoksumarssia ja hoidetaan monta asiaa yhtä aikaa, asioita voi myös unohtua: esimerkiksi liesi voi jäädä päälle ja liedelle unohtuneet ruoat käräyttää koko kodin. Yleisin syypää keittiöpaloon onkin liesi ja ihmisen sen käytössä tekemä virhe: käytännössä joko ruoan jättäminen liedelle tai palavan materiaalin jättäminen lieden lähellesanoo Ifin vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela.

Tehokkain tapa ehkäistä joulunajan tulipaloa keskittyä kokkaamiseen – ja jättää suosiolla muut hulinat muille.

Liedelle tai uuniin ei pidä koskaan jättää mitään vartioimatta. Ruoan valmistumaan jättäminen yön yli ei siis ole hyvä idea, vaikka monessa joulureseptissä niin neuvotaanPidä myös lieden ympäristö tyhjänä kaikesta helposti syttyvästä tavarasta, kuten keittiöpaperirullasta ja patalapuista – ne voivat syttyä palamaan lieden sammuttamisen jälkeenkin, Koskela neuvoo.

Joulun aikaan toisen riskitekijän muodostavat kynttilät, joita palaa monessa kodissaNiiden kanssa Koskela antaa saman neuvon: niitäkään ei saa jättää yksin valvomatta. Viimeistään nukkumaan mennessä myös ulkokynttilät on syytä sammuttaa.

Nämä jokaisesta kodista on hyvä löytyä

Kiireen keskelläkin kannattaa tarkistaa, että omasskodissa on tulipalon varalle vähintään sammutuspeite, käsisammutin ja palovaroitinLisäksi Koskela suosittelee jokaiseen talouteen myös liesivahtia tai -hälytintä.

Näin joulun alla ja jouluhengessä on hyvä tarkistaa, että sama turvavarustus löytyy myös vanhemman lähiomaisen taloudesta. Jos ei löydy, niistä voi kenties vinkata joulupukille, Koskela sanoo

Jos palo syttyy, pienen palon alun voi saada nujerrettua sammutuspeitteen tai käsisammuttimen avulla. Jos palo saa alkunsa liedestä, sammuta ensimmäisenä liesi.

Jos tulipalo on jo roihahtanut, älä ryhdy urotekoihin, jos et ole varma osaamisestasi. Jos sinulla on pieninkään epäilys siitä, ettei palon sammuttaminen onnistu yksin, pelasta itsesi sekä muut kotona olijat ja hälytä apua, Koskela neuvoo.

Turvallisuus on pieniä epäkimurantteja asioita, joista huolehtiminen ei useinkaan vaadi muuta kuin hieman keskittymistä ja huolellisuutta.

If toivottaa kaikille rentoa, rauhallista ja paloturvallista joulunalusaikaa!

Lisätietoja:

Yli 90% suomalaisista vakuuttaa kotinsa – moni ei kuitenkaan tiedä, että kotivakuutus korvaa myös matkapuhelimelle sattuneen vahingon27.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Ifin yhteistyökumppanin iTapsan teettämästä tutkimuksesta selvisi, että kaksi kolmasosaa suomalaisista ei tiedä vakuuttaneensa puhelintaan jo kotivakuutuksella. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan ota erillistä laitevakuutusta. Ifin nettisivujen 3D-palvelusta näkee helposti, millaisia matkapuhelimille ja muille kodin laitteille sattuneita vahinkoja kotivakuutuksesta korvataan ja mitä ovat keskimääräiset korvaussummat.

Hiihtolomareissu suunnitteilla? Tarkista Ifin karttapalvelusta, mitä sairastuminen suosituissa lomakohteissa voi maksaa – ja kiinnitä koronaviruksen jyllätessä huomiota myös matkustusturvallisuuteen14.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni suuntaa seuraavien viikkojen aikana etsimään lunta Euroopan suosituista laskettelukohteista tai rentoutumaan Aasian houkutteleville hiekkarannoille. Ulkomailla tapahtuva sairastuminen tai loukkaantuminen voi tulla yllättävän kalliiksi. If kokosi kätevään karttapalveluun esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa matkakohteissa.

Milloin ne renkaat pitikään vaihtaa? If selvitti, miten uusi laki vaikuttaa suomalaisten rengaskäyttäytymiseen4.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Moni autoilija on kiristellyt hampaitaan ajaessaan tammikuun vesikeleillä nastarenkailla tai luistellessaan kesärenkailla takatalven yöpakkasissa. Heille uuden tieliikennelain astuminen voimaan 1. kesäkuuta 2020 tuonee helpotusta kalenteriin sidottuun renkaidenvaihtorumbaan: jatkossa autoilija voi itse päättää ajokelin mukaan ottaako alleen talvirenkaat. If selvitti noin 30 000 suomalaisen asenteita renkaiden käytöstä. Kyselyn tulosten mukaan yllättävän moni suunnittelee jatkossa vaihtavansa talvirenkaat kelin mukaan.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.