Jouluiloa yksinäisille senioreille tuova hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy tänään

Kotona Asuen Seniorihoivan Ole joulupukkina seniorille -hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy tänään. Kampanjassa kuka tahansa voi ilahduttaa yksinäisiä ikäihmisiä joulukukalla ja tuoda jouluilon lisäksi tunteen arvostuksesta. Tutkimusten mukaan joka kolmas seniori kokee yksinäisyyttä ja monille heistä joulu on vuoden yksinäisin juhla.

”Päivittäisessä työssämme osana seniorien arkea havaitsemme jatkuvasti, miten pienilläkin teoilla on suuri vaikutus. Toivommekin, että kampanja saa liikkeelle suuren joukon ihmisiä tekemään pienen mutta merkityksellisen teon, joka viestii välittämisestä ja arvostuksesta. Joulutähti voi olla yksinäisen seniorin joulun tähti”, Kotona Asuen Seniorihoivan toimitusjohtaja Anna Lång sanoo.

Ole joulupukkina seniorille -kampanja on käynnissä 15.11.–19.12.2021. Kukkalahjoja voi ostaa kampanjaan osallistuvista kukkaliikkeistä pääkaupunkiseudulla, Keski-Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä sekä Kotkan ja Oulun alueilla. Lisäksi kukkia voi ostaa verkkokaupasta.

Kukkaliikkeessä asioidessa valitaan kortti, johon on kirjoitettu valmiiksi lahjan saajan etunimi ja ikä. Sekä kukkaliikkeessä että verkkokaupassa lahjan antaja voi kirjoittaa oman joulutervehdyksensä vastaanottajalle. Kukan lahjoittajat ja vastaanottajat pysyvät toisilleen tuntemattomina.

”Ikäihmisten yksinäisyys on suuri haaste yksilöille, mutta myös terveydenhuoltojärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle. Ole joulupukkina seniorille -kampanjalla haluamme muistuttaa siitä, että yksi tärkeimmistä senioreiden yksinäisyyttä ehkäisevistä tekijöistä on tunne merkityksellisyydestä ja arvostuksesta”, Anna Lång sanoo.

Kampanjaan osallistuvien kaupunkien kotihoidot ja vanhuspalvelut ovat valinneet kukkien saajiksi alueidensa ikäihmisiä, jotka erityisesti ilahtuvat muistamisesta joulunaikaan. Vuodesta 2010 lähtien järjestetty kampanja keräsi viime vuonna ennätykselliset 10 900 kukkalahjaa.

Lisätietoa Kotona Asuen Seniorihoivan Ole joulupukkina seniorille -kampanjasta ja siihen osallistumisesta löytyy osoitteesta www.kotonaasuen.fi/ole-joulupukkina-seniorille. Sosiaalisessa mediassa jouluiloa senioreille jaetaan tunnisteella #OleJoulupukkinaSeniorille.

Anna.Lang@KotonaAsuen.fi

Vuonna 2008 perustetun Kotona Asuen Seniorihoivan visiona on muuttaa ikääntymisen kasvot tarjoamalla yksilöllisiä ja kiireettömiä hoivapalveluita, jotka mahdollistavat turvallisen kotona asumisen mahdollisimman pitkään. Kotona Asuen Seniorihoiva toimii pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla Helsingissä, Espoossa, Järvenpäässä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla sekä muualla Suomessa Lahden, Tampereen, Kotkan ja Oulun alueilla. Lisätietoa: www.KotonaAsuen.fi