Joulukirkkoon kotisohvalta, hautausmaalla käyntiä ja joulutunnelmointia kirkkojen pihamailla

Tänä vuonna joulu on erilainen kuin aiempina vuosina koronapandemian vuoksi. Mutta on kuitenkin monia pysyviä ja tärkeitä perinteitä, joista ei tänäkään jouluna tarvitse tinkiä.

"Ensimmäistä joulua vietettiin erillään kaupungin vilinästä. Betlehemissä, syrjässä Jerusalemin vilinästä, syntyi maailmaan Vapahtaja. Vuonna 2020 jKr. kristikunta viettää joulua jälleen erillään. Niin myös meidän kotikaupungissa Helsingissä, jossa koronaohjeistuksen mukaan yhteisiä kokoontumisia ei toteuteta", seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sanoo.

”Vaikka emme pääse kohtaamaan toisiamme ja viettämään joulua saman katon alla, ensimmäisen joulun tapahtumien ansiosta olemme kaikki kuitenkin Kristuksen kautta yhdessä kristikunnan eri puolilla. Näin myös tässä kaupungissa”, Rintamäki jatkaa.

Jouluna monilla on tapana käydä hautausmailla viemässä kynttilää läheisten haudoille. Jouluna Helsingin hautausmaiden portit ovat auki vuoronkauden ympäri. Hietaniemen, Honkanummen Malmin hautausmaiden ja Maunulan uurnalehdon portit avataan tiistaina 22.12. kello 7 ja suljetaan seuraavan kerran vasta loppiaisen jälkeen torstaina 7.1. kello 22. Käyntinsä hautausmaalla voi siis hyvin ajoittaa vähemmän ruuhkaisille päiville kuin jouluaattoon tai joulupäivään. Hautapaikan löytää nyt kätevästi hautahaku-palvelusta: hautahaku.fi ↗

Jouluyönä lähes jokaisen Helsingin seurakunnan pääkirkossa on valot päällä. Nyt muistokynttilänsä on mahdollista käydä sytyttämässä jouluaattona myös joidenkin Helsingin kirkkojen pihamaille. Katso tästä kirkot, joissa se on mahdollista.

Jouluhartaudet verkossa

Joulukirkkoon pääsee kirkkorakennuksen sijasta omalta kotisohvalta käsin, koska seurakunnat lähettävät jouluhartauksiaan ja joulukirkkojaan verkossa seurakuntien Facebook- ja YouTube-kanavilla. Lähetyksiä voi katsoa vapaasti kirjautumatta palveluihin. Täältä löydät seurakuntien kanavat.

Joulutunnelmaan voi myös eläytyä kiertämällä ja katsomalla jouluseimiasetelmia Helsingin keskustan liikkeiden ikkunoissa, myös monien kirkkojen ikkunoilla on jouluseimiä. Katso seimien tarkemmat sijainnit täältä: https://www.jouluseimet.fi/

Monet Helsingin kirkot tarjoavat pihapiireissään joulupolkuja ja erilaista jouluista nähtävää ja koettavaa, jota voi kiertää katsomassa ulkotiloissa omatoimisesti ja omassa rauhassa. Katso tästä missä kaikkialla voit eläytyä joulutunnelmaan.

Joulumusiikkiakin on tarjolla yllin kyllin. Klikkaa itsesi www.jouluradio.fi:hin  ja valitse kuunneltavakseksi jokin jouluradion kymmenestä kanavasta. Sivulta voit myös katsoa, millä analogisella taajuudella Jouluradio soi alueellasi.

Apua tarjolla joulunakin

Aiempaa useampi viettää joulua tänä vuonna yksin tai eristäytyneenä. Helsingin kaupunki, Helsingin seurakunnat sekä mielenterveysjärjestö MIELI ry ovat yhdistäneet voimansa torjuakseen yksinäisyyttä ja koonneet verkkoon joukon palveluita ja tekemistä, joilla juhlan viettoon löytyy iloa, valoa ja toivoa tänäkin jouluna.

"Helsingin seurakunnissa on valmisteltu erilaisia tapoja viettää koronajoulua. Tänä jouluna on erityisen tärkeätä, että yhdessä huolehditaan siitä, että meillä kaikilla on jouluna hyvä olo. Se on ansaittu jokainen koronavuoden jälkeen. Siksi olisiko nyt hetki kysyä naapurilta tai yksin joulua viettävältä läheiseltä voisiko häntä jotenkin auttaa?", Rintamäki ehdottaa.

Koonti joulun ajan palveluista on nähtävissä osoitteessa hel.fi/joulu2020. Sivusto tarjoaa linkkejä ja vinkkejä joulunviettoon koronan katveessa ulkoillen tai virtuaalisia tapahtumia ja palveluita hyödyntäen. Löydät myös yhteystietoja, jotka tarjoavat tukea jaksamiseen ja selviytymiseen.

Sivustolla on ohjeita, kuinka löytää rauhoittumisen hetkiä ja paikkoja Helsingissä ja uusia aktiviteetteja verkon kautta, kun fyysistä etäisyyttä tulee ylläpitää. Jos yksinäisyys tuntuu painostavalta tai vaikeudet kasaantuvat, sivustolta löytyvät myös keskeiset henkistä tukea antavat puhelinpalvelut, chatit ja kriisinumerot. Lisäksi sieltä näkee ruoka-avun jakelupisteet. Voit katsoa ne tästä.

Kirkko tukenasi jouluna

Helsingin seurakuntien pappien päivystysnumeroon 09 2340 9000 (suomeksi). Papit päivystävät joka päivä jouluaatosta 24.12. loppiaiseen 6.1. kello 9-21.

Voit myös käydä keskustelemassa Kampin kappelin työntekijöiden kanssa. Kampin kappeli on jouluna auki 24.12. kello 8-13 ja 25.-27.12. kello 12-16. Tai ota yhteyttä oman seurakuntasi työntekijöihin. Seurakuntien työntekijöitä on paikalla kirkolla pääsääntöisesti joulupäivän tai Tapaninpäivän jumalanpalveluksen jälkeen. Tarkista oman seurakuntasi tiedot osoitteesta: www.helsinginseurakunnat.fi kunkin seurakunnan kohdalta.

Kirkon keskusteluapuun, jossa päivystetään puhelimitse, sähköpostilla tai chatissa. Kirkon keskusteluapu päivystää joka ilta klo 18-24. Puhelimitse yhteyden saa soittamalla numeroon 0400 22 11 80. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm). Kirkon keskusteluavun chatin sekä palvelevan netin ja kirjeen yhteystiedot löydät täältä ↗

Auttaminen ja toisten tukeminen on mahdollista meille kaikille: voimme vaikka soittaa ja kysyä läheistemme ja tuttujemme vointia tai kysyä naapurin vointia ja avuntarvetta, kun törmäämme rappukäytävässä. Tukea ja apua voi antaa myös monien järjestöjen ja muiden kansalaistoimijoiden kautta. Löydät hel.fi/joulu2020 -verkkosivuilta linkit tunnetuimpiin joulukeräyksiin sekä Nappinaapurin jouluun.

Lisätietoa: Seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki, p. 09 2340 4310, juha.rintamaki@evl.fi