Joulukuusesta eroon helposti – HSY kerää jälleen 55 000 joulukuusta hyötykäyttöön

HSY kerää tänäkin vuonna noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Jokainen voi jättää oman kuusensa jätetilan läheisyyteen tai toimittaa maksutta Sortti-asemalle. Valtaosa kuusista viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi, jolloin ne voidaan hyödyntää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Käytetyn joulukuusen voi jättää kiinteistön oman jätekatoksen viereen tai toimittaa Sortti-asemalle veloituksetta. HSY hyödyntää kuuset biojätteen tukiaineena tai lämpöenergian tuottamisessa. Kuva: Jenni-Justiina Niemi.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville kiinteistön jätetilan tai -astioiden lähelle. On myös toivottavaa, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista, minkä vuoksi kuusia ei tulisi jättää sisälle jätetilaan. Kiinteistön tulisi myös varmistaa, ettei kuusten päälle kasata lunta.

- Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Yksittäisen kuusen voi viedä maksutta myös HSY:n Sortti-asemille tammikuun ajan. Joulukuuset viedään Espoon Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi.

- Kuusista saadaan noin sata tonnia haketta, joka voidaan käyttää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa HSY:n biojätteen käsittelylaitoksessa. Kuusesta tulee poistaa kaikki koristeet ennen pois kantamista, muistuttaa HSY:n toimintovastaava Christoph Gareis.

Jos kiinteistössä ei vielä ole erillistä biojätteen keräysastiaa, kuuset kerätään sekajäteastioiden tyhjennyksen yhteydessä. Tällöin ne päätyvät jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tai uusiokäyttöön kelpaamaton tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, lajitellaan sekajätteeksi. Isoista tekokuusista helposti irrotettavat metalliosat voi lajitella kiinteistön metallinkeräysastiaan.

Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

Kuusien keräys: käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi

Kuusien käsittely: toimintovastaava Christoph Gareis, puh. 040 8296 572, christoph.gareis@hsy.fi

Kuusien keräyksestä vastaava yhteyshenkilö 03.-10.1.2022 välisenä aikana on palvelupäällikkö Kati Siekkinen, puh. 050 5283 979, kati.siekkinen@hsy.fi

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

HSY:n hallituksen päätökset 17.6.202217.6.2022 10:36:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj - urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy - pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä - urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy - luistiventtiilit ja kar