Joulukuusesta eroon helposti – HSY kerää jälleen 55 000 joulukuusta hyötykäyttöön

HSY kerää tänäkin vuonna noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Jokainen voi jättää oman kuusensa jätetilan läheisyyteen tai toimittaa maksutta Sortti-asemalle. Valtaosa kuusista viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi, jolloin ne voidaan hyödyntää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Käytetyn joulukuusen voi jättää kiinteistön oman jätekatoksen viereen tai toimittaa Sortti-asemalle veloituksetta. HSY hyödyntää kuuset biojätteen tukiaineena tai lämpöenergian tuottamisessa. Kuva: Jenni-Justiina Niemi.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville kiinteistön jätetilan tai -astioiden lähelle. On myös toivottavaa, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista, minkä vuoksi kuusia ei tulisi jättää sisälle jätetilaan. Kiinteistön tulisi myös varmistaa, ettei kuusten päälle kasata lunta.

- Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Yksittäisen kuusen voi viedä maksutta myös HSY:n Sortti-asemille tammikuun ajan. Joulukuuset viedään Espoon Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi.

- Kuusista saadaan noin sata tonnia haketta, joka voidaan käyttää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa HSY:n biojätteen käsittelylaitoksessa. Kuusesta tulee poistaa kaikki koristeet ennen pois kantamista, muistuttaa HSY:n toimintovastaava Christoph Gareis.

Jos kiinteistössä ei vielä ole erillistä biojätteen keräysastiaa, kuuset kerätään sekajäteastioiden tyhjennyksen yhteydessä. Tällöin ne päätyvät jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tai uusiokäyttöön kelpaamaton tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, lajitellaan sekajätteeksi. Isoista tekokuusista helposti irrotettavat metalliosat voi lajitella kiinteistön metallinkeräysastiaan.

Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

Kuusien keräys: käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi

Kuusien käsittely: toimintovastaava Christoph Gareis, puh. 040 8296 572, christoph.gareis@hsy.fi

Kuusien keräyksestä vastaava yhteyshenkilö 03.-10.1.2022 välisenä aikana on palvelupäällikkö Kati Siekkinen, puh. 050 5283 979, kati.siekkinen@hsy.fi

HSY laajentaa asukkaiden poistotekstiilin keräystä11.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on laajentanut pääkaupunkiseudun poistotekstiilien keräysverkostoaan, jonka avulla asukkaiden poistotekstiilit saadaan tehokkaammin kotimaiseen jatkokäsittelyyn. Sortti-asemat ovat keränneet poistotekstiilejä vuodesta 2019 lähtien, mutta uusia keräystapoja testaavan hankkeen myötä maksuttomia keräyspisteitä löytyy jatkossa yhdeksästä kauppakeskuksesta ja yhdeltä itsepalvelukirpputorilta.

HSY:n vesihuollon toimialajohtajaksi diplomi-insinööri Mari Heinonen17.12.2021 10:32:22 EET | Tiedote

Diplomi-insinööri Mari Heinonen on valittu HSY:n vesihuollon toimialajohtajan virkaan 17.1.2022 alkaen. Virassaan hän johtaa HSY:n suurinta toimialaa, joka toimittaa korkealaatuista juomavettä yli miljoonalle pääkaupunkiseudun asukkaalle, puhdistaa tehokkaasti kaupunkilaisten ja teollisuuden jätevedet sekä rakentaa ja kunnostaa vesijohto- ja viemäriverkostoa. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus teki päätöksen kokouksessaan 17.12.2021 valintaa valmistelleen työryhmän yksimielisen ehdotuksen pohjalta. Toimitusjohtajan lisäksi valintaa valmistelevaan työryhmään kuuluivat hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola, varapuheenjohtaja Sirpa Hertell sekä hallituksen jäsenet Anna Korkman ja Antti Vuorela. Määräaikaan mennessä saapui seitsemän hakemusta. Hakemusten, haastattelujen ja soveltuvuusarvioinnin perusteella työryhmä päätyi yksimielisesti esittämään Mari Heinosta vesihuollon toimialajohtajan virkaan. Mari Heinonen on aiemmin työskennellyt jätevedenpuhdistuksen osastonjohta

HSY:n hallituksen päätökset 17.12.202117.12.2021 10:31:44 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehankkeen vesihuollon hankesuunnitelman ja valita vesihuollon toimialajohtajan virkaan diplomi-insinööri Mari Heinosen 17.1.2022 alkaen. Hallitus päätti myös esittää valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2022 sovellettavat tonttien enimmäishinnat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - GRK Infra Oy valittiin saattamaan loppuun Blominmäen viemäritunneleiden Mikkelä II:n, Malminmäen ja Eestinkallion urakat - kompostointiin tarvittava hiekka Metsäpirtin alueelle hankitaan Rudus Oy:ltä - jätevedenpuhdistamoilla biologiseen käsittelyyn hiilen lähteeksi tarvittava metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä - turve kompostoinnin tukiaineeksi, lietteiden imeytykseen ja kompostimullan seosaineeksi hankitaan Neova Oy:ltä. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon toim