Joulukuusikätköilyä metsänhoitoyhdistyksissä 16.12.

Metsänhoitoyhdistykset järjestävät perinteisen valtakunnallisen Joulukuusikätköilyn lauantaina 16.12. Kuusikätköily toteutetaan geokätköilyä mukaillen 40 yhdistyksen alueella kautta maan.

Metsänhoitoyhdistysten joulukuusigeokätköilyssä joulukuusi tai -kuuset löytyvät koordinaattien osoittamasta paikasta lauantaiaamuna 16.12. Paikalle ensimmäisenä ehtinyt saa pitää kuusen löytöpalkkiona. Kuusen lisäksi kätköpaikassa on kätköpurkki, jossa on lokivihko, johon toivomme kaikkien paikan löytäneiden kirjaavan käyntinsä.

Kuusikätköilyllä metsänhoitoyhdistykset haluavat toivottaa kaikille hyvää joulua ja muistuttaa, että joulukuusen hakeminen metsästä ei kuulu jokamiehen oikeuksiin. Poikkeuksen tekevät nämä joulukuusikätköilyssä löytyvät kuuset, jotka on merkiksi koristeltu punaisella metsänhoitoyhdistys-kuitunauhalla.

Kuusikätköt voivat sijaita yksityisten henkilöiden, kuntien tai valtion omistamilla mailla tai piha-alueilla. Kätköjen etsijöiden tulee noudattaa jokamiehenoikeuksia ja -velvollisuuksia ja toimia häiriötä tai vahinkoa aiheuttamatta.

Kuusikätköjen koordinaatit julkaistaan lauantaina 16.12. noin klo 8 osoitteessa www.mhy.fi/joulukuuset sekä mukana olevien metsänhoitoyhdistysten sivuilla.

Metsänhoitoyhdistysten kotisivut sijaitsevat osoitteessa www.mhy.fi Etusivulta pääsee haun kautta kaikkien metsänhoitoyhdistysten omille sivuille.

Tervetuloa mukaan kuusikätköilemään!

Mukana kätköilyssä olevat yhdistykset ja yhteyshenkilöt:

muutokset mahdollisia. Tarkista ajankohtainen lista

Länsi-Uusimaa (Markku Kolehmainen puh. 0500 472 090)

Uusimaa (Niina Nupponen puh.040 508 0872)

Etelä-Karjala (Tuomas Kähö puh 0400 131 763)

Kymenlaakso (Sanna Vornanen puh. 040 768 1044)

Kaakko (Anne Marttila-Inkilä p. 010 321 4350)

Auranmaa (Tommi Laurila p. 040 5142098)

Kemiönseutu (Johanna Sjölander puh. 0400-880253

Lounametsä (Pekka Tolkki puh. 050 567 3093)

Karhu (Arto Uusihonko puh. 044 572 3548)

Marttila ja Tarvasjoki-Karinainen (Tuija Lehto puh. 040-8676810)

Salometsä (Kuisma Munter puh. 0400 220 735)

Päijät-Häme (Mari Sarvaala puh. 044 342 0068)

Etelä-Savo (Maarit Jordan-Valtonen puh. 044 555 0482

Pirkanmaa (Lotta Vähä-Ypyä puh. 050 329 7250)

Kihniö-Parkano (Hannu Autio puh. 044 7393101)

Pohjois-Pirkka (Harri Katajamäki puh. 044 7764 553)

Soini (Antti Laakso puh. 040 017 4859).

Etelä-Pohjanmaa (Jarmo Lahdenmaa puh. 040 521 9104)

Suomenselkä (Antto Peurala, puh. 050 328 6065)

Metsäpohjanmaa (Tepa Reinikainen puh. 0400 368 591)

Lakeus (Maria Niemelä puh. 050 338 7798)

Keskipohja (Eeva-Liisa Ylipelkola puh. 040 510 7855)

Österbotten (Ann-Mari Snickars puh. 0500 568 804)

Keski-Suomi (Sari Haapamäki puh. 050 320 8669)

Pohjois-Savo (Juha Huttunen puh. 0400 725 273)

Savotta

(Iisalmi, Leena Kukkonen p. 044 721 3165, Kiuruvesi, Krista Katajainen p. 040 561 5043, Pielavesi, Kirsti Koukkari p. 0400 123 459, Kaavi/Juankoski, Jukka Hintikka p. 0400 208 472)

Pohjois-Karjala (Hannele Ärväs puh. 0400 202 616)

Haapavesi-Kärsämäki (Janne Lähetkangas puh. 044 758 2177)

Pyhä-Kala (Leena Sikkilä puh. 050 464 2900)

Siikalakeus (Timo Jokinen puh. 050-388 1318)

Oulun seutu (Johanna Piekkola puh. puh. 040 579 6225)

Ii (Henri Turtinen puh. 040 553 2335)

Yikiiminki (Juhani Heikkinen puh. 0400 287288)

Länsi-Pohja (Teppo Haapaniemi puh. 040 7215663)

Kainuu (Leena Hartikainen puh. 040 750 7301)

Ylä-Kainuu (Marianne Heikkinen puh. 020 413 5060)

Pudasjärvi (Antti Härkönen puh. 0400 157 422)

Rokua-Paljakka (Aino Hyttinen puh. 040 728 0874)

Rovaniemi (Mari Issakainen puh. 020 413 7620)

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.