Joululahja työntekijälle voi aiheuttaa veroyllätyksen

Yritykset miettivät parhaillaan henkilökunnan ilahduttamista joululahjoilla. Verotuksessa lahja saattaa kuitenkin muuttua työnantajan yllätykseksi palkaksi, josta työnantajan on toimitettava ennakonpidätys.

Työntekijälle annettujen lahjojen verokohtelu herättää kysymyksiä, vaikka verotuskäytäntö on melko yksiselitteinen. Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää muistuttaa, että rahana tai siihen verrattavana suorituksena annettua lahjaa pidetään aina veronalaisena palkkatulona. Sen sijaan esineet, pääsyliput tai palvelut voivat olla verovapaita lahjoja.

Valinta verovapaan lahjan sisällöstä kuuluu työnantajalle. Työntekijä voi kuitenkin valita lahjan useammasta työnantajan osoittamasta lahjavaihtoehdosta.

“Helposti voisi ajatella, ettei vaikkapa lahjakortti olisi palkkaa. Verotuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että lahjakortti voi olla verovapaa lahja vain, jos työnantaja on selvästi rajannut, mitä tuotteita lahjakortilla voi hankkia ja mistä”, Kujanpää sanoo.

”Yksilöimättömät tavaratalojen lahjakortit ovat aina veronalaista palkkaa. Sen sijaan kirjalahjakortti voi olla verovapaa lahja, vaikka lahjakortti oikeuttaisi valitsemaan yhden joululahjakirjan useiden kirjojen joukosta”, hän jatkaa.

Lahjojen verovapaus edellyttää lisäksi, että ne ovat arvoltaan vähäisiä ja ne annetaan koko henkilökunnalle. Kujanpään mukaan nyrkkisääntönä on, ettei vähäisen lahjan arvo voi ylittää 100 euroa. Siten esimerkiksi herkkukori- tai joulukinkkulahjaa voidaan pitää vähäisenä lahjana, johon verottaja ei puutu. Herkkulahjojen osalta työntekijöille voidaan antaa mahdollisuus valita myös kasvisvaihtoehto.

Jos työnantaja antaa työntekijöille useampia vähäisiä lahjoja vuodessa, niiden yhteenlaskettu arvo voi olla korkeintaan 100 euroa työntekijää kohti. Näin ollen vuoden aikana aikaisemmin annettujen lahjojen arvo pienentää verovapaan joululahjan sallittua enimmäisarvoa. Työntekijälle annettua merkkipäivälahjaa, kuten 40-, 50- tai 60-vuotislahjaa, häälahjaa tai pitkäaikaisen palveluksen johdosta annettua lahjaa ei kuitenkaan oteta huomioon vähäisten lahjojen yhteismäärää laskettaessa.

Henkilökunnalle annettavien lahjojen ja muiden henkilökuntaetujen verokohtelua käsitellään Kauppakamarin Veropäivä -kiertueella. Kauppakamarin Veropäivä järjestetään marras-joulukuussa 21 paikkakunnalla.

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin neljän suurimman puolueen vaalitentti12.11.2018 09:00Tiedote

Hyvä median edustaja, Suomen tulevaisuus ratkaistaan ensi kevään eduskuntavaaleissa. Keskuskauppakamari kutsuu neljän suurimman puolueen johtohenkilöt ensimmäiseen eduskuntavaalitenttiin tiistaina 11.12.2018. Olet lämpimästi tervetullut mukaan seuraamaan keskustelua ravintola Apollo Live Clubiin (os. Mannerheimintie 16, 00100 Helsinki). Tilaisuus alkaa klo 14.30 glögitarjoilulla ja verkostoitumisella. Tentti alkaa klo 15.00. Tentin juontaa Marja Sannikka. Pyydämme ilmoittautumisia ti 11.12. klo 10.00 mennessä os. https://www.lyyti.in/Keskuskauppakamarin_vaalitentti_2018_4949 Median yhteyshenkilö: Keskuskauppakamarin viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg p. 050 591 1499, jenny.thuneberg@chamber.fi