Joululahja työntekijälle voi aiheuttaa veroyllätyksen

Yritykset miettivät parhaillaan henkilökunnan ilahduttamista joululahjoilla. Verotuksessa lahja saattaa kuitenkin muuttua työnantajan yllätykseksi palkaksi, josta työnantajan on toimitettava ennakonpidätys.

Työntekijälle annettujen lahjojen verokohtelu herättää kysymyksiä, vaikka verotuskäytäntö on melko yksiselitteinen. Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää muistuttaa, että rahana tai siihen verrattavana suorituksena annettua lahjaa pidetään aina veronalaisena palkkatulona. Sen sijaan esineet, pääsyliput tai palvelut voivat olla verovapaita lahjoja.

Valinta verovapaan lahjan sisällöstä kuuluu työnantajalle. Työntekijä voi kuitenkin valita lahjan useammasta työnantajan osoittamasta lahjavaihtoehdosta.

“Helposti voisi ajatella, ettei vaikkapa lahjakortti olisi palkkaa. Verotuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että lahjakortti voi olla verovapaa lahja vain, jos työnantaja on selvästi rajannut, mitä tuotteita lahjakortilla voi hankkia ja mistä”, Kujanpää sanoo.

”Yksilöimättömät tavaratalojen lahjakortit ovat aina veronalaista palkkaa. Sen sijaan kirjalahjakortti voi olla verovapaa lahja, vaikka lahjakortti oikeuttaisi valitsemaan yhden joululahjakirjan useiden kirjojen joukosta”, hän jatkaa.

Lahjojen verovapaus edellyttää lisäksi, että ne ovat arvoltaan vähäisiä ja ne annetaan koko henkilökunnalle. Kujanpään mukaan nyrkkisääntönä on, ettei vähäisen lahjan arvo voi ylittää 100 euroa. Siten esimerkiksi herkkukori- tai joulukinkkulahjaa voidaan pitää vähäisenä lahjana, johon verottaja ei puutu. Herkkulahjojen osalta työntekijöille voidaan antaa mahdollisuus valita myös kasvisvaihtoehto.

Jos työnantaja antaa työntekijöille useampia vähäisiä lahjoja vuodessa, niiden yhteenlaskettu arvo voi olla korkeintaan 100 euroa työntekijää kohti. Näin ollen vuoden aikana aikaisemmin annettujen lahjojen arvo pienentää verovapaan joululahjan sallittua enimmäisarvoa. Työntekijälle annettua merkkipäivälahjaa, kuten 40-, 50- tai 60-vuotislahjaa, häälahjaa tai pitkäaikaisen palveluksen johdosta annettua lahjaa ei kuitenkaan oteta huomioon vähäisten lahjojen yhteismäärää laskettaessa.

Henkilökunnalle annettavien lahjojen ja muiden henkilökuntaetujen verokohtelua käsitellään Kauppakamarin Veropäivä -kiertueella. Kauppakamarin Veropäivä järjestetään marras-joulukuussa 21 paikkakunnalla.

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.