Joululahja työntekijälle voi aiheuttaa veroyllätyksen

Yritykset miettivät parhaillaan henkilökunnan ilahduttamista joululahjoilla. Verotuksessa lahja saattaa kuitenkin muuttua työnantajan yllätykseksi palkaksi, josta työnantajan on toimitettava ennakonpidätys.

Työntekijälle annettujen lahjojen verokohtelu herättää kysymyksiä, vaikka verotuskäytäntö on melko yksiselitteinen. Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää muistuttaa, että rahana tai siihen verrattavana suorituksena annettua lahjaa pidetään aina veronalaisena palkkatulona. Sen sijaan esineet, pääsyliput tai palvelut voivat olla verovapaita lahjoja.

Valinta verovapaan lahjan sisällöstä kuuluu työnantajalle. Työntekijä voi kuitenkin valita lahjan useammasta työnantajan osoittamasta lahjavaihtoehdosta.

“Helposti voisi ajatella, ettei vaikkapa lahjakortti olisi palkkaa. Verotuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että lahjakortti voi olla verovapaa lahja vain, jos työnantaja on selvästi rajannut, mitä tuotteita lahjakortilla voi hankkia ja mistä”, Kujanpää sanoo.

”Yksilöimättömät tavaratalojen lahjakortit ovat aina veronalaista palkkaa. Sen sijaan kirjalahjakortti voi olla verovapaa lahja, vaikka lahjakortti oikeuttaisi valitsemaan yhden joululahjakirjan useiden kirjojen joukosta”, hän jatkaa.

Lahjojen verovapaus edellyttää lisäksi, että ne ovat arvoltaan vähäisiä ja ne annetaan koko henkilökunnalle. Kujanpään mukaan nyrkkisääntönä on, ettei vähäisen lahjan arvo voi ylittää 100 euroa. Siten esimerkiksi herkkukori- tai joulukinkkulahjaa voidaan pitää vähäisenä lahjana, johon verottaja ei puutu. Herkkulahjojen osalta työntekijöille voidaan antaa mahdollisuus valita myös kasvisvaihtoehto.

Jos työnantaja antaa työntekijöille useampia vähäisiä lahjoja vuodessa, niiden yhteenlaskettu arvo voi olla korkeintaan 100 euroa työntekijää kohti. Näin ollen vuoden aikana aikaisemmin annettujen lahjojen arvo pienentää verovapaan joululahjan sallittua enimmäisarvoa. Työntekijälle annettua merkkipäivälahjaa, kuten 40-, 50- tai 60-vuotislahjaa, häälahjaa tai pitkäaikaisen palveluksen johdosta annettua lahjaa ei kuitenkaan oteta huomioon vähäisten lahjojen yhteismäärää laskettaessa.

Henkilökunnalle annettavien lahjojen ja muiden henkilökuntaetujen verokohtelua käsitellään Kauppakamarin Veropäivä -kiertueella. Kauppakamarin Veropäivä järjestetään marras-joulukuussa 21 paikkakunnalla.

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.