Joululahjaksi turvallisuutta

Joulu tuo mukanaan antamisen ja saamisen iloa. Osalla ihmisistä voi olla vaikeuksia löytää sopivaa lahjaa esimerkiksi iäkkäälle, muistisairaalle tai muuten tukea tarvitsevalle läheiselleen. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK muistuttaa, että joululahjaksi voi antaa myös turvallisuutta.

Muistutuksen taustalla on SPEK:ssa käynnissä oleva Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE -hanke, jonka yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että iäkkäiden ja muistisairaiden asumisen turvallisuudessa on merkittäviä riskejä. Turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa asumisen turvallisuuden yhdessä arvioinnilla ja korjaavilla toimenpiteillä, niin huolenpidolla kuin turvatekniikalla.

Sekä iäkkäillä että muistisairailla on halu varmistaa oma turvallisuutensa, mutta kyky huolehtia turvallisuudesta vaihtelee. Turvallisuustekniikan ja digitalisaation mahdollisuuksista ollaan kiinnostuneita. Tiedon puute, mutta myös niukat taloudelliset resurssit voivat kuitenkin rajoittaa turvalaitteiden hankintaa. Tämän vuoksi turvallisuuden varmistamiseksi on tilaa niin omaisten huolenpidolle kuin järjestöjen tuelle, lahjoille ja lahjoituksille. Myös taloyhtiöt voivat osallistua omalta osaltaan turvatekniikan hankintaan.

Hyödyllistä, lahjaksi soveltuvaa turvatekniikkaa voivat olla muun muassa palovaroitin, sammutuspeite, liesivahti tai turvaliesi. Toisaalta turvallisuutta voidaan parantaa uuden veden- tai kahvinkeittimen, valaisinten, led-kynttilöiden, tai vaikkapa uuden tekniikan television hankinnalla elinkaarensa lopulla olevan vanhan ja mahdollisesti jo vaarallisen laitteen tilalle. Lisäksi turvallisuutta voidaan parantaa sekä turvapuhelimella että paikannuslaitteilla. Hankintapäätös kannattaa tehdä lahjan saajan kanssa yhteistyössä, hänen näkemystään kuunnellen ja kunnioittaen. Hankinnan ohella on muistettava laitteiden asianmukainen asennus ja käytön riittävä opastus.

Toisaalta on muistettava, että pelkkä tekniikka ei tuo yksin turvallisuudentunnetta, vaan iäkäs tai muistisairas, samoin kuin kuka tahansa ihminen voi kaivata toista ihmistä. Turvallisuutta tuo myös läheiselle annettu aika.

Tutkija Heikki Laurikainen, puh. 040 4177 977
Tutkija Tarja Ojala, puh. 0400 715 168

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.