Joululahjaksi turvallisuutta

Joulu tuo mukanaan antamisen ja saamisen iloa. Osalla ihmisistä voi olla vaikeuksia löytää sopivaa lahjaa esimerkiksi iäkkäälle, muistisairaalle tai muuten tukea tarvitsevalle läheiselleen. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK muistuttaa, että joululahjaksi voi antaa myös turvallisuutta.

Muistutuksen taustalla on SPEK:ssa käynnissä oleva Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE -hanke, jonka yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että iäkkäiden ja muistisairaiden asumisen turvallisuudessa on merkittäviä riskejä. Turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa asumisen turvallisuuden yhdessä arvioinnilla ja korjaavilla toimenpiteillä, niin huolenpidolla kuin turvatekniikalla.

Sekä iäkkäillä että muistisairailla on halu varmistaa oma turvallisuutensa, mutta kyky huolehtia turvallisuudesta vaihtelee. Turvallisuustekniikan ja digitalisaation mahdollisuuksista ollaan kiinnostuneita. Tiedon puute, mutta myös niukat taloudelliset resurssit voivat kuitenkin rajoittaa turvalaitteiden hankintaa. Tämän vuoksi turvallisuuden varmistamiseksi on tilaa niin omaisten huolenpidolle kuin järjestöjen tuelle, lahjoille ja lahjoituksille. Myös taloyhtiöt voivat osallistua omalta osaltaan turvatekniikan hankintaan.

Hyödyllistä, lahjaksi soveltuvaa turvatekniikkaa voivat olla muun muassa palovaroitin, sammutuspeite, liesivahti tai turvaliesi. Toisaalta turvallisuutta voidaan parantaa uuden veden- tai kahvinkeittimen, valaisinten, led-kynttilöiden, tai vaikkapa uuden tekniikan television hankinnalla elinkaarensa lopulla olevan vanhan ja mahdollisesti jo vaarallisen laitteen tilalle. Lisäksi turvallisuutta voidaan parantaa sekä turvapuhelimella että paikannuslaitteilla. Hankintapäätös kannattaa tehdä lahjan saajan kanssa yhteistyössä, hänen näkemystään kuunnellen ja kunnioittaen. Hankinnan ohella on muistettava laitteiden asianmukainen asennus ja käytön riittävä opastus.

Toisaalta on muistettava, että pelkkä tekniikka ei tuo yksin turvallisuudentunnetta, vaan iäkäs tai muistisairas, samoin kuin kuka tahansa ihminen voi kaivata toista ihmistä. Turvallisuutta tuo myös läheiselle annettu aika.

Tutkija Heikki Laurikainen, puh. 040 4177 977
Tutkija Tarja Ojala, puh. 0400 715 168