Joululahjaksi turvallisuutta

Joulu tuo mukanaan antamisen ja saamisen iloa. Osalla ihmisistä voi olla vaikeuksia löytää sopivaa lahjaa esimerkiksi iäkkäälle, muistisairaalle tai muuten tukea tarvitsevalle läheiselleen. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK muistuttaa, että joululahjaksi voi antaa myös turvallisuutta.

Muistutuksen taustalla on SPEK:ssa käynnissä oleva Osallistava Turvallisuus Erityisryhmille – OTE -hanke, jonka yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että iäkkäiden ja muistisairaiden asumisen turvallisuudessa on merkittäviä riskejä. Turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa asumisen turvallisuuden yhdessä arvioinnilla ja korjaavilla toimenpiteillä, niin huolenpidolla kuin turvatekniikalla.

Sekä iäkkäillä että muistisairailla on halu varmistaa oma turvallisuutensa, mutta kyky huolehtia turvallisuudesta vaihtelee. Turvallisuustekniikan ja digitalisaation mahdollisuuksista ollaan kiinnostuneita. Tiedon puute, mutta myös niukat taloudelliset resurssit voivat kuitenkin rajoittaa turvalaitteiden hankintaa. Tämän vuoksi turvallisuuden varmistamiseksi on tilaa niin omaisten huolenpidolle kuin järjestöjen tuelle, lahjoille ja lahjoituksille. Myös taloyhtiöt voivat osallistua omalta osaltaan turvatekniikan hankintaan.

Hyödyllistä, lahjaksi soveltuvaa turvatekniikkaa voivat olla muun muassa palovaroitin, sammutuspeite, liesivahti tai turvaliesi. Toisaalta turvallisuutta voidaan parantaa uuden veden- tai kahvinkeittimen, valaisinten, led-kynttilöiden, tai vaikkapa uuden tekniikan television hankinnalla elinkaarensa lopulla olevan vanhan ja mahdollisesti jo vaarallisen laitteen tilalle. Lisäksi turvallisuutta voidaan parantaa sekä turvapuhelimella että paikannuslaitteilla. Hankintapäätös kannattaa tehdä lahjan saajan kanssa yhteistyössä, hänen näkemystään kuunnellen ja kunnioittaen. Hankinnan ohella on muistettava laitteiden asianmukainen asennus ja käytön riittävä opastus.

Toisaalta on muistettava, että pelkkä tekniikka ei tuo yksin turvallisuudentunnetta, vaan iäkäs tai muistisairas, samoin kuin kuka tahansa ihminen voi kaivata toista ihmistä. Turvallisuutta tuo myös läheiselle annettu aika.

Tutkija Heikki Laurikainen, puh. 040 4177 977
Tutkija Tarja Ojala, puh. 0400 715 168

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.