Joulumaa edelleen radioiden soitetuin kotimainen

Katri Helenan Joulumaa oli joulun soitetuin kotimainen joululaulu. Se kiri myös kokonaislistan kakkoseksi ja kotimaisten osuus kasvoi muutenkin selvästi.

Wham!-yhtyeen Last Christmas oli perinteiseen tapaan viime joulun soitetuin joululaulu. Katri Helenan Joulumaa nousi toiseksi soitetuimmaksi ja oli samalla soitetuin kotimainen. Kotimaisten joululaulujen osuus kahdenkymmenen kärjessä kasvoi edellisvuoden kuudesta kappaleesta yhdeksään.

Nämä tiedot ilmenevät Tekijänoikeusjärjestö Gramexin selvityksestä, jossa perinteiseen tapaan kerrotaan, mitkä joululaulut soivat viime jouluna yksityisissä radioissa.
Joulun 2017 soitetuin joululaulu oli edellisten vuosien tapaan Wham!-yhtyeen kappale Last Christmas (737 soittokertaa). Joulun toiseksi soitetuin ja samalla soitetuin kotimainen oli Katri Helenan Joulumaa (626 soittokertaa). Kolmannella sijalla oli 526 soittokerralla Mariah Careyn kappale All I Want For Christmas Is You.

Neljäntenä oli John Lennon & Yoko Onon kappale Happy Xmas (War Is Over) (524 soittokertaa) ja viidentenä oli Mel & Kim kappaleella Rockin’ Around The Christmas Tree (412 soittokertaa).

Yhdeksän kotimaista

Joulumaa nousi edellisvuoden kuudennelta sijalta kokonaislistan kakkoseksi. Kotimaisten osuus kasvoi muutenkin selvästi. Niitä oli 20 kärkijoukossa yhdeksän. Se on kolmanneksen enemmän kuin edellisvuonna, jolloin niitä mahtui listalle kuusi.

Toiseksi soitetuin kotimainen oli Haloo Helsinki! kappaleella Joulun kanssas jaan (387 soittokertaa). Kotimaisen listan kolmantena oli Leevi & The Leavings’in Jossain on kai vielä joulu, neljäntenä Suvi Teräsniskan Hei Mummo, viidentenä Antti Tuiskun Lämmin lumi peittää maan, kuudentena Jenni Vartiaisen Tule meille jouluksi, seitsemäntenä Vesa-Matti Loirin Sydämeeni joulun teen, kahdeksantena Laura Voutilaisen Kun joulupukki suukon sai ja yhdeksäntenä Mamban Jollei jouluna ole lunta. Takavuosien kestosuosikki, Juice Leskisen Sika, ei enää pariin vuoteen ole mahtunut kahdenkymmenen kärkeen.

Tilaston on tehnyt tekijänoikeusjärjestö Gramex radioilta saamiensa soittotietojen perusteella. Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita sekä äänitteiden tuottajia.

___

Tilasto: Yksityisten radioiden soitetuimmat joululaulut 2017, Tekijänoikeusjärjestö Gramex/Kari Niemelä

1. Wham!      Last Christmas 737
2. Katri Helena      Joulumaa 626
3. Mariah Carey       All I Want For Christmas Is You 526
4. John Lennon & Yoko Ono       Happy Xmas (War Is Over) 524
5. Mel & Kim       Rockin' Around The Christmas Tree 412
6. Jose Feliciano       Feliz Navidad 390
7. Chris Rea      Driving Home For Christmas 388
8. Haloo Helsinki!      Joulun kanssas jaan 387
9. Band Aid      Do They Know Its Christmas? 353
10. Leevi & The Leavings      Jossain on kai vielä joulu 320
11. Suvi Teräsniska      Hei mummo 315
12. Elvis Presley      Blue Christmas 305
13. Antti Tuisku      Lämmin lumi peittää maan 301
14. Bing Crosby      White Christmas 296
15. Britney Spears      My Only Wish (This Year) 276
16. Jenni Vartiainen      Tule meille jouluksi 275
17. Vesa-Matti Loiri      Sydämeeni joulun teen 244
18. Laura Voutilainen      Kun joulupukki suukon sai 241
19. Shakin’ Stevens      Merry Christmas Everyone 234
20. Mamba      Jollei jouluna ole lunta 221

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 54 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. PUH: (09) 42827488.

Gramex jakoi ennätykselliset 22 miljoonaa euroa korvauksia27.2.2019 13:02:05 EETUutinen

Gramex jakoi viime vuonna korvauksia ennätykselliset 22 miljoonaa euroa. Tästä 10,3 miljoonaa meni taiteilijoille ja 11,7 miljoonaa tuottajille. Summa oli ennätyksellisen suuri osin siksi, että Gramex pääsi nyt ensimmäisen kerran jakamaan saman vuoden aikana kerättyjä korvauksia. Mittava tilitysjärjestelmän uudistus mahdollisti sen, että joulukuun tilityksessä voitiin jakaa noin 6,2 miljoonan verran alkuvuonna 2018 kerättyjä korvauksia. 13,9 miljoonaa euroa oli kerätty vuonna 2017 ja loput vuosina 2013-2016. Suurimmat kertymät tulivat seuraavista lähteistä: 10,2 miljoonaa euroa oli kertynyt mediakäytöstä, 8,5 miljoonaa euroa taustamusiikista, 1,3 miljoonaa hyvitysmaksuja ja 0,9 miljoonaa ulkomailta. Gramex on esittävien taiteilijoiden ja äänitetuottajien tekijänoikeusjärjestö, joka myöntää käyttölupia ja kerää korvauksia äänitteiden ja musiikkivideoiden käytöstä. Gramexilla on yhteensä 54 000 asiakassopimusta muusikoiden ja tuottajien kanssa ja sillä on noin 31 000 musiikkia käyttävää