Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Joulun tunnelma loihditaan himmeleillä ja paperitähdillä

Pian se tulee, joulu. Tänä vuonna tunnelmallisen joulukodin tunnistaa himmeleistä ja ikkunoita koristavista paperitähdistä. Pirkko Kuuselan ja Kristiina Töylin uutuuskirjat opastavat kiehtovan ja tunnelmallisen koristelun saloihin.

Pirkko Kuusela: Uusi himmelikirja (Moreeni 2018)

Entinen kuvataideopettaja Pirkko Kuusela on eläkkeelle jäätyään erikoistunut himmeleihin. Uudessa himmelikirjassa on raikkaita ideoita, jotka syntyvät materiaalien ja värien rohkeista yhdistelmistä.

Mukana on muun muassa ledeillä valaistuja himmeleitä, jotka hohtavat upeasti talven pimeässä, ja runsaita paperihimmeleitä eli pajakeja, jotka sopivat erinomaisesti myös juhlakoristeluun.

Perinteisempiä himmeleitä syntyy ruo’osta ja muovipilleistä. Materiaaliksi sopivat myös kahvipussit, joista pyöritetyistä putkista saa aikaan kauniita hopeahimmeleitä.

“Taidan olla hiukan hurahtanut himmeleihin – ja varo vain, niin voi käydä sinullekin, jos kokeilet kuinka kiehtovaa, mukavaa ja rauhoittavaa himmeleiden rakentaminen on!”, Kuusela iloitsee.

Ohjeet on laadittu niin tarkoiksi, että vasta-alkajankin on helppo päästä vauhtiin. Pirkko Kuuselan vuonna 2014 ilmestynyt Himmelikirja saavutti suuren suosion.

Kristiina Töyli: Leikkaa paperitähtiä (Moreeni 2018)

”Lumihiutaleita? Ai siis niitäkö, jo ita lapset aina leikkaa koulussa ikkunaan?” Niitä.

Tavallisesta silkkipaperista syntyy taittelemalla ja leikkaamalla uskomattoman hienoja, ainutlaatuisia taideteoksia – ei ainoastaan lumihiutaleita vaan mitä tahansa kuvioita, kun arkin taittelee sopivasti ja tietää, mitä leikata pois.

Kristiina Töylin ohjeilla voit leikata paperista henkeäsalpaavan hienoja lumitähtiä, kukkia ja muita muotoja. Opit myös suunnittelemaan omia tähtimalleja ja piirtämään mallikaavioita.

Kristiina Töylin innostus lumitähtiin juontaa juurensa lapsuuteen. Kotitalon, eteläpohjalaisen pappilan, ikkunat piti saada koristeltua kylänraitin puolelta joka jouluksi lumihiutaleilla.

“Lopputulos on aina yllätys ja täysin ainutlaatuinen, aivan kuten maailman jokainen lumihiutale on. Aloitin oman lumitähtitieteilyni kaksi-kolmivuotiaana ja yhä vielä, tuhansia hiutaleita myöhemmin, jaksan hämmästyä jokaisen avautuvan tähden kauneudesta”, Töyli kommentoi.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Paperitähtiä. Kuva: Jukka Lehto
Valohimmeli. Kuva: Kati Länsikylä

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi

Tervetuloa Otavan kevätpressiin14.1.2019 13:04Tiedote

Lämpimästi tervetuloa Otavan kevätpressiin tiistaina 29.1. Tilaisuus alkaa kello 13.00 Otavan 3. kerroksessa, Uudenmaankatu 10, 00120 Helsinki. Keväällä ilmestyvistä kirjoistaan ovat kertomassa: Raija Oranen, Kati Tervo, Pertti Jarla (Like), Juhana Vartiainen, Saska Saarikoski, Veera Salmi, Ulla-Maija Paavilainen, Maija-Riitta Ollila, Suvi Ratinen, Paula Nivukoski, Liisa Seppänen, Juha Siro (Like), Heini Junkkaala ja Maria Sann sekä Ville Roponen ja Ville-Juhani Sutinen (Like). Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt: Kirsi Tähjänjoki, Kustannusosakeyhtiö Otava, kirsi.tahjanjoki@otava.fi puh. 040-725 5374