Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Joulun tunnelma loihditaan himmeleillä ja paperitähdillä

Pian se tulee, joulu. Tänä vuonna tunnelmallisen joulukodin tunnistaa himmeleistä ja ikkunoita koristavista paperitähdistä. Pirkko Kuuselan ja Kristiina Töylin uutuuskirjat opastavat kiehtovan ja tunnelmallisen koristelun saloihin.

Pirkko Kuusela: Uusi himmelikirja (Moreeni 2018)

Entinen kuvataideopettaja Pirkko Kuusela on eläkkeelle jäätyään erikoistunut himmeleihin. Uudessa himmelikirjassa on raikkaita ideoita, jotka syntyvät materiaalien ja värien rohkeista yhdistelmistä.

Mukana on muun muassa ledeillä valaistuja himmeleitä, jotka hohtavat upeasti talven pimeässä, ja runsaita paperihimmeleitä eli pajakeja, jotka sopivat erinomaisesti myös juhlakoristeluun.

Perinteisempiä himmeleitä syntyy ruo’osta ja muovipilleistä. Materiaaliksi sopivat myös kahvipussit, joista pyöritetyistä putkista saa aikaan kauniita hopeahimmeleitä.

“Taidan olla hiukan hurahtanut himmeleihin – ja varo vain, niin voi käydä sinullekin, jos kokeilet kuinka kiehtovaa, mukavaa ja rauhoittavaa himmeleiden rakentaminen on!”, Kuusela iloitsee.

Ohjeet on laadittu niin tarkoiksi, että vasta-alkajankin on helppo päästä vauhtiin. Pirkko Kuuselan vuonna 2014 ilmestynyt Himmelikirja saavutti suuren suosion.

Kristiina Töyli: Leikkaa paperitähtiä (Moreeni 2018)

”Lumihiutaleita? Ai siis niitäkö, jo ita lapset aina leikkaa koulussa ikkunaan?” Niitä.

Tavallisesta silkkipaperista syntyy taittelemalla ja leikkaamalla uskomattoman hienoja, ainutlaatuisia taideteoksia – ei ainoastaan lumihiutaleita vaan mitä tahansa kuvioita, kun arkin taittelee sopivasti ja tietää, mitä leikata pois.

Kristiina Töylin ohjeilla voit leikata paperista henkeäsalpaavan hienoja lumitähtiä, kukkia ja muita muotoja. Opit myös suunnittelemaan omia tähtimalleja ja piirtämään mallikaavioita.

Kristiina Töylin innostus lumitähtiin juontaa juurensa lapsuuteen. Kotitalon, eteläpohjalaisen pappilan, ikkunat piti saada koristeltua kylänraitin puolelta joka jouluksi lumihiutaleilla.

“Lopputulos on aina yllätys ja täysin ainutlaatuinen, aivan kuten maailman jokainen lumihiutale on. Aloitin oman lumitähtitieteilyni kaksi-kolmivuotiaana ja yhä vielä, tuhansia hiutaleita myöhemmin, jaksan hämmästyä jokaisen avautuvan tähden kauneudesta”, Töyli kommentoi.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Paperitähtiä. Kuva: Jukka Lehto
Valohimmeli. Kuva: Kati Länsikylä

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.