Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Joulun tunnelma loihditaan himmeleillä ja paperitähdillä

Pian se tulee, joulu. Tänä vuonna tunnelmallisen joulukodin tunnistaa himmeleistä ja ikkunoita koristavista paperitähdistä. Pirkko Kuuselan ja Kristiina Töylin uutuuskirjat opastavat kiehtovan ja tunnelmallisen koristelun saloihin.

Pirkko Kuusela: Uusi himmelikirja (Moreeni 2018)

Entinen kuvataideopettaja Pirkko Kuusela on eläkkeelle jäätyään erikoistunut himmeleihin. Uudessa himmelikirjassa on raikkaita ideoita, jotka syntyvät materiaalien ja värien rohkeista yhdistelmistä.

Mukana on muun muassa ledeillä valaistuja himmeleitä, jotka hohtavat upeasti talven pimeässä, ja runsaita paperihimmeleitä eli pajakeja, jotka sopivat erinomaisesti myös juhlakoristeluun.

Perinteisempiä himmeleitä syntyy ruo’osta ja muovipilleistä. Materiaaliksi sopivat myös kahvipussit, joista pyöritetyistä putkista saa aikaan kauniita hopeahimmeleitä.

“Taidan olla hiukan hurahtanut himmeleihin – ja varo vain, niin voi käydä sinullekin, jos kokeilet kuinka kiehtovaa, mukavaa ja rauhoittavaa himmeleiden rakentaminen on!”, Kuusela iloitsee.

Ohjeet on laadittu niin tarkoiksi, että vasta-alkajankin on helppo päästä vauhtiin. Pirkko Kuuselan vuonna 2014 ilmestynyt Himmelikirja saavutti suuren suosion.

Kristiina Töyli: Leikkaa paperitähtiä (Moreeni 2018)

”Lumihiutaleita? Ai siis niitäkö, jo ita lapset aina leikkaa koulussa ikkunaan?” Niitä.

Tavallisesta silkkipaperista syntyy taittelemalla ja leikkaamalla uskomattoman hienoja, ainutlaatuisia taideteoksia – ei ainoastaan lumihiutaleita vaan mitä tahansa kuvioita, kun arkin taittelee sopivasti ja tietää, mitä leikata pois.

Kristiina Töylin ohjeilla voit leikata paperista henkeäsalpaavan hienoja lumitähtiä, kukkia ja muita muotoja. Opit myös suunnittelemaan omia tähtimalleja ja piirtämään mallikaavioita.

Kristiina Töylin innostus lumitähtiin juontaa juurensa lapsuuteen. Kotitalon, eteläpohjalaisen pappilan, ikkunat piti saada koristeltua kylänraitin puolelta joka jouluksi lumihiutaleilla.

“Lopputulos on aina yllätys ja täysin ainutlaatuinen, aivan kuten maailman jokainen lumihiutale on. Aloitin oman lumitähtitieteilyni kaksi-kolmivuotiaana ja yhä vielä, tuhansia hiutaleita myöhemmin, jaksan hämmästyä jokaisen avautuvan tähden kauneudesta”, Töyli kommentoi.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Paperitähtiä. Kuva: Jukka Lehto
Valohimmeli. Kuva: Kati Länsikylä

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä