Jouluruokien rasvat ja ruoantähteet hyötykäyttöön – ei viemäriin

Joulun aikaan on tapana valmistaa runsaita juhlakattauksia. Joulunakin on ensisijaista välttää ruokahävikin muodostuminen. Kun ruoka-annos kerätään laajasta valikoimasta, lautaselle saattaa yrityksistä huolimatta jäädä tavallista enemmän ruoantähteitä. Juhlapöytään kuuluu usein myös herkkuja, joiden kypsentämisessä irtoaa ylimääräistä rasvaa. HSY muistuttaa, että joulunakin on tärkeää huomioida rasvojen ja ruoantähteiden asianmukainen lajittelu.

Juhlakattauksen ruokavalikoima on usein runsas. Kuva: HSY / Vanessa Riki.

Viemäriin päätyessään rasvasta voi koitua asukkaalle iso vaiva. Kiinteistöjen ja tonttien rasvoittuneisiin viemäriputkiin ja putkien kapeisiin mutkiin muodostuu helposti tukoksia. Jähmettyvä rasva ja siihen tarttuvat muut roskat aiheuttavat tukoksia myös pidemmällä viemäriverkostossa.

- Pahimmillaan tukos huomataan vasta silloin, kun jätevettä on ympäristössä tai oman kiinteistön lattialla – 10 cm jätevettä lattialla ei ole mukava jouluyllätys. Sen lisäksi saa vielä tukoksen avaamisesta ja kiinteistön desinfioinnista aiheutuvan laskun, kertoo HSY:n kunnossapitoyksikön päällikkö Arja Johnsson.

Lisäksi ruoantähteet ja rasva toimivat ravintona viemäriverkoston rotille. Kun ravintoa on saatavilla, rotat pääsevät lisääntymään pääviemäreiden sivuputkissa. Älä ruoki rottaa -kampanjalla HSY muistuttaa pääkaupunkiseudun asukkaita viemärietiketistä ja rasvojen oikeaoppisesta lajittelusta joulun aikaan. Rasvat ja muut biojätteet eivät kuulu viemäriin tai wc-pyttyyn. Viemäriverkoston asukkaat eivät tarvitse juhlakattausta.

Ruoka-aineiden muodonmuutos: energiaksi tai mullaksi

HSY:n alueella kotitalouksista kerätty biojäte saa uuden elämän Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa, missä siitä tuotetaan multaa, sähköä ja lämpöä. Sekajätteistä tuotetaan energiaa Vantaan jätevoimalassa. Pienellä huomioinnilla asukas voi edistää kiertotaloutta, sekä säästää itsensä ja muut lähiasukkaat mahdolliselta viemäritukoksen aiheuttamalta ikävältä yllätykseltä.

- Pöytää korjatessa on tärkeää pyyhkäistä lautaselle jääneet tähteet biojätteeseen, niin, että ne eivät päädy viemäriin. Rasvoista kiinteät ja hyytyneet menevät biojätteeseen muiden tähteiden tapaan. Samoin pienet määrät nestemäistä rasvaa on helppo pyyhkäistä paperiin ja laittaa biojätteeseen, ohjeistaa HSY:n ympäristöasiantuntija Heini Snellman

Nestemäisen rasvan voi imeyttää kananmunakennoon tai talouspaperiin ja laittaa biojäteastiaan. Suuremmat määrät voi laittaa tiiviisti suljetussa pakkauksessa sekajätteeseen. Kuumat paistorasvat kannattaa ensin jäähdyttää, jotta jähmettyvän osan saa eroteltua helposti. Paistorasvoja voi hyödyntää myös ruoanlaitossa kastikkeen pohjana tai paistaessa.

- Jätteiden lajittelu on aineeton joululahja, joka hyödyttää kaikkia pääkaupunkiseudun asukkaita – ja ilahduttaa meitä jäte- ja vesihuollonpalvelujen tuottajia, jatkaa Snellman.

-Annathan siis meidän operatiivisen toimijan, naapureiden sekä oman väkesi nauttia joulunajasta kuusen ja kinkun tuoksussa jäteveden tuoksun sijaan! Johnsson päättää.

Joulun aikaan, 18.12.2020–8.1.2021, on käynnissä myös valtakunnallinen Kinkkutemppu, jossa joulukinkun ja muiden jouluruokien paistorasvat kerätään ja kierrätetään polttoaineeksi. Keräyspisteitä löytyy ympäri pääkaupunkiseutua K-kauppojen ja Neste-asemien yhteydestä. Lähimmän keräyspisteen voi tarkistaa Kinkkutemppu.com -sivustolta.

Vinkkejä joulun jätteiden lajitteluun löytyy: hsy.fi/joulu

Viemärietikettiin voi tutustua: hsy.fi/viemarietiketti

Lue lisää biojätteen uudesta elämästä Kiitos kun lajittelet -kampanjasivulta.

Yhteyshenkilöt

Arja Johnsson, kunnossapitoyksikön päällikkö. Puh. 050 5822 308, arja.johnsson(at)hsy.fi

Heini Snellman, ympäristöasiantuntija. Puh. 045 6577 375, heini.snellman(at)hsy.fi

Juhlakattauksen ruokavalikoima on usein runsas. Kuva: HSY / Vanessa Riki.