Jouni Ovaska Pirkanmaan Kuluttajien puheenjohtajaksi

Pirkanmaan Kuluttajat on tänään 15.11. valinnut uudeksi puheenjohtajakseen kansanedustaja Jouni Ovaskan (kesk).

”Olen innoissani ja kiitollinen saadessani aloittaa uudessa luottamustehtävässä”, tuore puheenjohtaja Jouni Ovaska toteaa. Pirkanmaan Kuluttajat ry on vahvassa kasvussa oleva Kuluttajaliiton paikallisyhdistys, joka järjestää koulutuksia ja erilaisia tapahtumia ympäri Pirkanmaata.

”Kuluttajaliiton toiminta kerää paljon uusia jäseniä Pirkanmaalla. Ihmiset haluavat olla entistä enemmän selvillä oikeuksistaan ja mahdollisuuksistaan. Haluan olla osaltani kehittämässä järjestön toimintaa järjestämällä muun muassa koulutuksia ja tapahtumia”, suunnittelee vastavalittu puheenjohtaja.

”Mielestäni kuluttajien äänen on kuuluttava entistä paremmin päätöksenteossa. Toivon, että voin omalta paikaltani vaikuttaa myös tähän. Puhelinmyynti ja pikavipit kaipaavat tiukempaa sääntelyä”, Ovaska linjaa keskeisiä tavoitteitaan yhdistyksen puheenjohtajana.

Kuluttajaliitto paikallisyhdistyksineen on Suomen ainoa yleinen kuluttajien, potilaiden ja sote-palveluiden asiakkaiden edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Lisätietoja: Jouni Ovaska, puh. 040 717 1145

Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteet julki: sote-maksut eivät saa vaarantaa kenenkään toimeentuloa19.11.2021 12:20:14 EET | Tiedote

Kuluttajaliiton aluevaalitavoitteiden (yht. 12 tavoitetta) keskiössä on sote-palvelujen asiakkaan aseman edistäminen. Yksi keskeisistä tavoitteista on asiakasmaksujen kohtuullisuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat perustuslain turvaamia, ihmiselle elintärkeitä ja välttämättömiä palveluita. Monista sote-palveluista veloitetaan kuitenkin asiakasmaksu, joka liian usein johtaa maksuvaikeuksiin.

Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa23.9.2021 12:21:12 EEST | Tiedote

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden selvitys: katse tulevaisuuteen – ruokahävikkiä synnyttävät rutiinit uusiksi innovaatioilla16.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliiton, Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden yhteistiedote: Luonnonvarakeskuksen ja Valintamuotoilijoiden toteuttamassa ruokahävikkiselvityksessä kartoitetaan kuluttajakäyttäytymisen muutoksen esteitä ja ajureita. Hallitus on asettanut tavoitteeksi ruokahävikin puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat paineet kohdistuvat kuluttajiin, sillä hävikkiä syntyy kotitalouksissa eniten, vuosittain noin 107–137 miljoonaa kiloa. Tuore selvitys osoittaa, että tiedämme enemmän syistä kuin vaikuttavista keinoista kotitalouksien hävikin ratkaisemiseksi.