Jourhjälpen 116 117 hjälper när den egna hälsostationen är stängd

Jourhjälpens telefontjänst 116 117 är redan i bruk i större delen av Nyland. Till det avgiftsfria numret 116 117 ringer man innan man uppsöker jouren på Haartmanska sjukhuset, Malms, Pejas, Hyvinge och Borgå sjukhus. På numret kan man också be om råd och vårdanvisningar vid plötsliga hälsoproblem när den egna hälsostationen är stängd.

Hälsovårdspersonal på Jourhjälpen bedömer personens vårdbehov, vägleder honom eller henne till rätt vårdplats och/eller ger råd i egenvård. Tjänsten ger också råd och handleder i frågor som gäller barn. Jourhjälpen är tillgänglig alla dagar dygnet runt. Det är avgiftsfritt att ringa.

Jourhjälpen finns tillgänglig i Nyland, Askola, Helsingfors, Hyvinge, Träskända, Kervo, Lappträsk, Lovisa, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Borgå, Sibbo, Tusby och Vanda. Tjänsten omfattar hela HUS-området från och med början av år 2019.

Till jouren via Jourhjälpen

Från början av år 2019 är målet att man söker sig till alla HUS-jourmottagningar genom att vara i kontakt till Jourhjälpen och i nödsituationer till 112.

– Vi vill göra jourtjänsterna smidiga för invånarna. Målet är inte att hindra människor från att söka sig till jouren, utan att hitta den lämpligaste vårdplatsen för den som tar kontakt, säger överläkare Leena Soininen på HUS Akuten och projektledare för Jourhjälpen 116 117 i Nyland. Jourhjälpen kan också hänvisa vidare till den egna hälsostationen eller ge instruktioner för egenvård. Vid behov utreder man också sociala tjänster.

På Jourhjälpen kan man se den aktuella patientsituationen på HUS olika jourer. Från och med början av år 2019 kan Jourhjälpen erbjuda patienten möjlighet att söka sig till en annan jourmottagning om närmaste jourpolikliniken är överbelastad. På så sätt kan antalet patienter vid jourerna jämnas ut och patienternas väntetider förkortas.

Erfarna sjukskötare och hälsovårdare tar emot samtalen

Telefonsamtalen i Nyland tas emot av erfarna sjuk-och hälsovårdare på jourerna vid Hyvinge och Borgå sjukhus. Telefonsamtalen i Helsingfors besvaras av stadens hälsorådgivning. I början av 2019 utvidgas verksamheten till jouren på Lojo sjukhus.

Vid nödsituationer ring 112 och vid icke brådskande ärenden kontakta hälsostationen

Vid till exempel bröstsmärta, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymptom och kramper ring genast nödnumret 112.

Vid icke brådskande ärenden kontakta den egna hälsostationen. Icke brådskande ärenden är till exempel förnyande av recept eller förfrågan om resultat på laboratorie- och röntgenundersökningar utan plötslig försämring i hälsotillståndet.

Riksomfattande tjänst 2020

Det nationella projektet Jourhjälpen koordineras av social-och hälsovårdsministeriet i samarbete med SoteDigi Oy. Målet är att Jourhjälpen-tjänsten är tillgänglig i hela Finland på fastlandet i början av år 2020. Numret 116 117 används redan även i sjukvårdsdistrikten i Södra Karelen och Norra Savolax. Varje sjukvårdsdistrikt ordnar tjänsten själv.

Taru Tukiainen: taru.tukiainen@hus.fi

Följ HUS

Senaste pressmeddelandena från HUS

Mielenterveystalo.fi-palvelulla jo yli 200 000 käyttäjää kuukausittain25.6.2019 09:40:05 EESTTiedote

Palvelun kuukausittaista kävijämäärää seurataan jatkuvasti ja 200 000:n kuukausittaisen kävijän raja on ylittynyt ensimmäisen kerran. Erityisesti omahoito-ohjelmat, joista saa apua ja työkaluja paitsi tavallisiin oireisiin ja eri elämäntilaisiin, ovat suosittuja. Myös luotettaviksi todetut ja itsearviointiinkin sopivat mittarit toimenpidesuosituksineen ovat käytetyimpien sisältöjen joukossa.