Joustavat opiskelumahdollisuudet kiinnostavat - Laureaan syksyn yhteishaussa yli 8800 hakijaa

Laurean ammatillisen korkeakoulutuksen vetovoima nousi viime vuodesta 26%. Eniten hakijoita oli kokonaan verkko-opintoina toteutettaviin koulutuksiin ja työssäkäynnin opintojen ohella mahdollistaviin koulutuksiin.

Keskiviikkona 20.9. päättynyt korkeakoulujen syksyn yhteishaku on ollut Laurean osalta menestys. Hakijoita Laureaan oli kaiken kaikkiaan yli 8800, joista ensisijaiseksi hakukohteekseen Laurean valitsi yli 4800. Ensisijaisia hakijoita yhtä aloituspaikkaa kohden oli 5,88, kun vuosi sitten hakijoita oli vastaavassa haussa 4,63 aloituspaikkaa kohden. Suosituimpia koulutuksia olivat verkko-opintoina suoritettavat koulutukset sekä joustavasti itsenäistä opiskelua, verkko-opintoja ja lähiopetusta yhdistävät monimuotokoulutukset.

Verkko-opinnoilla kysyntää

Syksyn yhteishaussa Laurealla oli tarjolla yhteensä 830 aloituspaikkaa, joista 685 seitsemässä AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa ja 145 kuudessa YAMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Koulutuksista vetovoimaisimpia olivat verkko-opintoina toteutettava sosionomikoulutus Otaniemen kampuksella Espoossa sekä niin ikään verkko-opintoina toteutettava liiketalouden tradenomikoulutus Tikkurilan kampuksella Vantaalla.

Ensimmäistä kertaa verkko-opintoina toteutettava sosionomikoulutus oli tämän vuoden vetonaula. Koulutukseen oli yhteensä 1430 hakijaa, joista ensisijaisena vaihtoehtonaan koulutuksen valitsi 751 hakijaa. Yhtä aloituspaikkaa kohden hakijoita oli tarkalleen 25,03. Koulutuksessa läsnäoloa kampuksella vaaditaan vain kerran lukukaudessa. Muulloin opiskellaan erilaisia verkkotyökaluja ja –alustoja hyödyntäen.

Myös Tikkurilan kampuksella haussa ollut liiketalouden verkko-opintoina toteutettava koulutus keräsi suuren määrän kiinnostusta. Ensisijaisia hakijoita aloituspaikkaa kohden oli 21,80. ”Verkko-opintojen suosio kertoo joustavien oppimisratkaisujen merkityksen lisääntymisestä", toteaa Laurea-ammattikorkeakoulun rehtori Jouni Koski. Viime kevään haussa Tikkurilan kampuksen liiketalouden verkkokoulutus keräsi yli 20 hakijaa aloituspaikkaa kohden.

Joustavat koulutusmahdollisuudet suosiossa

Verkko-opintojen lisäksi vetovoimaisia hakukohteita olivat itsenäistä opiskelua, verkko-opintoja ja lähiopetusta yhdistävät monimuotototeutukset. Sosiaali- ja terveysalan koulutusten monimuotototeutusten lisäksi hakijoita on erityisesti kiinnostanut Laurean Espoon Leppävaaran kampuksella alkava turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, jonka vetovoima nousi viime vuodesta 47%.

”Valtaosa ammattikorkeakouluopiskelijoista metropolialueella yhdistää nykyään työn ja korkeakouluopinnot, jolloin korkeakoulun on kyettävä tarjoamaan opetusta monimuotoisesti ja myös palvelemaan opiskelijoita joustavasti”, painottaa rehtori Jouni Koski.

Yhteishaun päättymisen jälkeen hakijat alkavat valmistautua lokakuun lopussa ja marraskuun alussa järjestettäviin valintakokeisiin. Sitä ennen sosiaali- ja terveysalan hakijoilla on edessä kansallinen esivalintakoe, jonka perusteella saa kutsun varsinaisiin valintakokeisiin. Valitut hakijat aloittavat opintonsa tammikuussa 2018.

Laurea-ammattikorkeakoulu toimii Uudellamaalla kuudella kampuksella. Opiskelussa keskeistä ovat työelämän tarpeista tulevat aidot toimeksiannot, kuten projektit, joiden ansiosta opiskelijat verkostoituvat jo opiskeluaikanaan ja oppivat tärkeitä työelämässä tarvittavia taitoja.