Joustot ja investointien tukeminen etusijalla suuryritysten rahoituksessa koronan aiheuttamassa tilanteessa

Finnvera suhtautuu joustavasti muutoksiin, kuten lainojen takaisinmaksujen lykkäämiseen, myös suuryritysten rahoitusjärjestelyissä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnvera voi rahoittaa vientiin suuntautuvia investointeja kotimaassa ja taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille enintään 30 miljoonaan euroon asti siten, ettei Finnverasta tule päärahoittajaa.

Koronaviruksen aiheuttama kriisi on näkynyt nopeasti pk-yritysten taloudessa, ja Finnveran resursseja pk-yritysten rahoitukseen on lisätty merkittävästi. Vaikka suuryrityksillä on tyypillisesti pk-yrityksiä paremmat taloudelliset puskurit, nyt käsillä oleva mittava kriisi on vaikuttaa myös suuryritysten likviditeetin suunnitteluun.

− Olemme valmistautuneet siihen, että meille tulee aiempaa enemmän kyselyjä muutoksista lainaehtoihin, esimerkiksi lyhennysten lykkäyksistä ja muista haasteista. Tavoite on turvata yritysten velanmaksukyvyn säilyminen pitkällä aikavälillä, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

Edellytyksenä on, että muut rahoittajat toimivat vastaavin ehdoin ja että omistajat eivät nosta osinkoja.

Suuryritysten osalta Finnvera osallistuu Suomessa muun muassa kotimaisiin vientiä edistäviin investointeihin. Metsä Groupin hiljattain julkistama Kemin biotuotetehdashanke on hyvä esimerkki siitä, miten vientiin tähtäävillä investoinneilla voi olla suuri merkitys Suomen taloudelle tässä tilanteessa. Finnvera on myöntänyt hankkeeseen 80 prosentin takuun 500 miljoonan euron luotolle. Rahoitusneuvottelut alkoivat pitkään ennen koronakriisin kärjistymistä.

Finnvera voi taata käyttöpääomarahoitusta enintään 30 miljoonaan euroon asti

Suuryritysten käyttöpääoman rahoituksessa ensisijainen lähde on kaupallinen markkina. Koronan aiheuttamassa tilanteessa Finnvera voi taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille. Näin halutaan turvata sellaisten yritysten rahoitustilannetta, jotka eivät sitä puhtaasti kaupalliselta markkinalta saisi.

− Neuvomme yrityksiä olemaan ensin yhteydessä rahoittajiin. Finnveran takaus voi olla enintään 80 prosenttia ja vastuiden kokonaismäärä enintään 30 miljoonaa euroa siten, että Finnverasta ei tule päärahoittajaa. Suuret hankkeet käydään tapauskohtaisesti läpi, sanoo Haarasilta.

Myös Finnveran viennin rahoituksen kysynnän odotetaan kasvavan yritysten pyrkiessä hajauttamaan rahoituslähteitä ja kaupallisen rahoituksen saatavuuden heikentyessä. Riskienhallinnan merkitys korostuu maailmantalouden epävarmuuden kasvettua.

Jopa virtuaalisia kohdevierailuja suunnitteilla

Rahoitushankkeiden käsittely jatkuu Finnverassa niin normaalisti kuin mahdollista. Finnveralaiset tekevät työn pääosin etätyönä tällä hetkellä. Matkustaminen on pysähdyksissä, joten vierailuja rahoitettaviin kohteisiin ei nyt tehdä.

−Digitaalisuus ottaa jalansijaa myös viennin rahoitushankkeissa. Rahoitettaviin kohteisiin tutustuminen ja hankkeiden arviointi paikan päällä on normaalisti keskeinen osa prosessiamme. Maailmalla onkin pohdittu jopa virtuaalisten kohdevierailujen järjestämistä, jotta hankkeiden käsittelyä voidaan edistää, Haarasilta sanoo.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista eri kokoisille yrityksille on koottu sivulle finnvera.fi/korona

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, puh. 029 460 2601

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin24.4.2020 12:09:23 EESTTiedote

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä21.4.2020 11:29:47 EESTTiedote

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.