Joutsenmerkki ravintola Kesäkartanolle

Joroisten Kartano-Golf Oy:n ravintola Kesäkartanolle on myönnetty Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki. Kesäkartano on ensimmäinen golfkentän omistuksessa oleva ravintola Suomessa, joka on saanut Joutsenmerkin.

Saadakseen Joutsenmerkin tulee ravintolan täyttää tiukat ja monipuoliset vaatimukset, jotka koskevat muun muassa raaka-aineiden alkuperää, astianpesu- ja siivouskemikaaleja, ravintolan veden- ja energiankulutusta, kertakäyttötuotteita sekä jätehuoltoa. Ravintolalla tulee lisäksi olla kirjallinen ympäristöjohtamisjärjestelmä, joka muun muassa ohjeistaa selkeästi mitä raaka-aineita ja tuotteita ostetaan ja mitä ei. Käytännössä merkki näkyy ravintolassa esimerkiksi luomuraaka-aineiden ja -tuotteiden suosimisena.

”Joutsenmerkki vahvistaa haluamme olla asiakkaittemme vaatimusten tasoinen. Kesäkartano on uusi ravintola, jossa haluamme tarjota laadukasta lähiruokaa energiatehokkaasti asiakkaillemme. Tavoitteenamme on päästä yleiseurooppalaisen golfkenttien ympäristöjärjestelmä GEO:n piiriin tulevana syksynä.  Joutsenmerkin avulla tämä on yhtä askelta lähempänä. Toki merkin hyvä julkisuus on mainio lisä markkinoinnillemme”, Joroisten Kartanogolfin toimitusjohtaja Petteri Ruuskanen toteaa tyytyväisenä.

Ravintola Kesäkartano avattiin vuonna 2010 ja ravintolasta saa kahvilatuotteita, lounasta sekä päivällistä. Kesäkartanon lähtötaso oli hyvä. Muun muassa uudet energiatehokkaat keittiölaitteet ja -koneet sekä lähiympäristön useat lähiruoka- ja luomutuottajat olivat erinomainen lähtökohta Joutsenmerkin hakemiselle.

”Lähituottajien vaikutus näkyy meillä myös ruokalistassa, josta olemme saaneet hyvää palautetta asiakkailta. Olemme löytäneet hyvät yhteistyökumppanit lähialueelta. Meille on tärkeätä, että olemme omalta osaltamme mukana kestävän kehityksen palveluiden tuottajina. Suurimpana haasteena olivat seurannan ja dokumentoinnin organisoiminen, mutta vaiva on ollut sen arvoinen”, ravintolapäällikkö Sinikka Räisänen lisää.

LISÄTIEDOT:

Joroisten Kartano-Golf Oy – Ravintola Kesäkartano
- Toimitusjohtaja Petteri Ruuskanen, puh.010 4222 388, petteri.ruuskanen@kartanogolf.fi
- Ravintolapäällikkö Sinikka Räisänen, puh.010 4222 382, sinikka.raisanen@kartanogolf.fi
Lisätietoa Kartanogolfista ja yrityksestä: www.kartanogolf.fi

- Asiantuntija Sami Karelahti, puh.0424 281404,sami.karelahti@motiva.fi
Lisätietoa Joutsenmerkistä: www.joutsenmerkki.fi

Urho Kekkosen katu 4-6

09 6122 5000http://www.motiva.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ympäristömerkintä

Vastuullisuusmerkit haastavat kunnat lisäämään kestäviä hankintoja30.5.2016 12:00:00 EESTTiedote

Vastuullisuusmerkit – Joutsenmerkki, EU-ympäristömerkki, Reilu kauppa ja Luomu – haastavat kunnat tekemään kestäviä hankintoja. Tällä hetkellä vain harvalla kunnalla on ohjeistuksia ja tavoitteita vastuullisista hankinnoista. Merkkien tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan asukkaat toivovat kunniltaan vastuullisia hankintoja ja kuntapäättäjät konkreettisia keinoja niiden toteuttamiseen.

Vastuullisuusmerkit haastavat kunnat lisäämään kestäviä hankintoja -aamiaistilaisuus 30.5.27.5.2016 08:00:00 EESTTiedote

Julkinen sektori hankkii tavaroita ja palveluja vuosittain noin 35 miljardilla eurolla. Määrä on noin 20 prosenttia bruttokansantuotteesta. Julkisella sektorilla on sekä mahdollisuus että velvollisuus käyttää valtavaa ostovoimaansa viisaasti. Vastuullisuusmerkit - Joutsenmerkki, EU-ympäristömerkki, Reilu kauppa ja Luomu – haastavat nyt kunnat tekemään kestäviä hankintoja. Merkkien tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan asukkaat toivovat kunniltaan enemmän vastuullisia hankintoja ja kuntapäättäjät konkreettisia keinoja niiden toteuttamiseen. Tervetuloa kuulemaan tuoreen tutkimuksen tulokset ja vastuullisuusmerkkien konkreettinen haaste kunnille! Aika: maanantai 30.5.2016 klo 10-12 (tarjolla herkullinen aamupala-buffet klo 9.30) Paikka: Scandic Marski, kokoustila Gustaf, Mannerheimintie 10, Helsinki Ohjelma: Tilaisuuden avaus, Jaana Husu-Kallio / kansliapäällikkö, maa- ja metsätalousministeriö Valmius vastuullisiin hankintoihin kunnissa löytyy. Tuoreen tutkimuksen tuloksia, Hanna Sauroja / m

KUTSU: Vastuullisuusmerkit haastavat kunnat lisäämään kestäviä hankintoja -aamiaistilaisuus 30.5.25.5.2016 09:51:23 EESTKutsu

KUTSU: Vastuullisuusmerkit haastavat kunnat lisäämään kestäviä hankintoja -aamiaistilaisuus 30.5.23.5.2016 08:17:48 EESTKutsu