Juha Marttila jatkaa MTK:n puheenjohtajana

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n valtuuskunta valitsi Juha Marttilan Simosta jatkamaan MTK:n puheenjohtajana seuraavan kolmivuotiskauden 2023-2025. Hän on toiminut MTK:n puheenjohtajana vuodesta 2009. Marttila on koulutukseltaan agronomi ja maatalous- ja metsätieteiden tohtori. Marttila voitti vastaehdokkaansa Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesosen äänin 46-31.

Erovuorossa oli koko MTK:n puheenjohtajisto.  2. ja 3. puheenjohtajan valinnat ovat vielä kesken.

Mauno Ylinen Kauhavalta on ilmoittanut halukkuutensa jatkaa 2. puheenjohtajana. Ehdolle tehtävään on ilmoittautunut myös Tero Lahti Karstulasta. HyvinkääläinenMarkus Eerola Hyvinkäältä on myös ilmoittanut halukkuutensa jatkaa 3. puheenjohtajana. Ehdolle tehtävään on asettunut myös Arto Laine Hattulasta.

Samoin johtokunnan jäsenten valinnat ovat vielä kesken. Johtokunnan jäsenistä erovuorossa ovat Jaakko Halkilahti Salosta ja Kati Partanen Iisalmesta. He ovat ilmoittaneet halukkuutensa jatkaa tehtävässä. Vastaehdokkaita ei ole.

Valinnat päivitetään piakkoin nettisivuillemme https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22
Samoin kuvia kukituksesta median käyttöön nettisivuillamme hetken päästä.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu 23.-24.11.2022 Espoossa. Lisää MTK:n valtuuskunnan kokouksesta voit lukea uutisesta https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.