Juha Marttila jatkaa MTK:n puheenjohtajana

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n valtuuskunta valitsi Juha Marttilan Simosta jatkamaan MTK:n puheenjohtajana seuraavan kolmivuotiskauden 2023-2025. Hän on toiminut MTK:n puheenjohtajana vuodesta 2009. Marttila on koulutukseltaan agronomi ja maatalous- ja metsätieteiden tohtori. Marttila voitti vastaehdokkaansa Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesosen äänin 46-31.

Erovuorossa oli koko MTK:n puheenjohtajisto.  2. ja 3. puheenjohtajan valinnat ovat vielä kesken.

Mauno Ylinen Kauhavalta on ilmoittanut halukkuutensa jatkaa 2. puheenjohtajana. Ehdolle tehtävään on ilmoittautunut myös Tero Lahti Karstulasta. HyvinkääläinenMarkus Eerola Hyvinkäältä on myös ilmoittanut halukkuutensa jatkaa 3. puheenjohtajana. Ehdolle tehtävään on asettunut myös Arto Laine Hattulasta.

Samoin johtokunnan jäsenten valinnat ovat vielä kesken. Johtokunnan jäsenistä erovuorossa ovat Jaakko Halkilahti Salosta ja Kati Partanen Iisalmesta. He ovat ilmoittaneet halukkuutensa jatkaa tehtävässä. Vastaehdokkaita ei ole.

Valinnat päivitetään piakkoin nettisivuillemme https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22
Samoin kuvia kukituksesta median käyttöön nettisivuillamme hetken päästä.

MTK:n valtuuskunta kokoontuu 23.-24.11.2022 Espoossa. Lisää MTK:n valtuuskunnan kokouksesta voit lukea uutisesta https://www.mtk.fi/-/valtuuskunta-syksy-22

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen: Maailma pelastetaan viljelemällä ja varjelemalla, ei istumalla ja huutamalla23.11.2022 10:53:17 EET | Tiedote

Maaseutu ja sen elinkeinot tarjoavat vastauksen hätään, jota maailman epävakaudessa nyt kaikkialla koetaan, totesi MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, avatessaan valtuuskunnan syyskokouksen keskiviikkona Espoon Hanasaaressa. ”Maailmaa ei tulla pelastamaan kadulla istumalla ja huutamalla, vaan viljelemällä ja varjelemalla, ruokaa, puuta ja uusiutuvaa energiaa tuottamalla”, Viljanen sanoi. Tässä työssä Viljasen mukaan MTK:lla on ollut, on ja tulee olemaan keskeinen rooli. Valtuuskunnan kokous on kaksipäiväinen. Torstaina valtuuskunta äänestää järjestön puheenjohtajistosta.