Juha Rantanen Gasumin hallintoneuvoston puheenjohtajaksi

Yhtiökokous nimitti Gasumin hallintoneuvoston puheenjohtajaksi pitkän linjan hallitusammattilaisen Juha Rantasen 2.4.2014.

Vuorineuvos Juha Rantanen (s. 1952) on nimitetty Gasumin hallintoneuvoston puheenjohtajaksi 2.4.2014 alkaen. Hän toimii tällä hetkellä mm. Stora Enson hallituksen puheenjohtajana, Onvestin ja Crisis Management Initiativen (CMI) hallituksen jäsenenä.

Yhtiökokous nimittää hallintoneuvoston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Väistyvä puheenjohtaja vuorineuvos Jorma Eloranta toimi puheenjohtajana kaksi peräkkäistä kolmen vuoden kautta. Muut hallintoneuvoston jäsenet jatkavat tehtävässään.

– Haluan kiittää Jorma Elorantaa kuudesta viime vuodesta Gasumin hallintoneuvoston puheenjohtajana. Uudeksi hallintoneuvoston puheenjohtajaksi halusimme myös monipuolisen yritystaustan omaavan osaajan joka on osakkeenomistajayhtiöistä täysin riippumaton. Rantanen on kokenut ja hallitustyöskentelyyn erittäin hyvin perehtynyt. Lisäksi hän on työskennellyt vastaavanlaisilla teräs- ja kemianaloilla, jota kautta hänellä on tuntemusta energia-alasta, kertoo omistajaohjauksesta vastaava osastopäällikkö Eero Heliövaara.

– Nimitetyn hallintoneuvoston puheenjohtajan Juha Rantasen osaaminen eri yrityksistä, transaktioista ja muutoksenhallinnasta ovat tärkeitä uudistuvan Gasumin kannalta. Yhtiöllämme on vahva strategia ja kovat kasvutavoitteet. Tulevaisuuden tavoitteena on, että Gasum tulee olemaan johtava toimija kaasumarkkinoilla pohjoisen Itämeren alueella, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kertoo.

Johanna Lamminen, Gasum
etunimi.sukunimi(a)gasum.fi

omistajaohjausosasto, osastopäällikkö
Eero Heliövaara, Valtioneuvoston kanslia
etunimi.sukunimi(a)vnk.fi

Gasum on suomalainen luonnonkaasujen osaaja. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, siirtää ja toimittaa sitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja liikenteelle. Gasum kehittää aktiivisesti suomalaista biokaasualaa. Yhtiö on Suomen johtava biokaasun ja nesteytetyn maakaasun tarjoaja. Gasum käynnisti useita selvityksiä biokaasun tuotannon kehittämiseksi ja nesteytetyn maakaasun (LNG) hyödyntämiseksi Itämeren laivaliikenteen polttoaineena. Gasum osti helmikuussa 2014 enemmistön norjalaisen Skangassin LNG-jakeluliiketoiminnoista.
www.gasum.fi

Valtion omistajaohjaus on keskitetty valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastoon. Osaston tehtävänä on valtion omistajapolitiikka, ministeriön alaisten valtio-omisteisten yhtiöiden omistajaohjaus, yhtiöiden omistuspohjan laajentaminen ja omistusjärjestelyt, osakesijoittaminen, sekä eri ministeriöiden omistajaohjauksen käytäntöjen yhteensovittaminen ja ministeriöiden välisen yhteistyön koordinointi.
www.vnk.fi