Juha Rintamäki valittiin Helsingin seurakuntayhtymän johtajaksi

Helsingin seurakuntayhtymän johtajan virkaan valittiin Lauttasaaren kirkkoherra, teologian maisteri Juha Rintamäki. Rintamäki aloittaa kokoaikaisessa ja vakinaisessa tehtävässä 1.1.2023. Yhteinen kirkkovaltuusto teki valinnasta päätöksen äänestyksen jälkeen torstaina 6.10. kokouksessaan.
Juha Rintamäki Kuva: Jere Huttunen

Tehtävään oli 15 kelpoista hakijaa. Lippuäänestys käytiin kirkkovaltuustossa näiden hakijoiden välillä. Juha Rintamäki voitti vaalin saaden 51 ääntä, ääniä annettiin yhteensä 80 kolmelle kärkihakijalle.

"Hyvä asia, että nyt valtuustossa käytiin kunnollinen keskustelu yhtymänjohtajan valinnasta. Äänestyksen jälkeen tämä valinta tehtiin. Äänestys näytti, että valtuustossa oli myös muutoshalua. Valtuusto, jolla tämän asian päätösvalta oikeasti on pääsi asiaa käsittelemään ja tällaiseen päätökseen päätyi", kertoo yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Hanna Mithiku.

Juha Rintamäki on hoitanut seurakuntayhtymän johtajan tähän asti sivutoimista ja määräaikaista tehtävää oman virkansa ohella 1.11.2017 alkaen eli lähes viisi vuotta. Tehtävään oli 16 hakijaa.

"Toimintaympäristön nopeat muutokset haastavat kaikki toimijoita, niin myös meitä. Kirkon tehtävä on vahvistaa toivoa ja luottamusta. Kirkko edustaa hetkellisyyden sijasta jatkuvuutta, irrallisuuden sijasta juurevuutta ja pinnallisuuden sijasta syvällisempää käsitystä elämän tarkoituksesta ja mielekkyydestä. Elämän eri tilanteissa kirkko on tässäkin kaupungissa takuulukko siitä, että yhdessä tästä kaikesta selvitään”, Juha Rintamäki sanoo.

Rintamäen mukaan kirkon toimintaympäristö on pääkaupunkiseudulla haastava ja toisaalta monia mahdollisuuksia täynnä. Yhteistä näkemystä kirkon roolista tarvitaan tässä kaupungissa ja tämän kaupungin ihmisten keskellä olemisesta, rohkeutta ja toisaalta malttia löytää siihen pääsemiseksi keinot.

”Vaikuttavuutta saadaan, kun otetaan eri toimijoiden osaaminen yhteistyöhön. Tällöin tarvitaan verkostojen rakentamista ja eri toimijoiden yhteistyötaitoja toteuttaa tämä. Kirkon puolelta tahtotila on selvä. Osaltamme olemme yhteistyöhakuisia tekemään töitä helsinkiläisten toimijoiden kanssa."

Juha Rintamäki kiittää yhteistä kirkkovaltuustoa valinnastaan ja muistaa Lauttasaaressa kirkkoherrana viettämäänsä aikaa.

"Kiitos Helsingin yhteiselle kirkkovaltuustolle luottamuksesta! Saan mieluisan haasteen johtaa Helsingin seurakuntayhtymää tässä tilanteessa. Valinta seurakuntayhtymän kokoaikaiseksi johtajaksi tarkoittaa kohdaltani myös luopumista Lauttasaaren kirkkoherran tehtävistä. Lohtu on jäädä kuitenkin Lauttasaaren seurakuntalaiseksi."

Juha Rintamäki täytti viran vaatimukset parhaiten

Valitsijaryhmän perusteluiden mukaan Juha Rintamäen katsottiin täyttävän hakijoista parhaiten viran erityistarpeiden vaatimukset: Hänen johtamiskokemuksensa Lauttasaaren seurakunnasta ja Helsingin seurakuntayhtymästä vastaa hakijoista parhaiten viran vaatimuksia. Hänellä on hakijoista laajin kokemus kirkollisesta työstä ja paras tehtäväalan tuntemus. Valintaperusteluissa hänellä katsottiin olevan laajat ja hyväksi todetut yhteiskuntasuhteet ja yhteistyöverkostot. Hänellä on työkokemuksensa kautta hyvä ymmärrys työskentelystä luottamushenkilöorganisaatiossa ja kokemusta julkishallinnon päätöksenteosta.

"Haluan osaltani rakentaa Helsingin seurakuntayhtymästä kristillistä yhteisöä, johon helsinkiläiset haluavat kuulua. Yhteisöä, joka mahdollistaa helsinkiläisten osaamisen antamalla kirkon tilat ja resurssit yhteiseen käyttöön. Lähden edistämään hyvää yhteistyötä Helsingin kaupungin, helsinkiläisten kansalaisjärjestöjen ja yritysten sekä yksittäisten helsinkiläisten kanssa”, Rintamäki lupaa.

Rintamäestä Helsingin seurakuntayhtymän tärkeä tehtävä on tukea kahtakymmentä seurakuntaamme heidän tehtävissään.

”Minusta kirkolla on täydet edellytykset kasvaa ja olla merkittävä yhteisö, jotta elämän eri vaiheissa helsinkiläiset löytävät seurakunnasta tukea ja turvaa sekä rakentavat yhteisöään sen kautta auttaen etenkin hädänalaisimpia tässä kaupungissa ja maailman eri kolkissa. Toivon, että pystymme antamaan äänen pääkaupungissa niille ihmisille, joiden ääni ei yhteiskunnassa riittävästi kuulu."

Lisätiedot: Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki, p. 050 593 1944.

Juha Rintamäki Kuva: Jere Huttunen

Kirkko Helsingissä toimii helsinkiläisten kanssa ja helsinkiläisten parhaaksi uskon, rakkauden ja ympäristön puolesta. Kirkko Helsingissä muodostuu 20 ev.-lut. seurakunnasta, joista 17 on suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä. Helsingin seurakunnissa on noin 330 000 jäsentä.