Juhannus on kesän huippusesonki Alkossa

Juhannusviikolla Alkon myynti kasvaa noin 60 prosentilla normaaliin kesäviikkoon verrattuna. Tällöin myymälöissä vierailee lähes 1,4 miljoonaa asiakasta. Juhannus on joulun jälkeen Alkon toiseksi vilkkain sesonki.

Juhannus on grillauksen ja suomalaisen ruoan juhlaa. Sillin ja muiden kalaruokien palanpainikkeena nautitaan muun muassa akvaviittia, jota myydään noin 180 prosenttia normaalia enemmän.

Puna- ja valkoviinien myynti kasvaa suurin piirtein 70 prosentilla ja roseeviinien 65 prosentilla. Myös kuohuvien myynti kasvaa reilusti, sillä kuohuviinejä myydään 76 prosenttia verrokkiviikkoa enemmän.

Juhannuksena suomalaisille maistuvat myös lonkerot, joita myydään noin 90 prosenttia normaalia viikkoa enemmän. Oluiden myynti kasvaa keskikesän juhlan aikaan 40 prosentilla. Alkoholittomien juomien myynti kasvaa 75 prosentilla.

Juhannuksen vaikutusta myyntiin on arvioitu vuoden 2015 myyntilukujen perusteella

Mitä kesäherkkujen seuraksi?

”Uudet perunat höyryävät lautasella, ja niiden seurana on mausteista ja etikkaista silliä. Sillin seuraksi sopii hyvin olut, kuten lager tai pils. Viineistä maistuvat hyvin viilennetyt puolikuivat valkoviinit kuten vivahteikas ja ryhdikäs puolikuiva riesling”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

Voimakkaasti maustettujen makkaroiden kanssa kannattaa kokeilla lageria tai vaaleaa alea. Miedompien maalaismakkaroiden kanssa sopivat marjaisat ja raikkaat punaviinit, vaikkapa merlot ja tempranillo.

Punaiselle lihalle sopii täyteläinen punaviini esimerkiksi Etelä-Euroopan lämpimiltä alueilta tai uudesta maailmasta. Grillipunaviiniksi kannattaa valita esimerkiksi mehevä ja hilloinen shiraz, malbec ja cabernet sauvignon.

Vaalealle lihalle valitaan kevyempi, hedelmäinen punaviini, samoin grillatuille kasviksille. Keskitäyteläinen tuore punaviini on grilliaterian moniottelija. Myös punaviiniä kannattaa hieman viilentää noin 16–18 asteeseen, ellei juhannussää toimi tehokkaana viilentäjänä.

”Keskikesän juhlan kruunaa hyvä samppanja tai raikas procecco. ”Tukisamppanja” sopii nautittavaksi myös läpi koko kesäisen aterian, ja varsinkin uusien perunoiden ja voinokareen kanssa hedelmäinen ja hennon paahteinen samppanja nostaa tämän sesonkiherkun uusiin ulottuvuuksiin”, sanoo Vilkuna.

Mansikoiden seurassa maistuu muscat-pohjainen kuohuviini kuten clairette de die tai kevyemmin kupliva moscato d’asti. Jos marjojen kanssa on jäätelöä, myös väkevöity makea viini kuten moscatel tai cream sherry lämmittää makuhermoja.

Myymälöiden aukioloajat

Alkon myymälät palvelevat torstaina 23.6. klo 9–20 ja juhannusaattona perjantaina 24.6.pääsääntöisesti klo 9–13. Oman Alkon aukioloaika kannattaa tarkistaa osoitteesta alko.fi. Juhannuspäivänä lauantaina 25.6. myymälät ovat kiinni.

tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna, 020 711 5107
viestintäpäällikkö Ilari Ceder, 020 711 5449