Juhannusviikolla ennätysmäärä S-ruokakauppoja auki kellon ympäri

Torstai on perinteisesti juhannusviikon kiireisin päivä ruokakaupoissa. Ruuhkat voi välttää käymällä kaupassa jo alkuviikosta tai vuorokauden hiljaisempina tunteina. Juhannusostokset voi myös tehdä ruoan verkkokaupasta Foodie.fi:stä, jonka kapasiteettia on lisätty kasvaneen kysynnän vuoksi huomattavasti.

S-ruokakaupat palvelevat juhannusviikolla ennätyksellisen laajoin aukioloajoin. Kuva: SOK

S-ruokakaupat palvelevat juhannusviikolla ennätyksellisen laajoin aukioloin: yli 70 toimipaikkaa on juhannusta edeltävinä päivinä avoinna kellon ympäri, mikä on noin kymmenen enemmän kuin viime vuonna.

”Asiakkaat arvostavat laajoja aukioloaikoja, ja yömyyntimme on tuplaantunut vuoden takaiseen verrattuna. Vastaamme edelleen kysyntään lisäämällä toimipaikkojen aukioloaikoja. Kesäkuun alussa kolme S-markettia Oulussa aloitti 24/7-aukioloajat, ja uusin 24/7 auki oleva myymälä avautuu torstaina 11.6., kun S-market Koivuhaka aloittaa toimintansa Vantaalla”, sanoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän marketkaupasta.

Juhannusviikon ruuhkaisimmaksi kauppapäiväksi ennustetaan tuttuun tapaan torstaita. Jos juhannusruuhkilta haluaa välttyä, kannattaa hyödyntää vuorokauden hiljaisimpia tunteja tai suunnata ostoksille hyvissä ajoin jo alkuviikosta, jolloin kaupassa on huomattavasti rauhallisempaa. Myös ostoslistan suunnitteleminen huolellisesti etukäteen nopeuttaa asiointia.

”Hiljaisinta ruokakaupoissa on iltayhdeksän ja aamukahdeksan välillä, joten yksi hyvä vaihtoehto on tehdä isot ostokset kaikessa rauhassa öiseen aikaan”, Lyytikäinen vinkkaa.

Juhannusruoat helposti verkosta, myös mökkipaikkakunnalla

Hyvä vaihtoehto juhannusostosten hoitamiseen on ruoan verkkokauppa, jonka kapasiteettia on kasvatettu viime kuukausien aikana nopealla aikataululla. Palvelu on myös laajentunut useille uusille paikkakunnille.

”Toimitusikkunoita on ruoan verkkokaupassa hyvin saatavilla myös juhannuksen aikaan. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että verkkokaupan kautta ruokaostokset on mahdollista tehdä etukäteen joko mökkipaikkakunnan kaupasta tai jostain ajomatkalle osuvasta myymälästä”, huomauttaa ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Antto Pajulahti.

Foodie.fi:stä löytyy koko Suomen kattava lista ruoan verkkokaupan noutopisteistä ja kotiinkuljetusta tarjoavista myymälöistä. Lisäksi monet S-ruokakaupat ottavat tilauksia vastaan puhelimitse tai sähköpostilla. Myös nämä on listattu Foodie.fi:ssä. Lisäksi Food Market Herkun verkkokauppa palvelee pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Turvallisesti juhannusostoksille

Juhannusostoksilla on tänä vuonna erityisen tärkeä muistaa noudattaa hygieniaan ja turvaväleihin liittyviä ohjeistuksia koronavirusepidemian vuoksi.

Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Käsienpesupiste löytyy monesta myymälästä pullonpalautuspisteen läheltä, minkä lisäksi saatavilla on myös käsidesiä. Jos kaupassa yskittää tai aivastuttaa, tulee suojata suu nenäliinalla tai hihalla. Muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan on syytä pitää vähintään metrin väli koko kauppareissun ajan. Tärkein ohje on edelleen se, että kauppaan ei tule juhannuksenakaan lähteä sairaana.

Laajat aukioloajat mahdollistavat asioinnin hajauttamisen rauhallisempiin ajankohtiin, ja tavaraa riittää kaupan hyllyillä myös juhannuksen pyhinä. Kaikki Prismat, S-marketit, Salet, Alepat ja Food Market Herkut ovat avoinna juhannusaattona, ja valtaosa myös juhannuspäivänä lauantaina. Oman juhannuskaupan aukioloajat voi tarkistaa S-kanavalta: https://www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
puh. 010 768 1911, mika.lyytikainen(at)sok.fi

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.