Juhlavuosi: Kirjastopalvelussa on työskennelty kirjastojen ja lukemisen puolesta jo 60 vuotta

Suomen kirjastopalvelu Oy täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Yleisiä kirjastoja palvelemaan perustetun Kirjastopalvelun missiona on toimia julkisten opetus- ja sivistyspalveluiden edistäjänä.

Kirjastopalvelu eriytettiin omaksi yhtiökseen Suomen kirjastoseurasta 1.9.1961. Kirjastojen palveleminen on ollut yhtiön toiminnan punainen lanka perustamisesta saakka. Kirjastoseura on edelleen yksi yhtiön omistajista ja työtä tehdään lähellä asiakasta, kirjastoa.

Viime vuosien aikana Kirjastopalvelun toiminnassa on panostettu myös oppimateriaalien välittämiseen kunnille.

"Oppimateriaaleissa digitaaliset sisällöt kasvattavat koko ajan suosiotaan. Myös toisen asteen maksuttomuus näkyy meillä myynnissä", kertoo  Kirjastopalvelun toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Työ kirjastojen ja oppimisen puolesta tukee sivistystä, lukemisharrastusta ja kirjallisuutta.

“Ilman kirjallisuutta kieli köyhtyy ja ilman kirjastoja kirjallisuus köyhtyy. Vaikka kirjastoille asetetaan yhä laajempia tehtäväkokonaisuuksia, on lukemisen ja kirjallisuuden edistäminen edelleen niiden tärkein tehtävä.”

Vaikka kirjastojen perustarpeet eivät ole juurikaan muuttuneet vuosien saatossa, on tuotteita kehitetty sekä rikastuttamaan kirjastojen palveluita että vastaamaan ajan tarpeita. Laajat luettelointitiedot toimitetaan kirjastoille sähköisessä muodossa, kirjastokirjat muovitetaan ympäristöystävällisellä BIO-kirjamuovilla ja kirjastojen tilat kalustetaan toimiviksi ja viihtyisiksi.

Viimeistään korona osoitti myös kirjastojen digitaalisten palveluiden merkityksen. Lainaajat voivat lukea ja kuunnella kirjallisuutta ääni- ja e-kirjoina. Myös elokuvia voidaan katsoa verkon välityksellä. Elokuvien suoratoistopalvelu Viddla onkin saanut hyvää palautetta kirjastoilta ja lainaajilta.

Lisätiedot

Suomen kirjastopalvelu Oy, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, katriina.jaakkola@kirjastopalvelu.fi, puh. 050 371 7177
Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@bookygroup.fi, puh. 040 755 3319

www.kirjastopalvelu.fi

Suomen kirjastopalvelu Oy on kirjastojen aineistovälityksen markkinajohtaja Suomessa. Suurin asiakasryhmä on yleiset kirjastot. Niiden lisäksi tuotteita ja palveluja kehitetään ja myydään myös ammattikorkeakoulu- ja korkeakoulukirjastoille sekä erikois-, yrityskirjastoille ja oppilaitoksille.

Suomen Kirjastoseura omistaa Kirjastopalvelusta 10 prosenttia.

Suomen kirjastopalvelu Oy on osa Booky Groupia, johon kuuluu myös Booky.fi Oy, Porvoon Kirjakeskus Oy ja Ostinato Oy.