Juho Romakkaniemi nimitetty Keskuskauppakamarin toimitusjohtajaksi

Keskuskauppakamarin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Juho Romakkaniemi, joka aloittaa tehtävässään 1.3.2018. Hän toimii tällä hetkellä EU-komission varapuheenjohtaja Kataisen kabinettipäällikkönä.

Juho Romakkaniemi

Keskuskauppakamarin uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Juho Romakkaniemi. Hän on toiminut EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä vuodesta 2014. Keskuskauppakamarin aikaisempi toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä on siirtynyt Nordic West Officen toimitusjohtajaksi. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa toimii toimitusjohtajan sijaisena siihen asti, kunnes Juho Romakkaniemi aloittaa tehtävässään.

"Ryhdyn tehtävään erittäin motivoituneena. Minulle Keskuskauppakamarin edustamien arvojen ja tavoitteiden edistäminen tarkoittaa parhaan mahdollisen Suomen rakentamista kaikille suomalaisille. Haluan olla Keskuskauppakamarin kanssa edistämässä Suomea, joka on avoin, kilpailukykyinen eurooppalainen ja globaali talous; Suomea, jossa yritysten toimintaedellytykset ovat hyvät ja markkinat ja kilpailu toimivat ja jossa sekä sääntely että verotus ovat fiksua ja tarkoituksenmukaista. Sellaisessa maassa sekä talous että hyvinvointi kasvavat ja työtä sekä vaurautta riittää jokaiselle", toteaa Romakkaniemi.

”Toivotan Juho Romakkaniemen tervetulleeksi Keskuskauppakamarin johtoon. Tehtävä on tärkeä, sillä yritysten ääni ansaitsee tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa. Juho Romakkaniemellä on erinomaiset edellytykset vahvistaa kauppakamarin roolia yritysten edustajana ja markkinatalouden puolustajana. On myös tärkeää, että hänellä on kansainvälistä taustaa”, toteaa Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja, UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.

Suomessa toimii Keskuskauppakamarin lisäksi 19 alueellista kauppakamaria, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on runsaat 20 000 yritystä eri toimialoilla ja eri puolilla Suomea. Keskuskauppakamari edistää elinkeinoelämän tarpeita kansallisella tasolla ja koordinoi kauppakamariryhmän ja kansainvälisen kauppakamarin Suomen osaston toimintaa.

Korkean virkamiehen siirtyessä uusiin tehtäviin Euroopan komissio tekee eettisistä ja intressikysymyksistä selvityksen ja suosituksen, jonka mukaan toimittaessa vältytään intressiristiriidoilta.

Lisätietoja:

p. +32 460 758 322
CV

Jussi Pesonen
Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja
Assistentti Sanna Saarinen, p. 020 415 0005 ja sanna.saarinen@upm.com

Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Patrik Lindfors: p. 050 512 4005, patrik.lindfors@chamber.fi

Juho Romakkaniemi

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.