Juho Romakkaniemi nimitetty Keskuskauppakamarin toimitusjohtajaksi

Keskuskauppakamarin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty Juho Romakkaniemi, joka aloittaa tehtävässään 1.3.2018. Hän toimii tällä hetkellä EU-komission varapuheenjohtaja Kataisen kabinettipäällikkönä.

Juho Romakkaniemi

Keskuskauppakamarin uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu Juho Romakkaniemi. Hän on toiminut EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä vuodesta 2014. Keskuskauppakamarin aikaisempi toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä on siirtynyt Nordic West Officen toimitusjohtajaksi. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa toimii toimitusjohtajan sijaisena siihen asti, kunnes Juho Romakkaniemi aloittaa tehtävässään.

"Ryhdyn tehtävään erittäin motivoituneena. Minulle Keskuskauppakamarin edustamien arvojen ja tavoitteiden edistäminen tarkoittaa parhaan mahdollisen Suomen rakentamista kaikille suomalaisille. Haluan olla Keskuskauppakamarin kanssa edistämässä Suomea, joka on avoin, kilpailukykyinen eurooppalainen ja globaali talous; Suomea, jossa yritysten toimintaedellytykset ovat hyvät ja markkinat ja kilpailu toimivat ja jossa sekä sääntely että verotus ovat fiksua ja tarkoituksenmukaista. Sellaisessa maassa sekä talous että hyvinvointi kasvavat ja työtä sekä vaurautta riittää jokaiselle", toteaa Romakkaniemi.

”Toivotan Juho Romakkaniemen tervetulleeksi Keskuskauppakamarin johtoon. Tehtävä on tärkeä, sillä yritysten ääni ansaitsee tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa. Juho Romakkaniemellä on erinomaiset edellytykset vahvistaa kauppakamarin roolia yritysten edustajana ja markkinatalouden puolustajana. On myös tärkeää, että hänellä on kansainvälistä taustaa”, toteaa Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja, UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.

Suomessa toimii Keskuskauppakamarin lisäksi 19 alueellista kauppakamaria, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on runsaat 20 000 yritystä eri toimialoilla ja eri puolilla Suomea. Keskuskauppakamari edistää elinkeinoelämän tarpeita kansallisella tasolla ja koordinoi kauppakamariryhmän ja kansainvälisen kauppakamarin Suomen osaston toimintaa.

Korkean virkamiehen siirtyessä uusiin tehtäviin Euroopan komissio tekee eettisistä ja intressikysymyksistä selvityksen ja suosituksen, jonka mukaan toimittaessa vältytään intressiristiriidoilta.

Lisätietoja:

p. +32 460 758 322
CV

Jussi Pesonen
Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja
Assistentti Sanna Saarinen, p. 020 415 0005 ja sanna.saarinen@upm.com

Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Patrik Lindfors: p. 050 512 4005, patrik.lindfors@chamber.fi

Juho Romakkaniemi

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.