Julkaisuportaaleissa havaittu tietoturvaongelma on korjattu

Julkaisuportaaleissa havaittu ongelma koski muutamaa M-Filesin julkishallinnon asiakasta. Ongelma ei koske muita M-Filesin asiakkaita eikä muita julkaisuportaaleita.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) käyttämässä julkaisuportaalissa havaittiin viime viikolla tietoturvahaavoittuvuus. Kyseessä oleva julkaisuportaali on asiakaskohtaisesti räätälöity julkaisualusta M-Files-järjestelmän yhteyteen. Tietoturvapuute ei koskenut varsinaista M-Files-tiedonhallintajärjestelmää, vaan sen yhteydessä olevaa julkaisuportaalia.

M-Files Oy sai tiedon tietoturvaongelmasta viime viikon perjantaina 18.10. ja korjasi välittömästi ongelman saman päivän aikana. Ongelma koski muutamaa M-Filesin julkishallinnon asiakasta, joilla on käytössä ko. julkaisuportaali. M-Files tiedotti portaalia käyttäviä asiakkaitaan tilanteesta. Julkaistujen asiakirjojen portaaliosoitteita on ollut mahdollista muokata manuaalisesti, ja siten on ollut mahdollista nähdä myös sellaisia dokumentteja, joita ei ole tarkoitettu julkisiksi.

Ongelma ei koske muita M-Filesin asiakkaita eikä muita julkaisuportaaleita.

"Olemme sitoutuneet korkeisiin tietoturva- ja tietosuojavaatimuksiin ja reagoimme asiaan äärimmäisen vakavasti ja nopeasti. Pahoittelemme tapahtunutta. Tutkimukset ovat käynnissä siitä, onko tätä voitu käyttää väärällä tapaa hyväksi", toteaa M-Files Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

M-Files Oy on tehnyt ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin tietoturvapoikkeamasta.

Tuhannet yritykset yli 100 maassa käyttävät M-Filesia parantaakseen tietotyön laatua ja tuottavuutta sekä täyttääkseen tiedonhallintaan liittyviä standardeja ja vaatimuksia. M-Files on käytössä noin 1 200 organisaatiossa Suomessa. Asiakkaita ovat muun muassa SSAB, Nokian Renkaat, Valmet, Caverion, Finavia, Fingrid, Rovio, Technopolis, Patria, R-kioski, DNA ja Liikennevirasto. Lisätietoja www.m-files.fi.

INNOVATE 2019 – tehokas ja älykäs organisaatio 12.9. Messukeskus, Helsinki30.8.2019 09:00:00 EESTTiedote

Älykkään tiedonhallinnan ohjelmistoja kehittävä M-Files Oy järjestää 12. syyskuuta Euroopan suurimman tiedonhallintatapahtuman. Yhdeksättä kertaa järjestettävän tilaisuuden pääteemoina ovat älykäs tiedonhallinta, digitransformaatio sekä tiedonhallinnan ja innovoinnin hyödyntäminen liiketoiminnassa. Tapahtuma kokoaa Helsingin Messukeskukseen yli 800 alan asiantuntijaa ympäri maailman.