Julkaisuvapaa 9.10. 2020: Valtakunnallinen mielenterveyspalkinto järjestöjen vapaaehtoisille

Valtakunnallinen mielenterveyspalkinto annetaan tänä vuonna kaikille Suomen järjestöjen vapaaehtoisille. MIELI ry:n vuosittain jakamalla palkinnolla halutaan kiinnittää huomiota siihen, että eri puolilla maata vapaaehtoiset ovat omalla merkittävällä panoksellaan tukeneet yhteiskuntaamme ja kaikkia Suomessa asuvia poikkeuksellisessa pandemiakriisissä.

”Korona-vuoden poikkeuksellisissa olosuhteissa eri järjestöjen vapaaehtoiset ovat olleet tukemassa ihmisten jaksamista ja selviytymistä – he ovat tarjonneet kriisiapua, pitäneet yhteyttä yksinäisiin ja auttaneet eri tavoin pärjäämään uudessa arjessa. Järjestöjen vapaaehtoisten lisäksi myös yksittäiset ihmiset ovat tarjonneet naapuriapua, käyneet kaupassa, huolehtineet tuttavista ja tuikituntemattomista. Kansalaisyhteiskunnan merkitys ja vahvuus korostuvat kriisitilanteessa, mutta vapaaehtoisten työllä ja vastuunotolla tulee olemaan suuri merkitys myös kriisin jälkeen”, sanoo MIELI Suomen Mielenterveys ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Yksistään MIELI ry:n vapaaehtoisina on tänä vuonna toiminut neljä tuhatta ihmistä eri puolilla maata. Näistä neljästä tuhannesta yli tuhat on antanut aikansa ja osaamisensa kriisityöhön eli he ovat päivystäneet muun muassa Kriisipuhelimessa ja Sekasin-chatissä, kuunnellen ja keskustellen. Vapaaehtoisten tekemä työ on järjestötoiminnan ydintä”, sanoo Aalto-Matturi.

Suomessa pelkästään sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii noin puoli miljoonaa vapaaehtoista. Koronan myötä sekä avun tarve että erityisesti halu auttaa ovat kasvaneet merkittävästi. Myös järjestöissä on syntynyt uudenlaista vapaehtoistoimintaa, esimerkiksi sähköisiä tapoja tarjota apua, tukea ja neuvontaa.

Valtakunnallinen mielenterveyspalkinto

MIELI Suomen Mielenterveys ry on jakanut mielenterveyspalkintoa vuodesta 1994 lähtien. Palkinto myönnetään vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on omassa elämässään ja toiminnassaan edistänyt ihmisten henkistä hyvinvointia ja tukenut mielenterveyttä varsinaisen mielenterveystyön ulkopuolella. Palkinto jaetaan aina Maailman mielenterveyspäivänä 10. lokakuuta. Tänä vuonna poikkeuksellisesti palkinto ulotetaan koskemaan myös järjestön omaa vapaaehtoiskenttää, joka on ollut avainroolissa tukemassa suomalaisia koronakriisissä.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi, MIELI ry, puh: +358 400 508 234,

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

MIELI ry:n uudeksi puheenjohtajaksi europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen30.8.2020 16:08:57 EESTTiedote

MIELI Suomen mielenterveys ry:n liittohallituksen puheenjohtajaksi on valittu europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Pietikäinen haluaa puheenjohtajana vähentää mielenterveysongelmiin liittyvää stigmaa ja hiljaista syrjintää sekä nostaa mielen hyvinvoinnin teemat keskeiseksi osaksi myös EU:n terveyspolitiikkaa. Pietikäinen seuraa tehtävässä professori Pentti Arajärveä, joka on toiminut MIELI ry:n puheenjohtajana lähes vuosikymmenen.