JULKILAUSUMA: Omaishoidon kehittämisohjelma ja uusi omaishoitolaki toteutettava

Valtakunnallisilla neuvottelupäivillään Jyväskylässä 20.–21.8.2015 omaishoitajat vaativat täsmennyksiä hallitusohjelmaan ja pikaisia toimenpiteitä omaishoitajien oikeusturvan vahvistamiseksi ja yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi.

Uusi omaishoitolaki on toteutettava

Neuvottelupäiviltä omaishoitajat muistuttavat, että omaishoidon kehittäminen ja parantaminen tuottavat huomattavia säästöjä kuntien hoitomenoihin. Uuden omaishoitolain valmistelu käynnistyi vuoden 2015 alussa. Omaishoitajat vaativat, että laki annetaan eduskunnalle mahdollisimman pian, viimeistään 2016. Lailla turvataan omaishoitajien parempi oikeusturva ja yhdenvertainen kohtelu asuinpaikasta riippumatta.

Omaishoito osaksi uutta SOTE-järjestelmää

Väestön ikääntyminen, laitospaikkojen vähentäminen sekä erityislapsiperheiden ja pitkäaikaissairaiden tilanteet johtavat kotona annettavan hoivan ja omaishoidon kasvuun. Erilaisissa elämäntilanteissa olevien omaishoitajien selviytyminen arjessa edellyttää palvelujen kehittämistä ja riittäviä resursseja. Tästä syystä omaishoito on otettava osaksi uutta SOTE-järjestelmää. Omaishoitajille täytyy turvata riittävä toimeentulo sekä myös mahdollisuus työssäkäyntiin.

Omaishoidon tuen hoitopalkkion verotusta ja asiakasmaksuja kohtuullistettava

Palvelusuunnitelmassa olevat palvelut on sisällytettävä osaksi asiakasmaksukattojärjestelmää.

Maan hallitus on korottamassa sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja. Korottamisesta kärsivät eniten pienituloiset. Suuri osa omaishoitajista on pienituloisia, eläkkeiden varassa eläviä iäkkäitä ihmisiä tai lapsiperheitä. Tutkimusten mukaan heillä ei ole aina varaa hankkia tarpeellisia palveluja niiden maksullisuuden vuoksi.

Omaishoitajat vaativat, että omaishoidon tuen verotusta kohtuullistetaan. Omaishoidon tuen hoitopalkkion vähimmäismäärä on vain 384,67 euroa, josta peritään vero.

Toiminnanjohtaja Marja Tuomi puh. 050 3673 443

Puheenjohtaja Anneli Kiljunen puh. 050 511 3123

Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry on omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa edunvalvonta- ja tukijärjestö. Liitto toimii asiantuntijana omaistaan hoitavien yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi sekä tukee erilaisin tavoin omaishoitotilanteessa eläviä henkilöitä. www.omaishoitajat.fi.