JULKILAUSUMA Omaishoitajat ja läheiset -liiton neuvottelupäivät Seinäjoella 21.–22.8.2014: Uppoaako KOHO? Omaishoitajat eivät suostu enää odottamaan!

Omaishoitajat ja läheiset -liitto vaatii, että uuden omaishoitolainsäädännön valmistelu on aloitettava välittömästi kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman pohjalta. Uusi lainsäädäntö on saatava eduskunnan käsittelyyn vielä tämän hallituskauden aikana, alkuvuodesta 2015.

Omaishoito on taloudellisesti ja inhimillisesti kannattavaa

Liitto muistuttaa päättäjiä omaishoidon tutkimuksin todistetusta kansantaloudellisesta ja inhimillisestä merkityksestä. Maaliskuussa peruspalveluministerille luovutetussa Kansallisessa omaishoidon kehittämisohjelmassa todetaan, että investointi omaishoitoon kannattaa ja tuottaa merkittäviä säästöjä eri hallinnontasoilla ja -aloilla. 470 miljoonan euron sijoitus sopimusomaishoitoon tuottaa jo vuonna 2020 noin 1,5 miljardin euron nettosäästöt julkisissa sosiaali- ja terveyspalveluiden menoissa. Kysymys on merkittävistä summista, joiden uskoisi kiinnostavan myös poliitikkoja.

Omaishoitajille sysätään jatkuvasti lisää vastuuta, mutta ei riittävästi tukea ja apua. ”Omaishoitajien työlle on annettava sille kuuluva arvo”, vaatii liiton puheenjohtaja Anneli Kiljunen. ”Yhteiskunnalla ei ole varaa menettää tätä korvaamatonta voimavaraa.”

Omaishoitajat ja läheiset -liitto on huolissaan siitä, että kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman toimeenpano on käynnistynyt varsin verkkaisesti. Liitto vaatii päättäjiltä konkreettista toimintaa lupausten sijasta. Omaishoitajille tulee antaa heidän työlleen kuuluva arvo ja työn tekemiseen tarvitsema tuki.

Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma käynnistyi Omaishoitajat ja läheiset -liiton aloitteesta.

puheenjohtaja Anneli Kiljunen puh. 050 511 3123

toiminnanjohtaja Marja Tuomi puh. 050 367 3443

Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry on omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa edunvalvonta- ja tukijärjestö. Liitto toimii asiantuntijana omaistaan hoitavien yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi sekä tukee erilaisin tavoin omaishoitotilanteessa eläviä henkilöitä. www.omaishoitajat.fi.