Omaishoitajat ja läheiset -liitto ryOmaishoitajat ja läheiset -liitto ry

JULKILAUSUMA: Putoaako omaishoitaja sote-uudistuksesta?

Valtakunnallisilla järjestöpäivillään Tampereella 26.10.2017 Omaishoitajat ja läheiset -liitto ja sen paikallisyhdistykset ilmaisivat suuren huolensa siitä, että tässä Suomen 100-vuotisen historian suurimmassa uudistuksessa omaishoitajat ovat vaarassa unohtua. Omaishoitajat ovat huolissaan siitä, että uudistuksen myötä heidän tilanteensa heikkenee entisestään.

Sote-uudistuksessa keskitytään terveydenhuollon järjestämiseen ja sosiaalihuollon kysymykset ovat jääneet taka-alalle. Omaishoidon tuki on merkittävä omaishoitoperheille myönnettävä sosiaalipalvelu. Omaishoitoa tukemalla yhteiskunta säästää noin kolme miljardia euroa vuosittain. Omaishoitoa tulee kehittää edelleen ja omaishoitoperheille on osoitettava selkeä polku tuen saamiseen.

Määrärahasidonnaisuus ei saa ohjata omaishoidon tuen saatavuutta. Maakuntien on varattava riittävästi varoja omaishoitoperheiden tukemiseen siten, että omaishoitoperheille tarjotaan yksilöllisesti räätälöityä tukea lähipalveluna yhtenäisin valtakunnallisin perustein.

Omaishoito on mahdollista vain, jos omaishoitajien hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehditaan.

Anneli Kiljunen, puheenjohtaja, puh. 050 511 3123
Marja Tuomi, toiminnanjohtaja, puh. 050 367 3443

Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry

Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry on omaishoitajien ja omaishoitoperheiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Liitto toimii asiantuntijana omaistaan hoitavien yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi sekä tukee erilaisin tavoin omaishoitotilanteessa eläviä henkilöitä. www.omaishoitajat.fi