Julkinen hankkija saa valita haluamansa kivimateriaalin

Lehdistötiedote, Helsinki 19.8.2010. Julkisiin luonnonkivihankintoihin on liittynyt epäselvyyttä siitä miten luonnonkivimateriaali on tarjouspyynnöissä yksilöitävä. Julkiset hankintayksiköt, etupäässä kunnat, ovat tulkinneet hankintalainsäädäntöä toisistaan poikkeavasti. Monet hankintayksiköt ovat tulkinneet lakia siten, että kivimateriaalia ei voida tarkoin yksilöidä vaan tarjouspyynnöissä sallitaan tarjottavan myös arkkitehdin valitsemaa kiveä vastaavan materiaalin tarjonta. Toki näin saa tehdä mutta ei aina tarvitse.

Selkeyttääkseen hankintakäytäntöä Kiviteollisuusliitto ry pyysi asiasta oikeustieteen tohtori, professori Pertti Virtasen lausunnon. Virtasen mukaan hankintayksiköllä on oikeus omien tarpeidensa perusteella määritellä hankinnan kohde mutta kohde on ilmaistava niin yksiselitteisesti, että kaikki yritykset tietävät mitä kivimateriaalia ollaan hankkimassa. Tämä on erityisen tärkeää silloin kun hankintapäätös perustuu pelkästään hintaan. Virtanen toteaa, että mikäli hankintayksikön suunnitelmien perusteella vain tietynlainen kivimateriaali kelpaa kohteeseen ja materiaalista on markkinoilla riittävästi kilpailua, ei hankinnan kohdetta tarvitse kuvata käyttämällä termiä "tai vastaava". Virtasen mukaan hankintayksikkö voi rajata kivimateriaalin myös taiteellisin tai arkkitehtonisin perustein. Tällöin myös suorahankinta on mahdollinen.

Virtanen kiinnittää huomiota tärkeään seikkaan todetessaan, että tarjouspyynnöstä ei saa kesken hankintaprosessin poiketa eikä halvimman kivimateriaalin houkutus saa johtaa hankintalain vaatimuksista poikkeamiseen.

Professori Virtasen lausunto on tervetullut avaus kivimateriaalien hankintakäytäntöjen selkeyttämiseksi. Virtanen tarkastelee hankintakäytäntöjä lainsäädännön näkökulmasta. Toinen katsantokanta liittyy julkisten hankintojen arvopohjaan. Pitäisikö verovaroin toteutettavissa rakennuskohteissa nostaa esiin suomalaista työtä, osaamista ja kulttuuria myös suomalaisten materiaalien kautta eli liittyykö näihin kohteisiin muitakin arvoja kuin halpa hinta.

Professori Virtasen lausunto löytyy kiviportaalista www.finstone.fi

Lisätiedot: toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen, Kiviteollisuusliitto ry, puh. 0400-427620