JULKISET PERUSKORJAUSHANKKEET ON KILPAILUTETTAVA

Lehdistötiedote, Turku 26.3.2009. Kiviteollisuusliiton liittokokouksessa Turussa on puheenaiheena ollut julkiset hankinnat.

Suomen merkittävimmät julkiset rakennukset on rakennettu luonnonkivestä. Sadan vuoden takaiset rakennusperintömme helmet vaativat aika-ajoin kunnostusta kuten muukin rakennuskantamme. Graniittijulkisivujen tai -portaikkojen Akilleen kantapää on yleensä saumaus, ruostuneet kiinnikkeet tai kiven takana oleva heikentynyt tiili- tai betonirakenne. Kivimateriaali itsessään on alkuperäistä vastaavassa kunnossa.

Kivirakenteiden restaurointi on erikoistyötä. Se ei kuitenkaan ole sellaista erityisosaamista vaativaa etteikö siihen pystyisi kokenut kiviurakoitsija. Tällaisia Suomesta kyllä löytyy. Tämän vuoksi julkisten, näyttävien ja taloudellisesti mittavien peruskorjaushankkeiden avoin kilpailuttaminen on perusteltua; avoimia perusteita pelkän neuvottelumenettelyn käyttöön sitä vastoin ei ole olemassa.

Suomessa on muutaman viime vuoden toteutettu kansallisesti merkittävien luonnonkivirakennusten peruskorjauksia. Lähes poikkeuksetta nämä urakat on saanut yksi ja sama yritys. Työn tilaajat ovat perustelleet kilpailuttamisen sivuuttamista sillä, että maassamme ei ole kuin yksi vaativaan kivirestaurointiin pystyvä yritys. Tällainen väite on muita alan yrityksiä loukkaava ja sen tarkoitusperiä on vaikea ymmärtää.

Kiviteollisuusliitto kehottaa rakennuttajia tarkoin selvittämään mikä eri kiviyritysten ammattiosaamisen taso on. Kiviteollisuusliitto luonnonkiviteollisuuden asiantuntijaorganisaationa auttaa mielellään pätevien yritysten löytämisessä.

Kiviteollisuusliiton hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin lappeenrantalainen toimitusjohtaja Jouni Okko Ylämaa Groupista. Varapuheenjohtajaksi valittiin aiemmat kuusi vuotta hallituksen puheenjohtajana toiminut turkulainen Palin Granit Oy:n toimitusjohtaja Heikki Palin. Muiksi hallituksen jäseniksi valittiin toimitusjohtajat Eero Pietarila, OK Graniitti Oy, Tapani Elomaa, Tampereen Kovakivi Oy, Katja Huhta, Ikikivi Oy, Keijo Vierimaa, Keikyän Kivi Oy, Ilkka Ylitalo, Vientikivi Oy, Juha Miettinen, Peipohjan Kiviveistämö Oy ja liiketoiminnan johtaja Jouko Toivanen, Tulikivi Oyj.

Suomen kiviteollisuus on kansainvälisesti tunnettua graniitin viennistään ja vuolukiviteollisuudesta, jossa Suomi on maailman markkinajohtaja. Vientiä on n. 40 maahan ja pääkohdemaat ovat Kiina, Saksa, Ruotsi, Espanja, Puola, Belgia, Ranska ja Italia. Viennin arvo on lähes viisinkertainen tuontiin verrattuna. Tuontia on mm. Kiinasta, Portugalista ja Norjasta. Kotimarkkinoilla luonnonkiven kysyntä on ollut kasvavaa ja erityisesti ympäristörakentamisessa kuluvankin vuoden odotetaan olevan kohtuullinen. Kiviteollisuuden liikevaihto on yli 200 miljoonaa ja ala työllistää suoraan lähes 2000 henkilöä.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Pekka Jauhiainen, Kiviteollisuusliitto ry, 0400-427620, Heikki Palin, Palin Granit Oy, 020 7909303, Jouni Okko, Ylämaa Group, 040-5004920