Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.

HSL tavoittelee junaliikennettä, joka on laadukasta, luotettavaa, kustannustehokasta ja turvallista. Lisäksi sopimuksen tavoitteena on edesauttaa joukkoliikenteen matkustajamäärän ja kulkutapaosuuden kasvua.

Liikenteen laatua painotetaan kilpailutuksessa ja sopimuksessa

HSL painottaa kilpailussa merkittävästi liikennöinnin laatua ja luotettavuutta. Hinnan painoarvo muodostaa kilpailutuksessa vähintään 60 ja enintään 70 prosenttia, kun taas laadun painoarvo on vähintään 30 ja enintään 40 prosenttia.

”Vaikka tavoittelemme myös kustannussäästöjä, tässä kilpailutuksessa on alusta asti painotettu merkittävästi liikennöinnin laatua. Laatuun ja luotettavuuteen panostaminen näkyy suoraan joukkoliikenteen matkustajamäärissä”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Sopimuksessa liikennöinnin laatuun panostetaan muun muassa kannustein. Kannustemallissa mitataan täsmällisyyttä, luotettavuutta, asiakastyytyväisyyttä, kaluston siisteyttä, junahenkilökunnan toimintaa, kaluston kaupallista kuntoa ja junien energiankulutusta. Lisäksi operaattorille voidaan maksaa kysyntäkannustetta, jos matkustajamäärät ovat kasvaneet odotettua enemmän.

Valmistelussa on kuultu tarjoajia

Tarjouspyyntöä ja sopimuskokonaisuutta on valmisteltu vuorovaikutuksessa tarjouskilpailuun hyväksyttyjen seitsemän ehdokkaan kanssa. Ehdokkaiden kanssa käytiin kaksi neuvottelukierrosta, syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana, ja neuvottelujen ja kirjallisen palautteen perusteella tarjouspyyntöä ja sopimuskokonaisuutta muokattiin.

Tarjouskilpailu on tarkoitus ratkaista huhtikuussa 2020, ja kilpailun voittaneen operaattorin on määrä aloittaa HSL:n lähijunien liikennöitsijänä 27.6.2021. Liikenne koskee HSL:n tilaamaa liikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle ja rantaradalla Helsingistä Siuntioon. Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä, jossa kilpailutettu liikenne alkaa myöhemmin.

Tarjouskilpailun osallistujiksi on hyväksytty Arriva Sverige AB, First Rail Holdings, The Go-Ahead Group plc, MTR Nordic AB, SJ AB, Transdev Sverige AB ja VR-yhtymä Oy.

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston johtaja

Kimmo Sinisalo
projektijohtaja

HSL-kortin nettilatauksen beta-versio käyttöön 8.6.4.6.2020 10:05:26 EESTTiedote

HSL-kortin nettilataus saadaan käyttöön maanantaina 8.6. Palvelussa voi ladata HSL-kortille kausilippuja ja arvoa eli rahaa. Netistä ostetut liput siirtyvät HSL-kortille, kun korttia näyttää kortinlukijalle. HSL-korttipalvelu (hsl.fi/kortti) helpottaa HSL-kortin käyttämistä monin tavoin, sillä nettilataamisen lisäksi se muistuttaa sähköpostitse, kun kausilippu pitää uusia tai arvo on loppumassa. Palvelu myös listaa kortin tapahtumat, ja jos kortti katoaa, sen voi sulkea palvelussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai